Var hos Fyndbörsen idag och fick testa blint

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Var hos Fyndbörsen idag och fick testa blint

Inläggav Kribban » 2005-11-27 00:14

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=110339&st=0&p=886195&#entry886195

Var iväg en tur med en annan medlem från minhembio.com för att lyssna på XTZ A-100. Intryck finnes i tråden i länken ovan.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-27 01:05

Kul test faktiskt! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-27 08:25

Det var det verkligen :D Samtidigt så måste jag säga att det var något frustrerande när man satt och försökte att lyssna vilken förstärkare som var bäst. Jag kunde ju inte höra någon skillnad :?

Sedan att det väldigt bra är ju bara en bonus då man är lite spekulant på en XTZ A-100 till piParna :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-27 10:43

Vi gjörde även ett blindtest på två högtalare, tid 1 timma före förstärkartestet. Ev publicerar vi vårt resultat här. I det testet kommer ni att se att jag och kribban har helt olika ljudbildsideal. Ändå är vi överens om att XTZ A100 låter minst lika bra som marantzen och är ett mycket bra köp.

Det testet ser jag fram emot. Dessutom, Kribban, så borde vi köra
en test mellan min Denon 1905 och din kommande XTZ. Eller hur?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-27 11:01

Hetsporren skrev:
Vi gjörde även ett blindtest på två högtalare, tid 1 timma före förstärkartestet. Ev publicerar vi vårt resultat här. I det testet kommer ni att se att jag och kribban har helt olika ljudbildsideal. Ändå är vi överens om att XTZ A100 låter minst lika bra som marantzen och är ett mycket bra köp.

Det testet ser jag fram emot. Dessutom, Kribban, så borde vi köra
en test mellan min Denon 1905 och din kommande XTZ. Eller hur?

Det är knappt jag vågar publicera mitt resultat för då får vi ett nytt flamewar på minhembio.com :oops: Det som är det intressanta är att man har så olika uppfattning av hur det ska låta :lol: . Inte konstigt att det blir motsättningar i forumvärlden 8)

Måste även säga att Fyndbörsens bemötande var mycket trevligt och professionellt. Har ni någon möjlighet så tycker jag att ni ska besöka dem för en provlyssning i deras nya ljudrum. Känns som om man vill bygga ut huset nu med ett dedikerat lyssningsrum :lol:

Ett test hade varit väldigt trevligt Hetsporren. Jag får se när man lyckas skaka loss lite pengar för investeringen. Förhoppningsvis finns det en möjlighet att provlyssna hos Fyndbörsen med mina högtalare innan köp.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-27 11:36

Kribban skrev:
Ett test hade varit väldigt trevligt Hetsporren. Jag får se när man lyckas skaka loss lite pengar för investeringen. Förhoppningsvis finns det en möjlighet att provlyssna hos Fyndbörsen med mina högtalare innan köp.

Du tror inte att din Pioneer skulle kunna mäta sig med XTZ?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-27 11:42

Ohh vilken fråga :? De ena paret högtalare som Fyndbörsen hade uppställda i sitt lyssningsrum kostar 30-35 000 och ändå tycker jag att jag har bättre ljud hemma hos mig. Jag tror att detta till stor del beror på mina INO burkar samt att jag är lite partisk :lol: så att säga att min förstärkare inte skulle stå sig emot XTZ är väldigt svårt att svara på men jag tror att XTZ är bättre :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-27 11:45

Kribban skrev:Ohh vilken fråga :? De ena paret högtalare som Fyndbörsen hade uppställda i sitt lyssningsrum kostar 30-35 000 och ändå tycker jag att jag har bättre ljud hemma hos mig. Jag tror att detta till stor del beror på mina INO burkar samt att jag är lite partisk :lol: så att säga att min förstärkare inte skulle stå sig emot XTZ är väldigt svårt att svara på men jag tror att XTZ är bättre :D

Du ser, saker och ting är alltid inte som man tror. Jag är helt övertygad om att mina Signaturer låter bättre än S3.4 så jag är inte förvånad att du tycker som du gör... :wink: Hade jag vart dig vore jag nöjd med nuvarande stärkare, eller så hade jag köpt en Denon 1905/06 eller 2105/06 istället! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-27 12:10

Ja 2106 är man riktigt nyfiken på :D Lyssnade lite med ungarna nu här hemma och det är lika roligt varje gång. :D Den är nog inte så dålig ändå min Pioneer :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-11-28 00:14

Kribban skrev:Det var det verkligen :D Samtidigt så måste jag säga att det var något frustrerande när man satt och försökte att lyssna vilken förstärkare som var bäst. Jag kunde ju inte höra någon skillnad :? MVH Kribban

Kul med blindtester. Det bekräftar bara vad många andra erfar i sådana blindtester mellan förstärkare (eller CD-spelare) - ingen hörbar skillnad.

En blind F/E-lyssning är nog känsligare och man kan hitta skillnader om man har en kapabel anläggning (exempelvis en som kan producera >139 dB vid 20 Hz i rum 8) ) och väljer betingelser där förstärkarna avslöjar sig. Men i normala lyssningsförhållanden med mer normala högtalare som specades i ert test är det mycket svårt. Ett tips är att lära sig vilket material man ska använda, exempelvis musik med hög SPL i 10-20 Hz området.

T

Återgå till Generellt om hifi