adagio skrev:Tja.. Håller med om att drömläget är att inte behöva några akustiska åtgärder, det är ju Iofs ingenting jag "behöver" i extetiell mening. Dock kan saker o ting alltid förbättras. Jag har haft rätt kunnig hjälp att mäta vattenfallsmätningar mm och det står klart att efterklangen bör tas ner, wavewood panelerna arbetar i precis rätt område och de är riktigt snygga tycker jag. Alla har ju lite olika akustiska förutsättningar såväl smak i intedning.
Med tanke på de pågående trådarna om dipolers klang mm tänkte jag höra på detta forum om vad andra dipolare anser. Jag vet att Cleas på Euphonia gått från ett kraftigt svanåmoddat rum till mer "normal" inredning och när jag pratat akustik med honom är han inte helt överförtjust i diffusering bakom hans maggisar.
Detta gäller i huvudsak väggen bakom panelerna.
Det är alltså detta inlägg som innehåller felaktigheter. Jag har pratat akustik med honom och flera andra personer och blandat ihop en del mellan sak och person. Det finns andra dock ej Cleas som anser att diffusering bakom dipoler inte är att fördra.
Om jag förstår Cleas rätt så bidrar diffusorer till att bibehålla den egenskap som många av oss som valt maggisar gillar, dvs en djuuup stor ljudbild men tar bort de direkta reflektionerna, ska nämnas att S-wingar och V-vingar absorberar en hel del också. Andra (inblandade och ihopblandade) anser att reflektionen ska absorberas bort till förmån för direktljudet.
Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte som man säger.