jo det var så att jag funderade på en sak

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bluetrain

jo det var så att jag funderade på en sak

Inläggav bluetrain » 2014-11-08 16:45

Här sitter man i godan ro och spelar duktigt högt (piP + denon) som om det inte voro någon morgondag. En perfekt lördagseftermiddag således. I vilket fall så kom jag att fundera på det här med lyssningströtthet. Trots att jag spelar väldigt starkt och för en god stund också så är det ingen lyssningströtthet whatsoever. Med tidigare anläggningar har jag efter säg 30-60 min många gånger upplevt en ansträngning så frågan är, vad är det som triggar lyssningströttheten egentligen? Finns det några teorier eller vetenskapliga rön i denna mycket angelägna fråga?

Användarvisningsbild
DorreN

Re: jo det var så att jag funderade på en sak

Inläggav DorreN » 2014-11-08 16:58

Livlös och taskig diskant gör att man blir lyssningstrött, gäller för mig i alla fall.

Tex när vi spelar musik med logitech squeezebox radio. :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-08 17:02

En given idé är ju att vissa fel korrigeras av hjärnan för att vi ska få fram rätt produkt till medvetandet; denna process kan tänkas slakna efter ett tags hårt slit.

Ingvar Öhman har nämnt en annan, tänkvärd, mekanism - inlevelse i bra musik är och "ska" vara tröttande. Som att man sällan vill dra på högt eller alls hemma från en konsert eller någon annan rik upplevelse.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-08 17:04

Hjärnan vet hur saker skall låta och gör sitt bästa för att rätta till det vi hör*. Men det går åt rätt mycket jobb för det. Lyssningströtthet imho beror på att hjärnan tycker det är för mycket jobb med omkodningen.

* det perfekta exemplet är när du svarar i telefon och inte hör vem det är pga den dåliga återgivningen, men efter att du fattat vem det är så hörs det hur bra som helst vem det är - för att hjärnan använder sitt minne för att fylla i det som saknas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Generellt om hifi