Ingvar, som du säger så har allt sin plats (och tid), jag kan bara konstatera att vi upplever saker olika men är kanske mer överens än man kan tro:
Jag tycker inte heller om att "avskärma" mig - det är ju så att lätta pilotlurar inte är särskilt avskärmande alls i praktiken (om man inte spelar högt). Själv föredrar jag öppna lurar - både pilot och pluggar med öppen konstruktion - ej in-ear eller stora slutna lurar. Det har jag aldrig använt ute (även om det funnits tillfällen då jag önskat sådant som komplement).
Med öppna lurar upplever jag den "additiva" känslan av att få musik i hög kvalite _tillsammans_ med verkligheten - både ljud, känsel, syn. Som i det Pavel-citat jag fetstilade i förstaposten. Det är en väldigt speciell och för mig särskilt givande lyssningssituation och jag ser ingen mening med att jämföra med hemmalyssnande/högtalare.
Vad gäller ljudbilden (mitt i huvudet) sä ser jag det som en vanesak. Så länge det är stereo är det bra; mono hade nog blivit jobbigt. Högtalare har man ju hemma så man kan variera. Lyssnar jag på lurar hemma så sitter jag förmodligen still (vid datorn), om jag rör mig hemma så är högtalare bättre som du säger. Fast ett par sladdlösa hörlurar vore kul att testa
Största problemet med lurar är att man kanske verkar mer avskild än vad man är, utifrån sett. Men det kan ju vara bra när man vill vara ifred - i Japan är det ju nästan en livsnödvändighet att kunna skapa sig en egen "bubbla" på tunnelbanan osv.
F.ö. så hade Sony ett par inspelningsbara Walkmans så tidigt som 81/82, men du började kanske ännu tidigare än så. Boomboxen eller gettoblastern (i.e. bärbar stereokassettspelare m radio) föddes ju redan andra hälften av 70talet. Se
http://pocketcalculatorshow.com/boombox/birth1.html