Hörselsinnet och musikupplevelser under berusning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Re: Hörselsinnet och musikupplevelser under berusning

Inläggav bassman » 2014-11-28 14:11

Fan Ingvar du har koll på mycket du :-o

Första gången jag upplevde att stapedius-muskeln ryckte var runt 20 år sedan, jag satt och lattjade med en Cabasa som ger ett väldigt starkt rasslade ljud och en örat reagerade med att krampa (som jag upplevde det)..

Jag beställde tid på vårdcentralen som skickade mig vidare på öronmottagningen där ett ett höseltest utfördes och en markant "bullertagg" som dom kallar det konstaterades särskilt på ett öra! Bullertagg är en nedsättning runt 3000-4000kH

Ett avtryck gjordes och jag beställde formgjutna proppar med ett filter på -9dB, det låter lite men det har förmodligen räddat örat mot ännu mera skador!

Känner absolut också igen det där med att en bira räcker för att det slutar rycka i muskeln. Bira är vansinnigt gott men man kan ju inte dricka varje gång man har en lyssningsafton, man får helt enkelt spela svagare då ;-)

Blåste vid två tillfällen diskanter på piP med AC DC i vältankat tillstånd så att ta för mycket alkohol grumlar verkligen omdömet :o :? 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-11-29 12:39

En effekt som åtminstone jag noterar med litet alkoholintag är att jag kan sortera ut "brus" (samtalssurr runtomkring) och "hör" bättre den jag samtalar med. Det är som att samtalssurr stör mig då jag uppfattar enskilda konversationer mycket mer (detaljer). Vid litet alkoholintag så minskar detaljerna i det kringliggande surret och jag uppfattar närliggande konversation mycket lättare. Om det härrör till "bit loss"/ökad förmåga till filtrering eller något annat vet jag inte.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-29 12:56

En annan sak som slog mig när jag såg tråden nu är att folk som lyckas spela sönder saker där hemma, brukar berätta att det var i samband med fest/brusning. Så jag undrar om det kanske kan var så att folk helt enkelt spelar lite högre än vanligt under berusning och jag tror nog att ganska många (bra) anläggningar spelar ut bättre vid högre ljudtryck.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-29 15:08

Nattlorden skrev:En annan sak som slog mig när jag såg tråden nu är att folk som lyckas spela sönder saker där hemma, brukar berätta att det var i samband med fest/brusning. Så jag undrar om det kanske kan var så att folk helt enkelt spelar lite högre än vanligt under berusning och jag tror nog att ganska många (bra) anläggningar spelar ut bättre vid högre ljudtryck.

Som vanligt är det nog en kombination av olika saker. Anläggningar "spelar ut" bättre vid högre nivå. Javisst men samtidigt distar de mer, vilket man kanske inte hör när man är berusad. Thomas A berör en annan väsentlig sak, att man kan sortera bort bruset bättre vid alkoholpåverkan. Eftersom jag är gräsänkling i helgen tänker jag prova detta mer seriöst ikväll :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-29 17:25

Sådärja, en god middag och en kall öl... nu dags för en sejour i lyssningsrummet. Ska jag utföra ett experiment månne? Jag e sån att EN starköl känns. Två känns mer, och sen TYCKER jag inte att det gör någon skillnad förrän det blir RIKTIGT många och jag får svårt att koordinera mina rörelser och börjar sluddra, men dit har jag inte tagit mig många gånger under detta årtusende. Annat var det under förra millenniet ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-29 18:08

Lyssnar på Little Jinder och sörplar en öl. Att jag inte stör mig på sörplet kanske är ett varningstecken? Japp, Little Jinder är Åsas dotter Josefine och inte alls oäven. Musiken är inte lik mammas på något vis. Ta det som ett tips.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-29 21:28

Så det blev inga fler öl ikväll?

Nej, det där med ordentligt överförfriskat stereolyssnande brukar antingen sluta med trasiga
burkar eller rejält massakrerat källmaterial. Finns nog många som tycker det är kalas.

bassman skrev:Första gången jag upplevde att stapedius-muskeln ryckte var runt 20 år sedan, jag satt och lattjade med en Cabasa som ger ett väldigt starkt rasslade ljud och en örat reagerade med att krampa (som jag upplevde det)..

Det där känner jag igen! Liknande inträffar om jag ska skumma mjölk i ett kermikkärl.
Hardcore för öronen, men annars har jag inte haft så mycket problem med sådant.
Då kanske jag ha fått svar på min första fråga till IÖ.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-29 21:47

Appropå det andra sättet att berusa sig (som diskuterats i denna tråd):

Jag dök på Alan Ginsbergs essä The Great Marijuana Hoax från 1966 när jag letade
nyheter om Technics SL-1200 på The Atlantics hemsida. Här följer ett stycke ur den
texten om hans personliga erfarenheter med örten som katalysator i kombination
med musik och konst:

Bild
    Marijuana is a useful catalyst for specific optical and aural aesthetic perceptions. I apprehended the structure of certain pieces of jazz & classical music in a new manner under the influence of marijuana, and these apprehensions have remained valid in years of normal consciousness. I first discovered how to see Klee's Magic Squares as the painter intended them (as optically three-dimensional space structures) while high on marijuana. I perceived ("dug") for the first time Cezanne's "petit sensation" of space achieved on a two-dimensional canvas (by means of advancing & receding colors, organization of triangles, cubes, etc. as the painter describes in his letters) while looking at The Bathers high on marijuana. And I saw anew many of nature's panoramas & landscapes that I'd stared at blindly without even noticing before; thru the use of marijuana, awe & detail were made conscious. These perceptions are permanent -- any deep aesthetic experience leaves a trace, & an idea of what to look for that can be checked back later. I developed a taste for Crivelli's symmetry; and saw Rembrandt's Polish Rider as a sublime Youth on a Deathly horse for the first time -- saw myself in the rider's face, one might say -- while walking around the Frick Museum high on pot. These are not "hallucinations"; these are deepened perceptions that one might have catalyzed not by pot but by some other natural event (as natural as pot) that changes the mind, such as an intense Love, a death in the family, a sudden clear dusk after rain, or the sight of the neon spectral reality of Times Square one sometimes has after leaving a strange movie. So it's all natural.

Som han nämner så kan ju andra berusningstillstånd som intensiva kännslor av kärlek,
sorg eller ett hastigt väderomslag vara minnst lika avgörande för hur något upplevs.
De flesta vet nog hur bra det känns att lyssna på musik (eller bara vara) just efter att
man hämtat sig från en rejäl magsjuka eller liknande. Jag tycker iaf att det kan vara
mycket belönande.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-29 22:18

Nä, det blev inga fler öl. Så mycket bättre nu.
Det är roligt hur olika musik kan upplevas vid olika tillfällen, allt annat lika. Med tanke på det är diskussionen om kabeldiametrar och millimeterjustering av högtalarplacering ganska överdriven.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-29 23:40

jeff_belowski skrev:Appropå det andra sättet att berusa sig (som diskuterats i denna tråd):

Jag dök på Alan Ginsbergs essä The Great Marijuana Hoax från 1966 när jag letade
nyheter om Technics SL-1200 på The Atlantics hemsida. Här följer ett stycke ur den
texten om hans personliga erfarenheter med örten som katalysator i kombination
med musik och konst:

Bild
    Marijuana is a useful catalyst for specific optical and aural aesthetic perceptions. I apprehended the structure of certain pieces of jazz & classical music in a new manner under the influence of marijuana, and these apprehensions have remained valid in years of normal consciousness. I first discovered how to see Klee's Magic Squares as the painter intended them (as optically three-dimensional space structures) while high on marijuana. I perceived ("dug") for the first time Cezanne's "petit sensation" of space achieved on a two-dimensional canvas (by means of advancing & receding colors, organization of triangles, cubes, etc. as the painter describes in his letters) while looking at The Bathers high on marijuana. And I saw anew many of nature's panoramas & landscapes that I'd stared at blindly without even noticing before; thru the use of marijuana, awe & detail were made conscious. These perceptions are permanent -- any deep aesthetic experience leaves a trace, & an idea of what to look for that can be checked back later. I developed a taste for Crivelli's symmetry; and saw Rembrandt's Polish Rider as a sublime Youth on a Deathly horse for the first time -- saw myself in the rider's face, one might say -- while walking around the Frick Museum high on pot. These are not "hallucinations"; these are deepened perceptions that one might have catalyzed not by pot but by some other natural event (as natural as pot) that changes the mind, such as an intense Love, a death in the family, a sudden clear dusk after rain, or the sight of the neon spectral reality of Times Square one sometimes has after leaving a strange movie. So it's all natural.

Som han nämner så kan ju andra berusningstillstånd som intensiva kännslor av kärlek,
sorg eller ett hastigt väderomslag vara minnst lika avgörande för hur något upplevs.
De flesta vet nog hur bra det känns att lyssna på musik (eller bara vara) just efter att
man hämtat sig från en rejäl magsjuka eller liknande. Jag tycker iaf att det kan vara
mycket belönande.

Jag är egentligen kanske lite för okunnig för att kunna ha någon alldeles bestämd uppfattning om det där, men ändå har jag några saker som jag vill nämna.

Först och främst delar jag hans uppfattning att upplevelser i på ett eller annat sätt påverkat tillstånd kan lämna bestående spår, av "positiv art". Lite som ett minne från en resa, som man för alltid har med sig, och som kan göra ens syn på världen och alla dess samband och vinklar, både rikare och kanske mindre dömande.

Och det är min uppfattning att det inte behöver handla om kemiska preparat, men att det kan göra det. Och då handlar det heller inte bara om drogen som sådant, utan vad man upplevde under ruset, vilket ju påverkas av vad man sysslar med, inte bara vilken drog det handlar om.

Exempel på droger är Lysergsyradietylamid (syra), Etylalkohol, Psilocybin och Amfetamin. Men det är allihopa preparat som försvinner ur kroppen, och som därför finns kvar efteråt primärt som minnen av upplevelsen. Som tänkta tankar.

Lite annat också, men mest.

Cannabis* (läs Marijuana och Hasch) är något helt annat. Jag rådet till stor försiktighet. Det är inte svårt att se att de som brukat dylika preparet en längre tid, inte själva ser hur de påverkats, något som kan vara mycket tydligare för omgivningen. En gammal haschare kan sluta, men kommer aldrig att bli sig själv igen. Alltså den person som han eller hon hade varit om drogen inte kommit in i personens liv.

Och jag talar inte om att personen begåvats med någon sorts upplysning, utan något som utifrån sett är tydligt förlorade förmågor. Det finns förstås många andra ämnen som kan skada kroppen, men Cannabis är speciellt då det lämnar inte bara skador efter sig, det stannar kvar i kroppen dessutom. För alltid. All tid som personen har på jorden alltså.

Det är därför det går att mäta om en person intaget rikliga mängder av Cannabis, även en eller ett par månader senare, och gör man en hjärndiopsi (det gör man inte, men hypotetiskt) så syns det resten av livet. Det vet man eftersom en obduktion ger samma svar. Drogen stannar i kroppen, men verkar inte alls på samma sätt som under den aktiva fasens början - driver på associationerna och kan öka kreativiteten. I det avklingande skedet (=resten av livet) för drogen den motsatta verkan. Statistiskt ser vi även klart ökad risk för både psykos- och schizofrenisjukdom.

Så mitt råd är att bruka Cannabis med stor försiktighet. Därmed inte sagt att det behöver gälla för alla. För t ex en konstnär vars egna ide om sitt syfte är att öppna nya dörrar i tankevärlden, så kan det förstås vara rimligt att personen väljer att offra sig och droga lite (kreativiteten kan skickas i helt nya riktningar, i synnerhet den första halvtimmen efter att ett Cannabisrus startats).

Men även i det fallet så finns det ju även droger som kanske kan vara rimliga att överväga.

Hursom helst tycker jag myndiga människor gör som de vill med sådana hör saker, men vill man kunna välja rimligt fritt så måste man ha rimlig kunskap. Att springa på en landmina som man inte visste fanns där, är inte ett fritt val.

Jo, just det - opium, morfin och diacetylmorfin (heroin), opiater helt enkelt, avråder jag också ifrån. Man blir inge gladare av någon av dem. I längden. Fast morfin som tas tillsammans med smärta verkar inte leda till något beroende, vilket är rätt så intressant...

Vh, iö

- - - - -

*Det var lite frestande att skriva Tetrahydrocannabinol istället för Cannabis, men det vore en förenkling. Cannabis är ju inte en rimligt kemiskt entydig drog. Det finns massor av andra aktiva ämnen i Cannabis. Och därför "tar" olika Cannabis-preparet inte bara olika mycket, utan också på olika sätt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-11-30 00:03

Väldigt klarsynt inlägg Ingvar. Även om droger är ett väldigt komplext område som inte gärna låter sig generaliseras och sammanfattas i några rader på ett forum så tycker jag att helheten som sådan är värt att läsa och reflektera över.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 00:18

Kan bara hålla med, IÖ du har dina klarsynta stunder ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 01:19

Tack, både två.

jeff_belowski skrev:Det här var spännande för mig som inte har några som helst förkunskaper om detta.

IngOehman skrev:En intressant sak har jag funnit när jag tittat på folk med överaktiv stapedius-muskel (alltså den som drar i stapes, hörselbenet som på svenska kallas stigbygeln), alltså en som rycker spastiskt redan i samband med måttliga ljudtryck, ofta till stort besvär för den drabbade.

Hur märker man en överaktiv stapedius-muskel vid lyssning?

Det kan yttra sig på flera olika, men besläktade sätt.

1. Man kan uppleva att det kluckar i örat,

2. Man kan rent fysiskt känna att det rycker till i mellanörat,

3. Man kan höra basrika bumpljud trots att det exiterande ljudet är i huvudsak högfrekvent (ofta transient eller brusliknande (men intrinsiskt transient) till sin natur)

4. Även om man upplever väldigt lite av ljud- eller känna-effekter, kan det leda till att man får påtagligt svårt att urskilja detaljer. Det blir som en störning liknande den som uppstår om någon vrider på volymkontrollen extremt hastigt fram och tillbaka. Det blir svårare att höra. Det blir som en sorts underlig maskeringseffekt. Vissa ljud blockerar andra ljud. Cocktail party-effekten begränsas. :(

Sprit hjälper som regel mot alla de nämnda symptomen! :)

Men (och detta är ett viktigt men) sprit gör inte bara att Stapedius sluter bete sig spattigt, det gör även att stapedius slutar skydda. OCH samtidigt tål vi upplevelsemässigt mera ljud. Resultatet är inte bra med avseende på risken att skada hörseln.

Är man full bör man helt enkelt skydda öronen. Man kan inte längre utgå ifrån att man hör hur farligt det är för hörseln.

På så vis kan man säga att situationen påminner om situationen för en ung människa. De flesta unga människor upplever smärta i mycket mindre grad i förhållande till hur nära hörskadegränsen man är. Och därför är även risken för hörselskador större. De flesta som drabbas av tinnitus gör det i en förhållandevis låg ålder, ofta mellan 15 och 35. När man passerar 30 så börjar förnimmelsen av obehag komma ikapp risken för skada.

Men som sagt - bara när man är nykter.

jeff_belowski skrev:
IngOehman skrev:Nu påverkas även t ex stapedius normalfunktion av alkohol, och av detta skäl så ökar risken för hörselskador om man lyssnar på musik starkt under "den influens"... Så allt som allt måste jag ju avråda. Tinnitus är inte kul, har jag hört. Jag lider verkligen med dem som berättat hur det varit för dem att leva med åkomman. :?

Så det drickandet som är vanligt på lokal i Sverige (jo, jag tycker att många, inte alla,
super till rätt ordentligt) skulle kunna öka riskerna för hörselskador när man tänker på
det taskiga ljud och framförallt den dåliga akustiken som ofta möter en ute på röj?

Ja.

jeff_belowski skrev:Ibland hör jag att man ökar risken att skada sin hörsel när höga ljudnivåer kombineras
med fysisk aktivitet. Träningsledare för aerobics, spinning osv ska tydligen vara utsatta.
Vet du något om det?

Nej.

Det är ingenting som jag har undersökt, och jag har inte läst om det någonstans heller. Men man kan väl tänka sig att endorfiner kan ställa till kroppen på liknande sätt som alkohol. Jag vet ju att folk som joggar kan göra illa sig ordentligt utan att märka det förrän de kommit hem och satt sig ned och låtit effekterna av endorfinet klinga av.

Det låter inte långsökt att hörseln kan drabbas av samma effekt. Men jag vet inte.

jeff_belowski skrev:
IngOehman skrev:Rent generellt verkar redan måttliga intag av alkohol påverka förmågan att fokusera på EN sak, positivt. Jag skall kanske inte skriva "redan måttliga", för det är bara sant vid måttliga intag. Vid större intag så försämras förmågan igen.

Det kan hur som helst göra att folk med (för dem själva) besvärande fokus på apparaterna, kanske en lätt audiophilia neurosa - det vill säga de som har svårt att "sluta lyssna på apparaterna" - får lättare att glömma apparaterna och bara höra musiken, med lite sprit i kroppen.

Ett gammalt Dart-trick. En cider hjälper koncentrationen, men inte två!

Ja.

Fast med lite träning kan nog två funka också. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-30 01:39

IÖ har talat, jag skippar cannabis och heroin i fortsättningen...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-30 02:19

Bra, fan!

Svamp ä' bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-30 10:25

(Här nedan kommenterar IÖ mitt inlägg som innehåller ett stycke ur Alan Ginsbergs essä)

IngOehman skrev:Jag är egentligen kanske lite för okunnig för att kunna ha någon alldeles bestämd uppfattning om det där, men ändå har jag några saker som jag vill nämna.

Först och främst delar jag hans uppfattning att upplevelser i på ett eller annat sätt påverkat tillstånd kan lämna bestående spår, av "positiv art". Lite som ett minne från en resa, som man för alltid har med sig, och som kan göra ens syn på världen och alla dess samband och vinklar, både rikare och kanske mindre dömande.

Och det är min uppfattning att det inte behöver handla om kemiska preparat, men att det kan göra det. Och då handlar det heller inte bara om drogen som sådant, utan vad man upplevde under ruset, vilket ju påverkas av vad man sysslar med, inte bara vilken drog det handlar om.

Exempel på droger är Lysergsyradietylamid (syra), Etylalkohol, Psilocybin och Amfetamin. Men det är allihopa preparat som försvinner ur kroppen, och som därför finns kvar efteråt primärt som minnen av upplevelsen. Som tänkta tankar.

Lite annat också, men mest.

Cannabis* (läs Marijuana och Hasch) är något helt annat. Jag rådet till stor försiktighet. Det är inte svårt att se att de som brukat dylika preparet en längre tid, inte själva ser hur de påverkats, något som kan vara mycket tydligare för omgivningen. En gammal haschare kan sluta, men kommer aldrig att bli sig själv igen. Alltså den person som han eller hon hade varit om drogen inte kommit in i personens liv.

Och jag talar inte om att personen begåvats med någon sorts upplysning, utan något som utifrån sett är tydligt förlorade förmågor. Det finns förstås många andra ämnen som kan skada kroppen, men Cannabis är speciellt då det lämnar inte bara skador efter sig, det stannar kvar i kroppen dessutom. För alltid. All tid som personen har på jorden alltså.

Det är därför det går att mäta om en person intaget rikliga mängder av Cannabis, även en eller ett par månader senare, och gör man en hjärndiopsi (det gör man inte, men hypotetiskt) så syns det resten av livet. Det vet man eftersom en obduktion ger samma svar. Drogen stannar i kroppen, men verkar inte alls på samma sätt som under den aktiva fasens början - driver på associationerna och kan öka kreativiteten. I det avklingande skedet (=resten av livet) för drogen den motsatta verkan. Statistiskt ser vi även klart ökad risk för både psykos- och schizofrenisjukdom.

Så mitt råd är att bruka Cannabis med stor försiktighet. Därmed inte sagt att det behöver gälla för alla. För t ex en konstnär vars egna ide om sitt syfte är att öppna nya dörrar i tankevärlden, så kan det förstås vara rimligt att personen väljer att offra sig och droga lite (kreativiteten kan skickas i helt nya riktningar, i synnerhet den första halvtimmen efter att ett Cannabisrus startats).

Men även i det fallet så finns det ju även droger som kanske kan vara rimliga att överväga.

Hursom helst tycker jag myndiga människor gör som de vill med sådana hör saker, men vill man kunna välja rimligt fritt så måste man ha rimlig kunskap. Att springa på en landmina som man inte visste fanns där, är inte ett fritt val.

Jo, just det - opium, morfin och diacetylmorfin (heroin), opiater helt enkelt, avråder jag också ifrån. Man blir inge gladare av någon av dem. I längden. Fast morfin som tas tillsammans med smärta verkar inte leda till något beroende, vilket är rätt så intressant...

Vh, iö

- - - - -

*Det var lite frestande att skriva Tetrahydrocannabinol istället för Cannabis, men det vore en förenkling. Cannabis är ju inte en rimligt kemiskt entydig drog. Det finns massor av andra aktiva ämnen i Cannabis. Och därför "tar" olika Cannabis-preparet inte bara olika mycket, utan också på olika sätt.

Först vill jag bara göra det klart att jag tog stycket (blev kanske lite långt) ur Ginsbergs
essä främst med anledning av att han beskriver hur han under påverkan hittar nya sätt
att se konst och höra musik. Inte nödvändigtvis av vad han var påverkad av. Synd att han
i det här fallet inte går in närmare på musiken. Han nämner ju till sist andra former av
berusning som kan leda till nya reflektioner eller perspektiv av ett verk. Förstår att det
kan vara svårt att dela med sig av sånna erfarenheter då de ofta är väldigt personliga,
men de är också givetvis välkommna.

Nu blev det väldigt mycket skrivet om droger, till och med ett råd slank in och det var
inte riktigt tanken med tråden. Även om jag tycker att det här är väldigt intressant att
diskutera så känner jag på mig att det inte skulle vara särskilt populärt på detta forum
då det kanske inte anses som rumsrent. Men det kanske bara är något som jag får för
mig? Lite märkligt i så fall kan jag tycka då det diskuteras det mesta mellan himmel
och jord här, ofta med en ambition att förmedla kunskap.

Jag är bra sugen på att kommentera det du skrivit om och håller i stora drag med, men
väljer att inte göra det av ovan angivna skäl. Jag kommer heller inte att skapa en tråd
med målet att diskutera detta av samma anledning. Det får någon göra som tror att
det går för sig :)

Dessutom, tack för svaren på mina frågor om hörseln.

JM

Inläggav JM » 2014-11-30 12:18

JOGGA O GROGGA - sänker det skadliga kolesterolet.

Dagligt alkoholintag motsvarande max 2 små glas vin för män o 1 glas för kvinnor har mätmässigt positiv effekt på mängden VLDL i blodet.

Fysisk aktivitet har liknade effekt.

Barn till rökare o cannabismissbrukare har en signifikant ökad risk att för inte bara testa utan även regelbundet använda dessa substanser.
Det är nu bortom varje tvivel att tidigt cannabismissbruk för 18 år ålder leder till ökad risk för psykossjukdom - ofta livslång.

JM
Leg läk
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2014-11-30 12:44

VILL DU DRICKA GRATIS WHISKY OCH FÅ BETALT?

Lappen sattes upp på KTH. En psykologkollega sökte försökspersoner till en forskningsstudie. Hon hade inga problem med att hitta frivilliga.
Hon blev förvånad hur lite alkohol som behövdes för att tappa omdömet. Detta var på 1970-talet då gränsen för att köra bil var 0.8 promille. Långt under denna gräns försvann omdömet. Samtidigt med stigande alkohol ökade självkänslan och felbesluten i hennes tester. Vid högre nivåer fixerade många individer på ett ämne o ett högljutt förmedlande av detta budskap utan förmåga att ta in omvärldens åsikter - "brölstadiet".
Budskapet som trummades ut till beslutsfattare inom industrin var - ta inga beslut alkoholpåverkad men motparten kan gärna vara onykter!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-11-30 12:55

JM skrev:JOGGA O GROGGA - sänker det skadliga kolesterolet.

Dagligt alkoholintag motsvarande max 2 små glas vin för män o 1 glas för kvinnor har mätmässigt positiv effekt på mängden VLDL i blodet.

Fysisk aktivitet har liknade effekt.

Barn till rökare o cannabismissbrukare har en signifikant ökad risk att för inte bara testa utan även regelbundet använda dessa substanser.
Det är nu bortom varje tvivel att tidigt cannabismissbruk för 18 år ålder leder till ökad risk för psykossjukdom - ofta livslång.

JM
Leg läk

Kan du länka mig den studien. Skulle gärna vilja läsa

mangs

Inläggav mangs » 2014-12-01 15:21

Jag uppskattar generellt sett musikalitet och rytm bättre vid alkoholintag. Jag lyssnar och uppskattar lite annorlunda jämfört med helt nyktert. Å andra sidan lyssnar jag på olika musik vid olika sinnesstämning och eftersom alkohol alltid gör mig gladare och lugnare så kanske detta påverkar mitt musikval. Det som jag däremot märkt ett flertal gånger är att jag upplever det som att mottagningen av olika frekvenser påverkas och att jag därmed upplever en annorlunda tonkurva jämfört med i vanliga fall. Framför allt minskar känsligheten för bas. jag upplever också det som att jag blir mindre kritisk till just ljudkvalité men sätter högre krav på musiken eller egentligen musikernas taktkänsla och samspelthet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-01 15:33

Just av denna anledning (trådens topic) så bjuder jag alltid på vin, öl , mjöd, whisky eller rom när någon kommer över.
För att försköna deras musikupplevelser 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-01 16:16

mangs skrev: Det som jag däremot märkt ett flertal gånger är att jag upplever det som att mottagningen av olika frekvenser påverkas och att jag därmed upplever en annorlunda tonkurva jämfört med i vanliga fall. Framför allt minskar känsligheten för bas. jag upplever också det som att jag blir mindre kritisk till just ljudkvalité men sätter högre krav på musiken eller egentligen musikernas taktkänsla och samspelthet.

Det där hade varit kul om någon hade kunskap om, kan känna igen mig i det. Kan ratta in något när jag är berusad, som jag sedan när jag är nykter inte alls uppskattar på samma sätt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Generellt om hifi