Den stora lilla Walkman-tråden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-02 13:41

Även jag använde en "Walkman" långt innan begreppet fanns. I februari -71 hade jag en Philips kassettspelare (med högtalare och "pianotagenter") med mig på Finlandsbåten, till denna kopplade jag ett par Sennheiser 414 hörlurar (en av de första öppna lurarna). Sju-åtta år innan Sony släppte sin...

Sedan dröjde det ända till -85 innan jag köpte en Walkman, med inspelningsmöjlighet dessutom! Nästa spelare blev D6C som jag iofs sålde i början av 90-talet men jag har numera återigen en i min ägo som jag köpte förra året.

/ B

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2010-01-02 13:43

Bra tråd! Är grav musikknarkare o behöver min fix ständigt, o då behöver man sin lilla mp3a :) Har även jag mkt goda erfarenheter av japsarna, har en liten sony nu som heter nwz a816 som tjänstgjort som spelare i några år nu. Men den har börjat krångla så smått nu o jag har då börjat funderat på ny.

Såg lite tips om iaudio här, finns det fler tips?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-02 17:26

När jag läser inlägget från Bill50X kommer frågan oumbärligt
upppoppande, om hur det egentligen var möjligt att patentera
principen för Pavel?

Om vi är två (Jag och Bill) är vi säkert många, många flera
också, som har haft bärbara kassettlösingar med hörlurar för
musiklyssning, även långt före Walkman.

Så vad är det som Pavel patenterade egentligen?

Att man INTE skulle kunna spela in, eller? Någon som vet?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-01-02 17:55

IngOehman skrev:När jag läser inlägget från Bill50X kommer frågan oumbärligt
principen för Pavel?

Vh, iö

United States Patent 4412106

High fidelity stereophonic reproduction system

Abstract

An audio system for portable high fidelity reproduction, to provide a sensation of being surrounded by a three-dimensional field of lifelike sound events, comprises a set of miniaturized electro-acoustical devices adapted to each other and for battery-operated high fidelity reproductions and designed to be supported by or built into an interconnecting belt-like garment, so as to be worn in contact with the listener's body without causing any discomfort or encumbrance. The system may further employ one or more pairs of small-size binaural transducers with open-air high fidelity characteristics, and its circuitry is designed for binaural radiation and for optimal frequency response and perfect space reproduction through a given transducer type.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-02 18:58

Ingvar, som du säger så har allt sin plats (och tid), jag kan bara konstatera att vi upplever saker olika men är kanske mer överens än man kan tro:

Jag tycker inte heller om att "avskärma" mig - det är ju så att lätta pilotlurar inte är särskilt avskärmande alls i praktiken (om man inte spelar högt). Själv föredrar jag öppna lurar - både pilot och pluggar med öppen konstruktion - ej in-ear eller stora slutna lurar. Det har jag aldrig använt ute (även om det funnits tillfällen då jag önskat sådant som komplement).

Med öppna lurar upplever jag den "additiva" känslan av att få musik i hög kvalite _tillsammans_ med verkligheten - både ljud, känsel, syn. Som i det Pavel-citat jag fetstilade i förstaposten. Det är en väldigt speciell och för mig särskilt givande lyssningssituation och jag ser ingen mening med att jämföra med hemmalyssnande/högtalare.

Vad gäller ljudbilden (mitt i huvudet) sä ser jag det som en vanesak. Så länge det är stereo är det bra; mono hade nog blivit jobbigt. Högtalare har man ju hemma så man kan variera. Lyssnar jag på lurar hemma så sitter jag förmodligen still (vid datorn), om jag rör mig hemma så är högtalare bättre som du säger. Fast ett par sladdlösa hörlurar vore kul att testa :)

Största problemet med lurar är att man kanske verkar mer avskild än vad man är, utifrån sett. Men det kan ju vara bra när man vill vara ifred - i Japan är det ju nästan en livsnödvändighet att kunna skapa sig en egen "bubbla" på tunnelbanan osv.

F.ö. så hade Sony ett par inspelningsbara Walkmans så tidigt som 81/82, men du började kanske ännu tidigare än så. Boomboxen eller gettoblastern (i.e. bärbar stereokassettspelare m radio) föddes ju redan andra hälften av 70talet. Se http://pocketcalculatorshow.com/boombox/birth1.html :!:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-02 19:16

zidanefromhell skrev:Såg lite tips om iaudio här, finns det fler tips?

Beror på, om du vill ha en mediaspelare typ Cowon iAudio D2 eller Creative Zen Vision (båda vågar jag rekommendera) - eller en ren musikspelare i fickan. (Även där kan du hitta beggade iAudio som är bra och små/enkla).

På de gamla Walkman-apparaterna (typ perstromgrens WM-2) så var ju den lilla volymratten rätt genialt ergonomisk för utebruk, man kunde t.o.m. justera volymen _genom_ jacktyget :) Likaså med start/stop/ff. Man visste/kände var allt satt, inget knussel. Att behöva ta ut och använda en pekskärm eller touchpaneler i regn o rusk är ingen höjdare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-03 18:39

Bild

Jag hade planer på att fixa ihop en totalt portabel hifi-anläggning - inte "bärbar" annat än delvis, men liten och medtagbar. Kassettdäcket skulle då givetvis vara en Sony D6C :) , högtalare kanske Wharfedale Active Diamond Plus, portabel skivspelare... (minns inte, Sony eller AT nånting).

Undrar vad en liknande anläggning hade bestått av idag? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-01-03 18:56

phloam skrev:Undrar vad en liknande anläggning hade bestått av idag? :)

iPod med tillbehör är väl det tråkiga svaret
Senast redigerad av TCM 2010-01-03 20:15, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-03 19:35

TCM skrev:
phloam skrev:[
Undrar vad en liknande anläggning hade bestått av idag? :)

iPod med tillbehör är väl det tråkiga svaret

Jamen jomen kan man inte fixa nåt snajsigt? :D Typ en Cowon D2... dyra Audio Technica-lurar.... de där läckra småhögtalarna i vitt (aktiva?) som omtalats här (vadheterdomnuigen).... en riktigt tunn discman med mp3.... plus en D6C och en AT Soundburger vinylare :D

Alla; sätt ihop den allra läckraste portabla anläggningen du kan tänka dig med "separata delar"...!! :) Minsta delarna, eller dyraste, eller bara läckraste, eller enklaste...!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-09 15:30

Anläggning för lördags-städningen

"Compaq/Denon Cleanman"
Bild
Man får ha ryggan öppen så inte anläggningen storknar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-10 00:48

Strmbrg, läcker bild! Och jäklar vilken kompetent walkman du har där :D Skitbra ex på en "portabel hi-fi"..!

Sen är den lite spännande för att den kanske pekar på en framtid som redan är här - mobilen är en liten dator, som är en liten multimediaplattform, som är ständigt uppkopplad mot Spotify etc....

Musik ständigt tillgänglig, sömlöst gentemot vår omgivning vare sig vi är hemma eller ute på vift. Vilket i sin tur kanske påverkar själva sättet vi lyssnar på.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-10 01:16

IngOehman skrev:När jag läser inlägget från Bill50X kommer frågan oumbärligt
principen för Pavel?

Vh, iö

Användarvisningsbild
NirreFirre

Re: Den stora lilla Walkman-tråden!

Inläggav NirreFirre » 2014-11-14 23:24

För den som vill bygga sig en replika (3D skrivare behövs) av stereobältet kan man få lite fin inspiration här:
Show and Tell: Quicksilver's Stereobelt Replica: http://youtu.be/x6Y8sLnv8TQ

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Den stora lilla Walkman-tråden!

Inläggav phloam » 2014-11-16 02:56

Härligt nördigt! :D Gillar Weyland Yutani-tröjan förresten :)

Har själv kommit ett stort steg närmare den perfekta mikroanläggningen - ett par Technics SB-F01 Mikrohögtalare i aluminium, orörda Mint in Box sedan 70-talet, med manual på japanska (enbart!! :) )

Bild

Ok nu behöver jag bara en lika läcker mikroförstärkare :mrgreen:

Till detta kanske en Zen-spelare eller en cd-spelare.... hmmm

Föregående

Återgå till Generellt om hifi