Ha en fortsatt trevlig dag!
Mvh Peruse.
Ps: Såg att källan till reportaged kommer från Sonos. Och bilden är skannad, därav den halvdåliga upplösningen.
Moderator: Redaktörer

Komorok skrev:Subwoofer i hörnet för bästa resultat!?!![]()
Är de helt dumma i huvudet?
Ted_B skrev:Jag har ställt min sub i hörnet, betyder det att jag är dum i huvudet ?
Komorok skrev:Nej, det betyder att det lät bäst med den placerad där i just ditt rum eller att du följde råd. Och den som ger råd i stilen med att subwoofern låter bäst i hörn tycker jag är gravt okunnig och då uttryckte jag mig slarvigt och kallade denne för dum. Det är rådet som är dumt. Skitkorkat faktiskt.Ted_B skrev:Jag har ställt min sub i hörnet, betyder det att jag är dum i huvudet ?
IngOehman skrev:Hur konstruerar man en subwoofer för att stå i ett hörn?
Bill50x skrev:Komorok skrev:Nej, det betyder att det lät bäst med den placerad där i just ditt rum eller att du följde råd. Och den som ger råd i stilen med att subwoofern låter bäst i hörn tycker jag är gravt okunnig och då uttryckte jag mig slarvigt och kallade denne för dum. Det är rådet som är dumt. Skitkorkat faktiskt.Ted_B skrev:Jag har ställt min sub i hörnet, betyder det att jag är dum i huvudet ?
Men om nu subben är konstruerad för att stå i ett hörn? Är man fortfarande dum, okunnig och skitkorkad om man placerar den där?
/ B
Komorok skrev:Om du har en sub i vardera främre hörnen av rummet och två till i mitten så kan det bli hur bra som helst, men att köra med en ensam sub i ett hörn blir svårt att konstruera fram.
Bill50x skrev:Komorok skrev:Om du har en sub i vardera främre hörnen av rummet och två till i mitten så kan det bli hur bra som helst, men att köra med en ensam sub i ett hörn blir svårt att konstruera fram.
Absolut, men den som är intresserad av prestanda/kvalitet kör väl inte med enbart en (1) sub? Vill man ha ett lågfrekvent brummande så är det OK, men inte om man vill återge musik.
/ B
Bill50x skrev:Absolut, men den som är intresserad av prestanda/kvalitet kör väl inte med enbart en (1) sub?
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Absolut, men den som är intresserad av prestanda/kvalitet kör väl inte med enbart en (1) sub?
Jo, jag gör det.
En intressant bieffekt av hörnplacering (av basmodul) är att distorsionen sjunker påtagligt. Orsaken är att man får en grundtonsförstärkning av alla reflexer i fas från angränsningsytorna, medan övertonerna (vilket betyder övertonerna om det handlar om en brant LP-filtrerad basmodul) saknar hörnstödet, och blir svagare i amplitud förhållande till de önskade grundtonerna. Dessutom får man ju en verkningsgradsökning som innebär att ineffekten till basmodulen kan minskas, något som även bidrar till minskad distorsion och ökat head room.
Det finns alltså många goda skäl att överväga ren hörnplacering om man använder bara en basmodul.
Bill50x skrev:Komorok skrev:Om du har en sub i vardera främre hörnen av rummet och två till i mitten så kan det bli hur bra som helst, men att köra med en ensam sub i ett hörn blir svårt att konstruera fram.
Absolut, men den som är intresserad av prestanda/kvalitet kör väl inte med enbart en (1) sub? Vill man ha ett lågfrekvent brummande så är det OK, men inte om man vill återge musik.
/ B
JockeX skrev:För första gången nånsin har en inredningstidning tagit upp ämnet akustik och påtalat problemet med "ljust och fräscht", och här sitter alla ljudnördar och diskuterar viktigheten i att de nämnt i en bisats om hur subben ska placeras.![]()
JockeX skrev:För första gången nånsin har en inredningstidning tagit upp ämnet akustik och påtalat problemet med "ljust och fräscht", och här sitter alla ljudnördar och diskuterar viktigheten i att de nämnt i en bisats om hur subben ska placeras.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster