Vad har ni för bärbar(i fickan) HiFi-rigg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Vad har ni för bärbar(i fickan) HiFi-rigg?

Inläggav xeizo » 2014-10-26 19:16

Bild

Min är en samsung Galaxy S5 med en Topping NX1 hörlursförstärkare(TI OPA1611-baserad, 0,0000*osv% distorion, nära 0 i utimpedans) och omväxlande Sony MDR-ZX700 eller Sennheiser HD429(mycket bättre bas). Mycket nöjd, nu kan jag grilla öronen varsomhelst :-)

(jag använder Sennheiser HD600 hemma vilka låter bättre på alla vis, men den här bärbara riggen går det nog att spela HÖGRE på!)

edit. jag var tvungen att ta fram min jättegamla Galaxy S2 med Cyanogen Mod på för att kunna fota S5:an(vem använder något annat än mobilkamera?) ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Vad har ni för bärbar(i fickan) HiFi-rigg?

Inläggav hifikg » 2014-10-26 19:22

Min "rigg" är en iPhone o de hörlurar som fortfarande är hela. Har trashat hörlurar för mer än många ger för en komplett ljudanläggning, så numera kör jag med halvbilligt stuff och lyssnar nästan bara på ljudböcker via den "riggen". Före mitt audiofila återfall njöt jag i fulla drag av musik ute i det fria via en iPod.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-10-26 19:27

hifikg skrev:Min "rigg" är en iPhone o de hörlurar som fortfarande är hela. Har trashat hörlurar för mer än många ger för en komplett ljudanläggning, så numera kör jag med halvbilligt stuff och lyssnar nästan bara på ljudböcker via den "riggen". Före mitt audiofila återfall njöt jag i fulla drag av musik ute i det fria via en iPod.

Haha, fint så! Jag behöver själv regelbundet en kick av bombastisk symfonisk/prog-metal, då behövs det lite värre grejor än vad som följer med en normal smartphone. Jag kan ändå sällan spela högt hemma, så lurar it is oftare än något annat! Tal lyssnar jag mest på i bilen, radio-dokumentärer är idealiskt på långresor ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-10-26 19:52

Jag har en Creative Zen Vision M mediaspelare som jag använt dagligen på jobbet i säkert 8+ år nu, batteriet funkar som när det var nytt än, har aldrig varit med om att ett batteri hållit ens i närheten lika länge förut.
Bra ljud är det i den, dock har den volymspärr så man måste flasha om den med amerikansk mjukvara om man vill kunna driva riktigt tungdrivna hörlurar, men jag använder in-ear lurar på jobbet ändå.

Helt klart mitt bästa "hifi" köp någonsin, väldigt bra valuta för pengarna med tanke på hur sjukt många timmar jag lyssnat på musik med den på jobbet (lyssnar nog i genomsnitt minst 4 timmar om dagen iaf) :D

Minns att folk tyckte jag var konstig som köpte den eftersom hårddiskar är sjukt ömtåliga och att den skulle gå sönder på en gång... jag har tappat den här i backen säkert 10 ggr genom åren och den funkar perfekt än..

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-26 19:55

Inget alls. Har bra ljud hemma och på jobb, däremellan finns bilen, men den har inget speciellt bra ljud. Jag lyssnar inte via något bärbart alls, och ärligt så saknar jag inte det heller - har inget behov av musik på andra platser, jag njuter även av tystnaden om jag stöter på den.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-26 19:57

På resande fot så lyssnar jag via mobiltelefonen vad den nu råkar vara för tillfället.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-10-26 20:01

Nattlorden skrev:Inget alls. Har bra ljud hemma och på jobb, däremellan finns bilen, men den har inget speciellt bra ljud. Jag lyssnar inte via något bärbart alls, och ärligt så saknar jag inte det heller - har inget behov av musik på andra platser, jag njuter även av tystnaden om jag stöter på den.

Trevligt! Ungefär så var jag också förut, men av någon anledning åker jag rätt mycket tunnelbana nuförtiden och på tuben finns det verkligen inte mycket att njuta av, därför kanske extra stort intresse för bärbart ljud från min sida. Men det finns fler tillfällen, långresor osv när man vill kunna avnjuta sina favoriter med hyfsad fidelitet :-)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-10-26 20:04

JB skrev:Jag har en Creative Zen Vision M mediaspelare som jag använt dagligen på jobbet i säkert 8+ år nu, batteriet funkar som när det var nytt än, har aldrig varit med om att ett batteri hållit ens i närheten lika länge förut.
Bra ljud är det i den, dock har den volymspärr så man måste flasha om den med amerikansk mjukvara om man vill kunna driva riktigt tungdrivna hörlurar, men jag använder in-ear lurar på jobbet ändå.

Helt klart mitt bästa "hifi" köp någonsin, väldigt bra valuta för pengarna med tanke på hur sjukt många timmar jag lyssnat på musik med den på jobbet (lyssnar nog i genomsnitt minst 4 timmar om dagen iaf) :D

Minns att folk tyckte jag var konstig som köpte den eftersom hårddiskar är sjukt ömtåliga och att den skulle gå sönder på en gång... jag har tappat den här i backen säkert 10 ggr genom åren och den funkar perfekt än..

Bild

Verkar vara att kanon-köp! En modern smartphone är iofs ungefär lika bra som musikspelare, men det var de inte för 8 år sen. Största felet med smartphones är att de har för klen hörlursförstärkare för fullstora lurar om man vill ha litet tryck i ljudet, därför poängen med en extra förstärkare. Den gör verkligen att det går att spela HÖGT ;-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-26 20:44

Har en Zen Vision M i en låda med vintage-bärbart, ska ta och plocka fram den :D
Tack för påminnelsen! Kör annars iphone/annan smartphone.

Det svåraste med bärbar hifi är ju lurarna så där finns det en en hel del varianter, återkommer om det...

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-10-26 23:57

Hifi lär det väl inte räknas som men det duger för mig på språng.
Oppo find 7 ihop med medföljande oppo in ear lurar eller ett par klipsh in ear.
Är inte mycket för stora lurar så dessa får duga...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-27 03:07

Nattlorden skrev:Inget alls. Har bra ljud hemma och på jobb, däremellan finns bilen, men den har inget speciellt bra ljud. Jag lyssnar inte via något bärbart alls, och ärligt så saknar jag inte det heller - har inget behov av musik på andra platser, jag njuter även av tystnaden om jag stöter på den.

Något behov av musik överallt hela tiden finns inte, det kan jag verkligen hålla med om faktiskt. Men om man inte provar så lär man inte upptäcka att det ibland blir väldigt minnesvärda musikupplevelser på ett sätt som är svårt att förutsäga.

Se det inte som att tillfredställa ett behov (vem behöver musik öht? egentligen? i bilen? På jobbet? hemma?) utan som en möjlighet. Man måste inte springa runt med lurar i öronen hela tiden för att njuta av bärbar musik. Men det är fantastiskt att möjligheten finns!

Jag tror vi är bortskämda idag - förr i tiden kämpade man mot brus och svaj och droputs och begränsad bandlängd. Att vara musikintresserad och helt avstå från dagens teknik är som att vara busspendlare och avstå från gratis bil och körkort bara för att de inte "behövs". Plugga in och njut, ibland åtminstone! Livet är den bästa musikvideon! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-27 11:03

Jag har haft enormt sköna upplevelser i naturen. Av musik alltså. På den tiden jag promenerade runt med MP-3 i öronen. Att sitta på en klippa och se ut över en sol som sjunker ner i havet till sköna toner är en trevlig upplevelse. En upplevelse som är lika bra utan musik, för all del, men variation skadar aldrig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-10-27 11:06

Kör med en gammal Cowon S9 - grym apparat när den kom, touch screen, låter riktigt, riktigt bra, suverän batteritid m.m, dessutom har den 'äkta' gap-less avspelning vilket inte är såååå vanligt faktiskt.

Lyssnar oftast på ett par Klipsch image S4 eller Koss PortaPro.

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-10-27 12:48

Min Samsung galaxy note 3 tillsammans med Wimp hifi och Shure E4C (med flera extra sk foam sleeves för att kunna byta ofta) är hur bra som helst!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-10-27 12:55

Inget alls. Har bra ljud hemma och på jobb, däremellan finns bilen, men den har inget speciellt bra ljud. Jag lyssnar inte via något bärbart alls, och ärligt så saknar jag inte det heller - har inget behov av musik på andra platser, jag njuter även av tystnaden om jag stöter på den.

+1
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-27 13:08

Tycker de flesta miljöer bullrar för mycket för att det skall kännas intressant att lyssna på musik, eller har för intressanta ljud för att jag skall vilja dölja dem med musik.

Gillar ju liksom massor av vardagsljud. :) Även sådana som andra bara verkar tycka är vardagligt tråkiga och störande. Spårvagnar, vinden som blåser...

Men då jag ogillar miljöljuden och av något skäl inte kan fly dem, och därför vill fly in i t ex musikens värld (det kan dock lika gärna vara en film, eller kanske en talbok), så använder jag mina Bose-lurar med aktiv bullerdämpning. I hemmamiljö använder jag nästan aldrig hörlurar, men gör jag det så blir de Sennheisser HD600, AKG K271 eller mina gamla Creative HQ2000.

En bärbar eller i varje fall lätt flyttbar anläggning som jag användt mycket är dock min minirigg med BRIK och PiM.

I samtliga fall är spelare för det mesta en smartphone, men i husbilen är det min lilla LG blurayspelare, eller TVn.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-10-27 13:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Anders W

Inläggav Anders W » 2014-10-27 13:09

Kör med Sony Z1 och B&W P5. Blir säkert 1,5 -2 timmar om dagen.
Bilagor
20141027_120139n.jpg
20141027_120139n.jpg (122.42 KiB) Visad 1836 gånger

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-27 13:42

IngOehman skrev:Tycker de flesta miljöer bullrar för mycket för att det skall kännas intressant att lyssna på musik, eller har för intressanta ljud för att jag skall vilja dölja dem med musik.

Gillar ju liksom massor av vardagsljud. :) Även sådana som andra bara verkar tycka är vardagligt tråkiga och störande. Spårvagnar, vinden som blåser...

Jag tänker tvärtom, jag gillar när jag fortfarande kan höra omgivningen plus musiken. Föredrar halvöppna eller öppna lurar/snäckor bl.a. pga detta. Det blir en mycket öppnare helhetsupplevelse än med silikonpluggar eller slutna som utestänger allt och skapar en isolerad bubbla. Spårvagnsljud, vind, omgivningsljud + musik är bara bra :)

Slutet/noise reduction kan vara bra i vissa speciella sammanhang (flyg, kanske) men annars föredrar jag att musiken blir en del av att vara ute i naturen/miljön än att isolera mig från den.

Dessutom är det också en säkerhetsfråga att kunna höra omgvningen.

Kan man musiken så fungerar den bärbara ofta mer som ett stöd för minnet, man måste inte höra varenda liten detalj som om man satt hemma och finlyssnade på ljud.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-30 17:14

Går lite i perioder hur mycket jag lyssnar på musik utanför lägenheten. På morgonen på väg till jobbet kan jag dock tycka att det är skönt att stänga ute världen en stund, jag åker en smockfull spårvagn till arbetet.

Har en ganska blygsam anläggning bestående av Samsung galaxy S3 och mina Sennheiser HD25-1 II. Lurarna stänger ute ganska mycket av de ljud som jag tycker stör mig. Telefonen är inte optimal men det fungerar :). Kör oftast flac.

A just det, ibland kör jag även en hörlursförstärkare till riggen ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-10-30 17:38

Mnja..

jag har nyligen börjat ta med mig musik till gymmet eftersom de envisas med radio där.
Denna gången har jag bestämt mig för att INTE köpa en vettig hörlur, den kommer bara råka ut för något i vilket fall som helst.
Om det inte är en sladd som fastnar i nått så blir det väl en överdos svett igen. Hittils har två par in-ear-lurar för 800-1000 kr/st förorsakats på gymmet och jag lär av mina misstag.

(Kasst tempo/takt på musiken påverkar träningen VÄLDIGT mycket negativt.)

Spotify spelas på mobilen och hörlurarna är ett par a-JAYS TWO . Det låter riktigt, riktigt illa om man lyssnar kritiskt, tycker jag, men samtidigt så ska det inte spela någon roll när man är på gymmet.

Jag är sjukt nyfiken på XTZs nya "Headphone Divine" och hade köpt dem rakt av om det inte vore för att jag fastnat för ubuntu. Det finns också några in-ear-lurar med bluetooth för runt 1000-lappen som jag skulle vilja prova. Skulle ju vara trevligt att slippa sladden, men... den vita mannens lyxproblem?

Jag har börjat ta med mig lurarna när jag går långpromenader med hunden också. Väldigt trevligt! Den aktiviteten skulle dock må bra av lite bättre ljud..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-10-30 18:30

Nu när jag är på resande fot spelar jag Spotify min "offline-playlist", lyssnar helst genom Bose quietcomfort 25 som funkar jättebra!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-30 18:49

Elfsberg skrev:Mnja..

Denna gången har jag bestämt mig för att INTE köpa en vettig hörlur, den kommer bara råka ut för något i vilket fall som helst.
Om det inte är en sladd som fastnar i nått så blir det väl en överdos svett igen. Hittils har två par in-ear-lurar för 800-1000 kr/st förorsakats på gymmet och jag lär av mina misstag.

Det där känner man igen, vet inte hur många lurar som man gjort sönder genom att man fastnat i sladden eller att det bara varit dålig kvalite. Främst in-ear då med sina små känsliga kablar.

Därför jag gillar mina Sennheiser HD25-1 II. Där är kabeln fastsatt i en klämma på ena kåpan, så om man fastnar i sladden belastar man bara klämman och sladden där, inte på det känsliga stället där kabeln fäster i luren. Tror det har räddat lurarna ett par gånger redan :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-10-30 18:53

Jag har en iPod Classic som kopplas till Koss Porta Pro om jag lubbar (lätta plus att man hör trafiken) eller AKG 518 DJ vid andra tillfällen. Låter fullt tillräckligt bra för mig!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-30 20:22

Jag har vanligtvis ingen rigg i fickan. Att gå ut och promenera med ljud i öronen tycker jag är direkt obehagligt. Har sedan något år använt högisolerande in-ear lurar då och då men bara när jag inte är i rörelse. Det blir ibland på jobbet när jag vill stänga ute "tjööt" som det ofta blir i kontorslandskap. Hemma blir det när ingen annan ska störas. Just när detta skrivs, ligger jag på sängen vid Amalfikusten i Italien och lyssnar på WIMP via datorn... Lyssnade lite i planet ner också, via mobiltelefonen. I bil blir det i regel inte mycket lyssnat om det annat folk med. I hyrbilen har vi inte ens satt på något alls. Det är jävulskt viktigt att höra tutande bussar på vägen utmed Amalfikusten, fick backa två gånger igår kväll.

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2014-11-08 11:01

ajfon 6 plus + std lurarna + Monster Clarity HD blåtand speaker på hotellrummen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-08 11:42

RogerGustavsson skrev:Jag har vanligtvis ingen rigg i fickan. Att gå ut och promenera med ljud i öronen tycker jag är direkt obehagligt. Har sedan något år använt högisolerande in-ear lurar då och då men bara när jag inte är i rörelse. Det blir ibland på jobbet när jag vill stänga ute "tjööt" som det ofta blir i kontorslandskap. Hemma blir det när ingen annan ska störas. Just när detta skrivs, ligger jag på sängen vid Amalfikusten i Italien och lyssnar på WIMP via datorn... Lyssnade lite i planet ner också, via mobiltelefonen. I bil blir det i regel inte mycket lyssnat om det annat folk med. I hyrbilen har vi inte ens satt på något alls. Det är jävulskt viktigt att höra tutande bussar på vägen utmed Amalfikusten, fick backa två gånger igår kväll.

Usch det lät otäckt, att behöva backa två ggr på en kväll 8O
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi