jeff_belowski skrev:Appropå det andra sättet att berusa sig (som diskuterats i denna tråd):
Jag dök på Alan Ginsbergs essä
The Great Marijuana Hoax från 1966 när jag letade
nyheter om Technics SL-1200 på The Atlantics hemsida. Här följer ett stycke ur den
texten om hans personliga erfarenheter med örten som katalysator i kombination
med musik och konst:

Marijuana is a useful catalyst for specific optical and aural aesthetic perceptions. I apprehended the structure of certain pieces of jazz & classical music in a new manner under the influence of marijuana, and these apprehensions have remained valid in years of normal consciousness. I first discovered how to see Klee's Magic Squares as the painter intended them (as optically three-dimensional space structures) while high on marijuana. I perceived ("dug") for the first time Cezanne's "petit sensation" of space achieved on a two-dimensional canvas (by means of advancing & receding colors, organization of triangles, cubes, etc. as the painter describes in his letters) while looking at The Bathers high on marijuana. And I saw anew many of nature's panoramas & landscapes that I'd stared at blindly without even noticing before; thru the use of marijuana, awe & detail were made conscious. These perceptions are permanent -- any deep aesthetic experience leaves a trace, & an idea of what to look for that can be checked back later. I developed a taste for Crivelli's symmetry; and saw Rembrandt's Polish Rider as a sublime Youth on a Deathly horse for the first time -- saw myself in the rider's face, one might say -- while walking around the Frick Museum high on pot. These are not "hallucinations"; these are deepened perceptions that one might have catalyzed not by pot but by some other natural event (as natural as pot) that changes the mind, such as an intense Love, a death in the family, a sudden clear dusk after rain, or the sight of the neon spectral reality of Times Square one sometimes has after leaving a strange movie. So it's all natural.
Som han nämner så kan ju andra berusningstillstånd som intensiva kännslor av kärlek,
sorg eller ett hastigt väderomslag vara minnst lika avgörande för hur något upplevs.
De flesta vet nog hur bra det känns att lyssna på musik (eller bara vara) just efter att
man hämtat sig från en rejäl magsjuka eller liknande. Jag tycker iaf att det kan vara
mycket belönande.
Jag är egentligen kanske lite för okunnig för att kunna ha någon alldeles bestämd uppfattning om det där, men ändå har jag några saker som jag vill nämna.
Först och främst delar jag hans uppfattning att upplevelser i på ett eller annat sätt påverkat tillstånd kan lämna bestående spår, av "positiv art". Lite som ett minne från en resa, som man för alltid har med sig, och som kan göra ens syn på världen och alla dess samband och vinklar, både rikare och kanske mindre dömande.
Och det är min uppfattning att det inte behöver handla om kemiska preparat, men att det kan göra det. Och då handlar det heller inte bara om drogen som sådant, utan vad man upplevde under ruset, vilket ju påverkas av vad man sysslar med, inte bara vilken drog det handlar om.
Exempel på droger är Lysergsyradietylamid (syra), Etylalkohol, Psilocybin och Amfetamin. Men det är allihopa preparat som försvinner ur kroppen, och som därför finns kvar efteråt primärt som minnen av upplevelsen. Som tänkta tankar.
Lite annat också, men mest.
Cannabis* (läs Marijuana och Hasch) är något helt annat. Jag rådet till stor försiktighet. Det är inte svårt att se att de som brukat dylika preparet en längre tid, inte själva ser hur de påverkats, något som kan vara mycket tydligare för omgivningen. En gammal haschare kan sluta, men kommer aldrig att bli sig själv igen. Alltså den person som han eller hon hade varit om drogen inte kommit in i personens liv.
Och jag talar inte om att personen begåvats med någon sorts upplysning, utan något som utifrån sett är tydligt förlorade förmågor. Det finns förstås många andra ämnen som kan skada kroppen, men Cannabis är speciellt då det lämnar inte bara skador efter sig, det stannar kvar i kroppen dessutom. För alltid. All tid som personen har på jorden alltså.
Det är därför det går att mäta om en person intaget rikliga mängder av Cannabis, även en eller ett par månader senare, och gör man en hjärndiopsi (det gör man inte, men hypotetiskt) så syns det resten av livet. Det vet man eftersom en obduktion ger samma svar. Drogen stannar i kroppen, men verkar inte alls på samma sätt som under den aktiva fasens början - driver på associationerna och kan öka kreativiteten. I det avklingande skedet (=resten av livet) för drogen den motsatta verkan. Statistiskt ser vi även klart ökad risk för både psykos- och schizofrenisjukdom.
Så mitt råd är att bruka Cannabis med stor försiktighet. Därmed inte sagt att det behöver gälla för alla. För t ex en konstnär vars egna ide om sitt syfte är att öppna nya dörrar i tankevärlden, så kan det förstås vara rimligt att personen väljer att offra sig och droga lite (kreativiteten kan skickas i helt nya riktningar, i synnerhet den första halvtimmen efter att ett Cannabisrus startats).
Men även i det fallet så finns det ju även droger som kanske kan vara rimliga att överväga.
Hursom helst tycker jag myndiga människor gör som de vill med sådana hör saker, men vill man kunna välja rimligt fritt så måste man ha rimlig kunskap. Att springa på en landmina som man inte visste fanns där, är inte ett fritt val.
Jo, just det - opium, morfin och diacetylmorfin (heroin), opiater helt enkelt, avråder jag också ifrån. Man blir inge gladare av någon av dem. I längden. Fast morfin som tas tillsammans med smärta verkar inte leda till något beroende, vilket är rätt så intressant...
Vh, iö
- - - - -
*Det var lite frestande att skriva Tetrahydrocannabinol istället för Cannabis, men det vore en förenkling. Cannabis är ju inte en rimligt kemiskt entydig drog. Det finns massor av andra aktiva ämnen i Cannabis. Och därför "tar" olika Cannabis-preparet inte bara olika mycket, utan också på olika sätt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).