Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..

Inläggav lennartj » 2014-11-17 20:52

Kronkan skrev:
sprudel skrev:Impressive, här på detta fantastiska forum diskuterar konstruktörer med intresserade användare och andra sina konstruktioner. Förnämligt! :)
Blir mycket glad när jag läser i en annan tråd att HA Amp 22 har 32 dB i gain, snyggt och fin hänsyn taget till Oppo andra dac/försteg. Plinius SA 102 har också 32dB, sparar en massa pengar att inte köpa ett försteg till.

Enjoy Lennart, jag följer med intresse, Kronkan också, och snart har han köpt en Dynaco av dig. :)

Spelar ingen roll om det är de gamla begagnade 6550 rören som ingår. Inte alls. Gör inget. Kommer inte att göra ont alls. Lite kanske men uthärdligt. Sina nya fina rör behöver inte ingå. :D Erik kan sända motstånden till mig :wink:

Akta dig. 8)
Jag tillämpar värdebaserad prissättning och eftersom jag föredrar återgivningen från mina Perkamoddade framför mina MC75 så har du en orienteringspunkt för minimipriset. :D
Smartare är nog att hitta någon med handlag och vilja som mot ersättning kan tänka sig att bygga ett par kloner på mitt andra par som inte är i originalskick.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 21:05

Tar några dar bara, motstånden finns i min "studio" i Sollentuna
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 21:29

Att bygga om en gammal rörhäck måste väl vara höjden av trevligt DIY-projekt under höstens mörka tider? :)
Rörglöden ger dessutom en icke försumbar mysfaktor i stugan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-17 21:32

Morello skrev:Att bygga om en gammal rörhäck måste väl vara höjden av trevligt DIY-projekt under höstens mörka tider? :)

Jo, men själver så föredrar jag att inte ha apparajten spänningssatt under större delen av ombyggnaden . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 21:45

Varför då? Lite spänning i tillvaron kan väl inte skada :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-17 21:55

Beror på typen . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-18 00:23

Morello skrev:Att bygga om en gammal rörhäck måste väl vara höjden av trevligt DIY-projekt under höstens mörka tider? :)

Möjligt ett tänkbart projekt. Men helst att någon mot ersättning grejar till saken.

Men absolut först höra monoblocken hemma hos oss på en lyssning. Det är inte så att jag saknar projekt. Imorgon skall jag ta fatt i att mina nya köks och ventilationsanläggning gjorde att jag fått skrota två mindre helmholtzabsorbenter. Ingen jätteeffekt. Men har justerat in rummet så att basen skall vara hygglig. Nu istället öka absorptionen i pentryt. Bas ha också vari en sak som för Lennertj också uppenbart varit viktigt för honom med sina subar. Jag har inga subar men försöker ändå få en hygglig bas.

Så en fråga är hur Erik Anderssons moddade Dynaco klarar att driva mitt tvåvägssystem som har något högre känslighet. Så här ser kurvan ut. Det som varit intressant att se är när vi träffas har vi olika förväntningar på hur högt det skall vara. Så jag spelar nog några streck högre. Varje kanal har bara ett 8-tumselement som drivs med två rörmonoblock.

Nyfiken är jag hur de skulle låta hemma i vår anläggning som nu också drivs av KT88/6550 men med en något högre effekt. Och önskan om lite aningen tryck i basen.

download/file.php?mode=view&id=1321
Bilagor
Skärm full range 2014-11-02.gif
Skärm full range 2014-11-02.gif (94.96 KiB) Visad 1988 gånger

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-18 09:41

Musik blir det alltid, men det är många faktorer som spelar in så det är bara och testa. Man skall aldrig ha förutfattade innan man testat. För en tid sedan fick jag ett besök medförande ett par Carlson OA 52 MK3 tror jag det var. Min väldämpade "studio" med "mjuk" bakvägg borde vara en mardröm för den högalaren som ju är konstruerad för normala bostadsrum. och dessutom drivas av en på papperet blygsam effekt från en SE förstärkare. Men oj vad dessa högtalare spelade! Härlig ljudbild, hög upplösning och tajt och bastant bas! Det gick att spela förvånansvärt högt, dock inte rena disconivåer, men det är väl knappast meningen att så här förnämliga högtalare skall plågas med dylikt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-18 10:52

Hur mycket sjönk distorsionen efter ombyggnad, Erik?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-18 11:21

Rummet var fullständigt ospelbart som det var! Ägaran till villan där jag nu huserar i "källarplanet" hade gett upp för länge sedan. Det var bara att kontakta IÖ att komma över med stora akutväskan, vilket han godhetsfullt gjorde. Det blev en omfattande ombyggnad! Slutresultatet blev tycker jag mycket lyckat. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-18 18:40

ErikAndersson skrev:Musik blir det alltid, men det är många faktorer som spelar in så det är bara och testa. Man skall aldrig ha förutfattade innan man testat. För en tid sedan fick jag ett besök medförande ett par Carlson OA 52 MK3 tror jag det var. Min väldämpade "studio" med "mjuk" bakvägg borde vara en mardröm för den högalaren som ju är konstruerad för normala bostadsrum. och dessutom drivas av en på papperet blygsam effekt från en SE förstärkare. Men oj vad dessa högtalare spelade! Härlig ljudbild, hög upplösning och tajt och bastant bas! Det gick att spela förvånansvärt högt, dock inte rena disconivåer, men det är väl knappast meningen att så här förnämliga högtalare skall plågas med dylikt.

Nu vet åtminstone jag inte riktigt vad tråden handlar om men lite OT kan jag väl ändå försöka producera. Jag är inte den som säger att kraftfulla slutsteg och stora element löser alla problem. Någon gång har jag väl hävdat att man skall ha så att det räcker för det man vill uppnå. Mer behövs inte. Jag har snarare bantat effekten rejält och har hittills inte upplevt någon nackdel. Så att driva min system med omkring 25 watt anser jag absolut inte omöjligt. Men det måste ju ändå testas. På någon vis ligger jag ju på kanten vad som går att åstadkomma om man inte börjar med horn eller riktigt känsliga högtalare.

Den är nog i undantag jag spelar disco även om även det också förekommer. Men visst så har jag lite sådant i samlingen.

Vänliga hälsningar
...........................................................................................................
Jag har nu slängt bort Pudeln som bild. Det är inte så att jag inte längre behöver göra en och annan pudel. Tillhör ju livet att man ständigt måste göra detta. Speciellt jag -säger Popsnöret glatt. Bilden manifesterar att jag räknar fjärilar i min egen trädgård. Den är en anmäld plats för fjärilsräkning. Men misslyckas att göra detta vetenskapligt utifrån de kriterier som är uppställda. Jag kontrollerar själv enbart vilka arter som finns i trädgården och gynnar deras livsbetingelser. Så ser jag nått så försöker jag artbestämma det. Men de vill ju att jag närmast slumpmässigt och väldigt kontrollerat gör små promenader och räknar arter och antal. De vill veta hur fjärilen utvecklas i Sverige. JAg vill veta hur man gynnar dessa inklusive vilda bin i en trädgård.

Antalet observerade arter av dagfjärilar i trädgården är ca 25. Anteckningarna finns vid Skåpesund. Så det är ju vad man vill åstadkomma som på sätt och viss bestämmer metoden för studien. Det är ett volontäruppdrag. Mitt bidrag hittills till vetenskapen är noll. Men skrivit lite om trädgård och fjärilar. En biolog har läst materialet.
Bilden är tagen i min egen trädgård.

http://www.dagfjarilar.lu.se/
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-18 19:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-18 19:04

Jag kan tycka att tråden har en intressant filosofisk sida, och att man kan förstärka denna genom att formulera om trådfrågan till:

Kan en länk i kedjan provocera fram skillnader som annars inte märks?

Och vill man dyka djupare så kan man även fråga sig om det spelar roll om den sitter tidigt eller sent i kedjan. :)

Före eller efter den grej som bidrar med skillnaden kanske.

Min uppfattning är att det är som så, att en länk (eller flera tillsamman) KAN påverka hur stor man upplever en skillnad som i sin tur beror på något annat som man varierat i samma system. En fasomkoppling, en annan pickup, ett annorlunda mastrat fonogram...

Men också att en länk (som ersatt en annan) kan få ett fel/en skillnad att uppfattas som större än tidigare, BÅDE på grund av ett länken är BÄTTRE än den som satt där innan, och beroende på att den är SÄMRE (sett ur ett mätperspektiv - vilket inte behöver betyda att den som äger apparaten ogillar den) än den som satt där innan. :o

- - -

Det är till och med en viktig utgångspunkt menar jag, för bestämmer man sig i förväg på grund av några förutfattade meningar (låter sig styras av förutfattade meningar kanske är bättre uttryckt), t ex att en större skillnad måste beror på tekniska fördelar, så är man ju fast i en föreställningsvärld som kan visa sig vara felaktig.

- - -

Lite exempel:

Om de två viktiga sena länkarna (den sista är rummet) i en kedja är en skruttig gammal batteridriven transistorradio från 1979, med sin inbyggda högtalare, så kommer små variationer tidigare i kedjan - säg en fasomkastning - nästan säkert att märkas väldigt lite. Det beror på att länkarna på slutet lägger på så mycket färgning/karaktär att de dominerar helt.

De maskerar "felet" (skillnaden).

Om de två sista länkarna i en kedja däremot är en singel end-förstärkare och kanske dessutom en hornhögtalare, så kommer fasomkastningen troligen att märkas mycket mera än om mera kliniskt lågdistorderande apparater hade användts. Det beror på att länkarna på slutet kan upplevas som högupplösta (stor bandbredd, hög direktivitet/lite rum) samtidigt som de har kvadratiska komponenter. De senare gör att fasomkopplingen skapar en skillnad i hur vågformerna förmedlas.

De förstärker "felet" (skillnaden).

Ett tredje exempel kan vara en extremt lågdistorderande förstärkare följt av en dito högtalare. I en sådan kommer effekter av fasomkastning troligen att hamna någonstans mittemellan, eftersom den obeväpnade (utan hjälp av olinjära länkar) hörseln är ganska dålig på att höra absolut fas. Inte oförmögen, men inte så bra på det.

De påverkar inte "felet" (skillnaden).

Så - de saker som påverkar signalen kan BÅDE leda till att det blir lättare och svårare att höra en förändring i stil med växling av den absoluta fasen.

Att det är så kan vara jobbigt för den som helst hade velat att det skulle finnas ett enklare och mera tumregelmässigt svar på frågan - t ex "om man hör mera skillnader så måste apparaten vara tekniskt bättre!". Men så enkelt är det inte.

Av liknande skäl är det inte säkert att man föredrar en tekniskt bättre apparat (en som presterar på mätbänken) framför en som påverkar/färgar signalen mera. Den som påverkar signalen kan föredras, eller ogillas. Det beror på hur den påverkar, och det kan även bero på vem som gör bedömningen. Slutligen kan det beror på programmaterialet.

Det beror på, och det beror på mycket.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-18 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 19:23

Om det kan vara av något intresse, kan jag meddela att; efter långt och noga lyssnande över, i forumet mycket gott ansedda högtalare och signalkällor; att Morello och Latmasken är att gratulera. De har skapat en trisstärkare som övertygar även mig, att trissor verkligen kan prestera, de med.
Men jag sitter ganska lugn och nöjd med mitt rörsteg och njuter för fulla muggar. :-)
Vad kostnaden anbelangar, skiljer inte mycket. Vad effekten anbelangar; en del. :D
Våra gossar ska in i hifins Fame of Hall.
Senast redigerad av Ragnwald 2014-11-18 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-18 19:32

hur var det nu med preferenserna (senast på konserthuset?) ang. absolut fas. kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma
Senast redigerad av roggaro 2014-11-18 19:36, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 19:34

roggaro skrev: Kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma

Vilka mikrofoner har du hemma nu?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-18 19:38

Ragnwald skrev:
roggaro skrev: Kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma

Vilka mikrofoner har du hemma nu?
ja vad trodde du? mina inövade gamla öron naturligtvis :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-18 19:46

roggaro skrev:hur var det nu med preferenserna (senast på konserthuset?) ang. absolut fas. kan ju tänkas att man i stress inte 'lyssnar in' i inspelningsrummet hemma

Min efterenhet säger mig att man om något föredrar rätt absolut fas om det handlar om mässingsblås. Men att skillnaden inte är så stor som man skulle kunna tro.

Om man spelar sådant i högtalare med hög kompression (horn alltså, kompressionshorn närmare bestämt) så är det däremot nästan undantagslöst så att man föredrar att ljudet återges i korrekt absolut fas. Det beror på att då samarbetar högtalaren med ursprungsljudet och ger det om möjligt mera av samma karaktär. Matar med den med omvänd fas så dämpas glittret i mässingsklangen, och det låter tråkigare. Avslaget rent av.

När det gäller förstärkare med kvadratiska komponenter så är det klurigare, eftersom de ju kan ge sitt bidrag i två olika faslägen, beroende på konstruktionen. Så egentligen kan jag tycka att single end-förstärkare alltid borde ha fasomkoppling på ingången, och en på utgången också om det finns skäl att tro att de kommer att mata högtalare med kompressionshorn. Då har man koll på alla samverkanseffekter därvidlag.

Den andra omkopplaren brukar man komma ställa en gång för alla, och därför är den inte så viktig eftersom man kan välja hur man ansluter högtalaren bara. Den första omkopplaren, den före förstärkaren, kan man däremot vilja koppla om beroende på fonogram. Alltså växla om fonogrammet är felfasat (eller om det låter som om det är det, det är ju sak samma).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 19:54

roggaro skrev: Ja vad trodde du? mina inövade gamla öron naturligtvis :P

Tänkte jag inte på.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-18 21:49

Så där ja, nu börjar man få lite kött på benen här i soffan tack vare många kloka inlägg. Min första tanke åskådliggjord i rubriken har nu fått två svar, ett stenhårt nej, ett annat, det beror på men kanske om...så ja.
Benägen att jag lutar än så länge åt det senare svaret, dels för att det har sin grund i mina egna upplevelser, dels för att det är mer utförligt, välgrundat och bollat fram och tillbaka i vindlingarna, vilket inte hindrar det första svaret att kompletteras med lika mycket omtanke.
Tog svängen förbi Lennart J på hemvägen och lyssnade igen efter faskorrekthet i kopplingen och nu är det en grannlaga uppgift att skilja på filter och icke-filter. Med mycket lyssningsövning så kanske?
Flöjten i Gregorio Paniaguas tokmusik anades något mer organisk utan filter, aningen aningen mer anemisk med, men det tar jag inte gift på, aldrig! Kommer nog inte att klippa det i blindtest heller.
Är inte skillnaderna större än så blir den fördel det innebär att anpassa basen till rum osv odiskutabel.
Vi har lite olika ljudpresentation Lennart och jag med våra respektive anläggningar,men mycket gemensamt, de båda presterar musik så det skvätter om det, och vi njuter. Så det finns många vägar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-18 21:59

Ragnwald skrev:Om det kan vara av något intresse, kan jag meddela att; efter långt och noga lyssnande över, i forumet mycket gott ansedda högtalare och signalkällor; att Morello och Latmasken är att gratulera. De har skapat en trisstärkare som övertygar även mig, att trissor verkligen kan prestera, de med.
Men jag sitter ganska lugn och nöjd med mitt rörsteg och njuter för fulla muggar. :-)
Vad kostnaden anbelangar, skiljer inte mycket. Vad effekten anbelangar; en del. :D
Våra gossar ska in i hifins Fame of Hall.

Fasen så kul, nu blir man ju verkligen sugen att prova detta. Är jag helt ute o viftar när jag har för mig att du lirar med något Jadis-steg?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-18 22:21

sprudel skrev:Så där ja, nu börjar man få lite kött på benen här i soffan tack vare många kloka inlägg. Min första tanke åskådliggjord i rubriken har nu fått två svar, ett stenhårt nej, ett annat, det beror på men kanske om...så ja.
Benägen att jag lutar än så länge åt det senare svaret, dels för att det har sin grund i mina egna upplevelser, dels för att det är mer utförligt, välgrundat och bollat fram och tillbaka i vindlingarna, vilket inte hindrar det första svaret att kompletteras med lika mycket omtanke.
Tog svängen förbi Lennart J på hemvägen och lyssnade igen efter faskorrekthet i kopplingen och nu är det en grannlaga uppgift att skilja på filter och icke-filter. Med mycket lyssningsövning så kanske?

Det spelar ingen roll hur mycket ni över. Filtret är väldigt opåverkande. Inte ens 100 stycken i serie tror jag ni kan höra, hur länge ni än övar. Det är EXTREMT opåverkande.

Om det som driver filtret har drivegenskaper som påverkas när ni tar signalen därifrån istället så kanske går det att höra DEN skillnaden? Den har dock inget med filtret att göra. Den indikerar bara egenskaper i andra delar av kedjan. Och det är lika troligt att det i så fall låter bättre efter som före filtret - om filtret är en snällare ingångslast så blir det ju så. Jag har faktiskt stött på ett sådant fall, alltså där slutsteget hade en ingångsimpedans om bara ett par kohm (vilket förvånade mig lite, varför gör man så?) och försteget inte gillade att driva det direkt, men det elektroniska delningsfiltret emellan lät det dock prima!

Det var inte jag som upptäckte problemet skall jag säga, utan anläggningens ägare. Jag bara var med om att kartlägga vad det var som orsakade ljudkvalitetsproblemet när det inte fanns ett filter med i signalvägen.

sprudel skrev:Flöjten i Gregorio Paniaguas tokmusik anades något mer organisk utan filter, aningen aningen mer anemisk med, men det tar jag inte gift på, aldrig! Kommer nog inte att klippa det i blindtest heller.

Skillnaden finns nog inte ens. ;)

sprudel skrev:Är inte skillnaderna större än så blir den fördel det innebär att anpassa basen till rum osv odiskutabel.
Vi har lite olika ljudpresentation Lennart och jag med våra respektive anläggningar,men mycket gemensamt, de båda presterar musik så det skvätter om det, och vi njuter. Så det finns många vägar. :)

Det är trevligt att läsa sådant. Kul skall det vara - annars kan det kvitta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 23:20

sprudel skrev:Är jag helt ute o viftar när jag har för mig att du lirar med något Jadis-steg?

Beror på var du viftar någonstans. :lol:
Jadis har berört mitt hjärta tungt under en längre tid, jo.
Man ska ha klart för sig att hörbar skillnad på denna högt kvalitativa nivå, är små.
Kan utan tvekan leva med ett Morellosteg, Holographic Audio.
Fö har jag respekt för hur Erik Andersson får till sina bättre och välljudande rörförstärkare.

Avgörande för mig är, hur komplex musik utkristalliserar sig och övertygar. Ingen lätt match för många förstärkare.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-11-18 23:55

Jag köpte ett utsökt vinylex av Ry Cooder Borderline i helgen. Sitter och kallnar efter bastu och njuter av plattan!

Dom här Audion Silver night mk2 som jag har på prov kan fan bli en keeper, mer långlyssning vill jag nog ha innan jag säger att det blir så. Men dom spelar tveklöst löjligt bra efter att Tango-Roland fick mig att trycka ett par Telefunken-rör?

Support på orten är guld :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-19 09:34

Ragnwald skrev:
sprudel skrev:Är jag helt ute o viftar när jag har för mig att du lirar med något Jadis-steg?

Beror på var du viftar någonstans. :lol:
Jadis har berört mitt hjärta tungt under en längre tid, jo.
Man ska ha klart för sig att hörbar skillnad på denna högt kvalitativa nivå, är små.
Kan utan tvekan leva med ett Morellosteg, Holographic Audio.
Fö har jag respekt för hur Erik Andersson får till sina bättre och välljudande rörförstärkare.

Avgörande för mig är, hur komplex musik utkristalliserar sig och övertygar. Ingen lätt match för många förstärkare.

Ja, men då var viften inte så tokig ändå. ja-80 är det va? Dessa har jag varit nyfiken på länge men de är ju relativt sällsynta i Sverige.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi