men så medföljde det en test om min anläggning var redo för lossless ljud.
fem avsnitt av olika musikmaterial och bjuder gärna på att jag hade ett (1) rätt av fem

testa själva om ni vill
http://www.hifi-kollen.se/?utm_source=h ... iKollan%2F
Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:fick ett nyhetsbrev från HIFI-klubben idag... jaja jag får det för att ha köpt en dac av dem för länge sen.
men så medföljde det en test om min anläggning var redo för lossless ljud.
fem avsnitt av olika musikmaterial och bjuder gärna på att jag hade ett (1) rätt av femHotel California hade jag ju hört förut BLING
![]()
testa själva om ni vill
http://www.hifi-kollen.se/?utm_source=h ... iKollan%2F
Zeeall skrev:jag fick 5 av 5 men jag hörde bara skillnad på en låt. Om man ska sälja in lossless sådär så borde man ju köra ännu lägre bitrate på mp3orna för att visa hur förträffligt lossless är.
paa skrev:Men här var väl upplägget så; att om man inte hör skillnad så behöver man köpa nya prylar, för dom gamla är för dåliga?
goat76 skrev:Roligt test, fick 4/5 rätt. Missade på sista, tyckte den lät bra oavsett version.
arkman skrev:Håller helt med om att skillnaden mellan olika utgåvor (olika mastringar) är större än skillnaden mellan "lossy" och "lossless". Jag blir lite smått irriterad på personer som påstår att album från HDTracks.com låter bättre än samma album på cd när jag ser att albumet från HDTracks har sämre dynamik än cd skivan.
Harryup skrev:arkman skrev:Håller helt med om att skillnaden mellan olika utgåvor (olika mastringar) är större än skillnaden mellan "lossy" och "lossless". Jag blir lite smått irriterad på personer som påstår att album från HDTracks.com låter bättre än samma album på cd när jag ser att albumet från HDTracks har sämre dynamik än cd skivan.
Men är det bara dynamiken som "låter"? För min del så har jag flera skivor ifrån HDTracks där rumskänslan och framför allt ljudkvalitén vid lägre ljudnivå känns annorlunda och naturligare.
De skivor jag har är i regel helakustiska. För min del finns inget "rätt" utan olika versioner kan låta olika men jag har inte funnit att något format alltid är bättre.
De inspelningar som i 24/192 som ligger på HDtracks brukar testas i nån tysk tidning (får kolla vilken) där man teknisk kollar vad man egentligen får när man handlar.
Numera verkar det inte finnas 16/44 om/uppsamplade till 24/192 som det kunde göra i början. Men urpsrunget kan ibland fortfarande vara 24/96 eller typ 24/88 och en del säljs ju endast som 24/96, 24/88 eller 24/176. Finns ju även 24/44 också. Sen skall man ju inte glömma att t.ex. den egna dacen kanske inte gör rättvisa till allt, skillnader som finns hos andra kanske helt enkelt inte går fram överallt.
mvh/Harryp
arkman skrev:Håller helt med om att skillnaden mellan olika utgåvor (olika mastringar) är större än skillnaden mellan "lossy" och "lossless". Jag blir lite smått irriterad på personer som påstår att album från HDTracks.com låter bättre än samma album på cd när jag ser att albumet från HDTracks har sämre dynamik än cd skivan.
Zeeall skrev:jag fick 5 av 5 men jag hörde bara skillnad på en låt. Om man ska sälja in lossless sådär så borde man ju köra ännu lägre bitrate på mp3orna för att visa hur förträffligt lossless är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster