Yaqin Tube Buffer Rörbuffert nåt att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

strike_formation

Yaqin Tube Buffer Rörbuffert nåt att ha?

Inläggav strike_formation » 2014-12-12 00:47

Hej

Jag skulle vilja ha lite varmare ljud ur stereoanläggningen. Jag har testat att dämpa diskanten med motstånd (som jag har skapat tråd om tidigare) och det funkade sådär. Nu har jag läst lite om rör och skulle vilja testa det för att få lite varmare ljud. Är Yaqin rörbuffertena som kan köpas på ebay bra och värda att testa? Finns det andra förslag?

Användarvisningsbild
Laila

Re: Yaqin Tube Buffer Rörbuffert nåt att ha?

Inläggav Laila » 2014-12-12 00:53

Köp en bra PEQ istället är mitt stalltips . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-12-12 07:27

Testa nya högtalare, akustikbehandling & rörförstärkare i den ordningen. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-12 07:33

Conan skrev:Testa nya högtalare, akustikbehandling & rörförstärkare i den ordningen. :)

Sunt förslag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-12 09:02

Hur ser din anläggning ut idag?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

strike_formation

Inläggav strike_formation » 2014-12-12 13:07

Vad är en peq? Nån slags equalizer skulle jag tro?

Jag har tänkt mig lägga en tusing eller så för att testa bara. Det är många som hyllat rör etc. vilket gör man blir lite nyfiken. :)

Akustiken har jag testat med stora vikta kartonger som fungerar som diffusor och det hjälpte litegrann, men inte till den grad att den ändrar ljudet åt det varmare hållet. Kan tillägga att de gick ner väldigt fort. Det var inte uppskattat av familjemedlemmarna. :)

Systemet består av:

Rotel Ra 12 förstärkare
B&W DM 685 högtalare
B&W ASW 608 subwoofer
Musical Fidelity V-DAC II extra Dac

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2014-12-12 20:53

Testa nya säkringar, groundhangers och strömkabel, i den ordningen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-12-12 21:20

Det klassiska "rörljudet" är ofta distorsionrelaterat. Kompression och frekvensgångsavvikelser bidrar också. Olika effekter beroende på vilken manick man studerar.
En del rörbaserade produkter har väldigt lite av dom här effekterna, så man kan inte vara säker bara för att man väljer rör!

Peq, rumsmodefiering etc har helt andra verkningssätt och rekomenderas inte av mig om det är klassiskt, vamrt "rörljud" du vill ha. Så blir det enklast med just en rör-manick, eller bättre, en DSP där du själv kan påverka och generera såväl dist, kompression och frekvensgångsavviklenser. Dessutom kan du slå av och på effekterna efter humör! Den kan du inte med en rörmanick. Den har sina effekter låsta i konstruktionen. Tröttnar du, så måste du byta hela apparaten.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-12-12 21:32

Prova att lägga ut en massa textilier på golvet och runt högtalarna. Låter det som du vill?

Låna hem en rörstärkare och testa om det låter som du vill. Jag körde med en integrerad röris tidigare på mindre stativhögtalare och visst blev det lite "varmare/mustigare".

Och om du inte vill/får ändra akustiken i rummet - eller om det inte verkar funka (som ovan) - så fundera på nya högtalare. Låna hem och testa!

Rörbuffert tror jag inte på. Även om du skulle få ner diskanten något t.ex. så kommer du nästan säkert förlora saker som upplösning på köpet. Rör funkar nog bäst att driva högtalarna med.

Hur ser möbleringen och högtalarplaceringen ut förresten?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-13 10:09

Jag har tänkt på den där för något år sedan. Sen blev det en hel rörförstärkare istället och sedermera en hel rör-rigg.
Men en kompis testade ett rörbuffertsteg efter sin marantz-cd(?) och enl honom lät denna rätt billiga cd överlägset en 10ggr dyrare cd som han tänkt köpa. Det blev buffertlösningen för honom.
Om man har tape-loop på sin förstärkare kan man plugga in den där om man vill kunna koppla snabbt för snabba byten vid utvärdering eller om man vill ha möjligheten att köra både med och utan.
Det är ju ytterligare en pryl i signalkedjan, men ett buffert-steg eliminerar impedansskilnaden mellan olika apparater så det kan finnas elektriska fördelar. Men akta dig!! Gillar du ljudet från rör kan du bli beroende, detta i sin tur kan ge ett tyngre beroende....sen sitter du där och beställer "bugle boy" NOS till en hel rigg.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Återgå till Generellt om hifi