Absorbera eller diffusera?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Absorbera eller diffusera?

Inläggav adagio » 2014-11-28 08:23

Eftersom dipoler just nu diskuteras flitigt vill jag haka på med ännu en tråd i ämnet. Jag står i begrepp att göra en del akustiska ingrepp i det rum (vardagsrum) som vår musikanläggning står i. Mätningar avslöjar en hyggligt bra frekvensgången men efterklangen mellan 200-4000hz är lång relaterat till övrig efterklang. Detta skall åtgärdas.
Nu till frågan.
Rakt bakom dipoler, magnepan 3.7 i detta fall, skall det diffuseras eller absorberas?
Jag har sett båda lösningarna på nätet och båda lösningarna verkar ha sina anhängare.
För egen del verkar det som att vicoustic woodwave framstår som en perfekt lösning för att göra både och på ett mycket snyggt sätt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Absorbera eller diffusera?

Inläggav Strmbrg » 2014-11-28 08:30

Min begränsade erfarenhet är att diffusering fungerar mycket bra som enda åtgärd. Problemet med att dämpa är rimligtvis att dämpningen leder till att det som ÅTERSTÅR efter dämpning får en helt annan tonkurva än om man diffuserar istället.
Alltså att direktljudet får en viss klang och att indirekt-ljudet får en annan klang. Totalklangen blir då summan av detta.
Gillar man resultatet så är det självklart okay, men jag tror att det kan vara MYCKET svårt att få till balanseringen av alltsammans.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-28 08:39

Jag rekommenderar starkt att du "köper dig fri" och anlitar en akustiker som har koll på hur dina högtalare beter sig. Du kan lägga ut hur mycket som helst på felaktiga åtgärder. Här på forumet är väl IÖ mest känd och han är h-s kompetent.
På andra forum rekar man kanske Svanåkonceptet mer osv. Tror att pengarna är ungefär desamma för själva konsultandet men lösningarna kan variera i pris. Tänker själv anlita IÖ även om det låter fantastiskt hos mig nu, men något hittar han säkert som kan bli bättre. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-28 12:19

adagio skrev:Eftersom dipoler just nu diskuteras flitigt vill jag haka på med ännu en tråd i ämnet. Jag står i begrepp att göra en del akustiska ingrepp i det rum (vardagsrum) som vår musikanläggning står i. Mätningar avslöjar en hyggligt bra frekvensgången men efterklangen mellan 200-4000hz är lång relaterat till övrig efterklang. Detta skall åtgärdas.
Nu till frågan.
Rakt bakom dipoler, magnepan 3.7 i detta fall, skall det diffuseras eller absorberas?
Jag har sett båda lösningarna på nätet och båda lösningarna verkar ha sina anhängare.
För egen del verkar det som att vicoustic woodwave framstår som en perfekt lösning för att göra både och på ett mycket snyggt sätt.

Fast det finns en massa olika produkter från Vicoustic, http://www.vicoustic.com/hifi-home-cine ... -treatment

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-28 12:25

Strmbrg skrev:Min begränsade erfarenhet är att diffusering fungerar mycket bra som enda åtgärd. Problemet med att dämpa är rimligtvis att dämpningen leder till att det som ÅTERSTÅR efter dämpning får en helt annan tonkurva än om man diffuserar istället.
Alltså att direktljudet får en viss klang och att indirekt-ljudet får en annan klang. Totalklangen blir då summan av detta.
Gillar man resultatet så är det självklart okay, men jag tror att det kan vara MYCKET svårt att få till balanseringen av alltsammans.

Jag är lite tveksam till att inte experimentera. Verkar som amerikanska inredningsideal ser lite annorlunda ut mot våra i Skandinavien. Det finns säkert en viss skillnad i hur detta upplevs tillsammans med dipoler som Magnepan. Personligen tycker jag inte om de kala rum som många har i våra trakter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-28 12:44

Inte jag heller. Lagom dämpning med möblering av traditionellt snitt.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-28 18:22

Tja.. Håller med om att drömläget är att inte behöva några akustiska åtgärder, det är ju Iofs ingenting jag "behöver" i extetiell mening. Dock kan saker o ting alltid förbättras. Jag har haft rätt kunnig hjälp att mäta vattenfallsmätningar mm och det står klart att efterklangen bör tas ner, wavewood panelerna arbetar i precis rätt område och de är riktigt snygga tycker jag. Alla har ju lite olika akustiska förutsättningar såväl smak i intedning.
Med tanke på de pågående trådarna om dipolers klang mm tänkte jag höra på detta forum om vad andra dipolare anser. Jag vet att Cleas på Euphonia gått från ett kraftigt svanåmoddat rum till mer "normal" inredning och när jag pratat akustik med honom är han inte helt överförtjust i diffusering bakom hans maggisar.
Detta gäller i huvudsak väggen bakom panelerna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-11-28 18:36

Jag har egentligen ingenting bakom högtalarna, förutom väggen.
Har provat med några lösningar mest av rent intresse, men det gav ingen påtaglig förändring. Mina högisars bakåtljud reflekterar delvis i sidovägg, delvis i bakvägg. Det ger en spridning av väggavståndet och även en spridning av reflexens riktning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-28 19:18

Strmberg och jag har väl liknande uppställningar där huvuddelen av bakåtutstrålningen går mot hörnen i rummet. På det viset kommer reflektionerna rätt sent till lyssningsplats. Sämre blir det om högtalarna står mera parallellt med den bakomvarande väggen, dessutom slår basen tillbaka in i högtalarna, rätt in i membranen. Kamfiltereffekten blir väl större också?
Det går att experimentera med såväl dämpningbsom diffusion. Det går också hänga grejer baktill på högtalarns.

Bild

adagio

Re: Absorbera eller diffusera dipoler (Maggies)?

Inläggav adagio » 2014-11-29 13:25

Jag gjorde en liten ritning, lite mer lo tech.
Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 20:29

Jag måste bara dementera ett uttalade jag gjort ang Cleas!

Han har fortfarande svanås V-vingar och S-Wingar samt rekomenderar dessa varmt. Jag hade missförstått och blandat ihop en del saker. Ber om ursäkt för det!

Med vänlig hälsning,
Joakim

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 22:57

adagio skrev:Tja.. Håller med om att drömläget är att inte behöva några akustiska åtgärder, det är ju Iofs ingenting jag "behöver" i extetiell mening. Dock kan saker o ting alltid förbättras. Jag har haft rätt kunnig hjälp att mäta vattenfallsmätningar mm och det står klart att efterklangen bör tas ner, wavewood panelerna arbetar i precis rätt område och de är riktigt snygga tycker jag. Alla har ju lite olika akustiska förutsättningar såväl smak i intedning.
Med tanke på de pågående trådarna om dipolers klang mm tänkte jag höra på detta forum om vad andra dipolare anser. Jag vet att Cleas på Euphonia gått från ett kraftigt svanåmoddat rum till mer "normal" inredning och när jag pratat akustik med honom är han inte helt överförtjust i diffusering bakom hans maggisar.

Det är alltså detta inlägg som innehåller felaktigheter. Jag har pratat akustik med honom och flera andra personer och blandat ihop en del mellan sak och person. Det finns andra dock ej Cleas som anser att diffusering bakom dipoler inte är att fördra.
Om jag förstår Cleas rätt så bidrar diffusorer till att bibehålla den egenskap som många av oss som valt maggisar gillar, dvs en djuuup stor ljudbild men tar bort de direkta reflektionerna, ska nämnas att S-wingar och V-vingar absorberar en hel del också. Andra (inblandade och ihopblandade) anser att reflektionen ska absorberas bort till förmån för direktljudet.
Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte som man säger.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-03 00:00

adagio skrev:
adagio skrev:Tja.. Håller med om att drömläget är att inte behöva några akustiska åtgärder, det är ju Iofs ingenting jag "behöver" i extetiell mening. Dock kan saker o ting alltid förbättras. Jag har haft rätt kunnig hjälp att mäta vattenfallsmätningar mm och det står klart att efterklangen bör tas ner, wavewood panelerna arbetar i precis rätt område och de är riktigt snygga tycker jag. Alla har ju lite olika akustiska förutsättningar såväl smak i intedning.

Det är alltså detta inlägg som innehåller felaktigheter. Jag har pratat akustik med honom och flera andra personer och blandat ihop en del mellan sak och person. Det finns andra dock ej Cleas som anser att diffusering bakom dipoler inte är att fördra.
Om jag förstår Cleas rätt så bidrar diffusorer till att bibehålla den egenskap som många av oss som valt maggisar gillar, dvs en djuuup stor ljudbild men tar bort de direkta reflektionerna, ska nämnas att S-wingar och V-vingar absorberar en hel del också. Andra (inblandade och ihopblandade) anser att reflektionen ska absorberas bort till förmån för direktljudet.
Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte som man säger.

Själv har jag svårt att säga något med större säkerhet. Blir lite kort eftersom jag måste vila en stund. Men enligt min erfarenhet så tål ett rum som är diffuserat högre efterklang. Men det bästa är ju att prova. Och skall man jämföra med en annan lösning bli det ju jättesvårt att så här på håll säga något som man själv tror på. Men ökad grad av diffusion är något som man inte skall vara rädd för. Enligt min uppfattning.

Återgå till Generellt om hifi