0.75 mm2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: 0.75 mm2

Inläggav Objektivisten » 2014-12-12 19:28

Blev rätt najs denna, kan ta ett tag att spela in.

Bild Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-12 20:53

H-e vad den där silverkabeln låter bra, man tror inte det är sant. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-12-12 21:23

Mina kablar är helt tysta...

Men dina ser väldigt fina ut, snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-12 23:47

Du hann före mig. Även mina nätkablar ger ifrån sig minimalt med ljud.

Snygga var de, Objektivistens kablar. Men inte lika snygga som de på förra sidan.
Just sådana där för stykjärn och värmeelement är lite extra fina, tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-13 01:03

Perfector skrev:
Objektivisten skrev:0.75 mm2 som nätkabel? Finns det begränsningar.

10 ampere ström, oavsett spänning.
220 volt 220 watt = 1 amperere
Bara att räkna.

Njae...

Riktigt så enkelt är det inte.

Först och främst så har vi 230 volt i Sverige, inte 220, men det är en detalj som bara påverkar beräkningen av effekt något.

Den större tveksamheten i ditt inlägg är att du anger strömmen till 10 ampere för en 0,75 mm^2 kabel, och det är bara sant om den är friliggande. Ihoprullade kablar brukar man som regel vilja sänka gränsen till ungefär 1/3, eftersom varven då värmer varandra och ett enskildt kabelvarv inte längre ser en kall omvärld, utan bara alla de andra lika varma kabelvarven.

Jag vet inte om det finns någon standard eller regel som säger att det är så, men de flesta kabelvindor specificeras till en ungefär 3 ggr högre ström utdragna.

- - -

Och vill man jämföra olika tjocklekar så gäller att en kabel tål ungefär en ström som står i proportion till dess roten ur diametern upphöjt i 3. En diameterdubbling ger alltså sqr(2^3) = 2,83 gånger högre ström. Inte fyra gånger som man kanske skulle kunna tro. Vill man uttrycka det enklare matematiskt så blir strömtåligheten proportionell mot d^1,5.

- - -

Överkurs:

Det beror på att en kabels area per meter är proportionell mot diametern, så en kabel med dubbla diametern får den att tåla dubbla förlusteffekten.

Men upphettningen för en given ström är ju proportinell mot 1/(d^2) eftersom arean förhåller sig kvadratiskt till diametern.

Så går man ned till halva koppardiametern (1/4 av arean) så blir effektutvecklingen för en given ström fyrdubblad, samtidigt som arean som effekten kan försvinna blir halverad. Det kan förleda något att tro att problemfaktorn blir 8, och i ett perspektiv är det också sant - det leder till ett åttafaldigande av effekten per area.

Dock förhåller sig ju effekten också till kvadraten på strömmen, så dubblar man diametern och minskar effekt/yta med en faktor 8 gånger så kommer strömmen att kunna ökas bara med sqr(8)=2,83 ggr, trots att arean är 4 gånger större.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det ovanstående är förenklat, bland annat på så vis att ingen hänsyn tagit till att olika isolermaterial ger olika temperaturgradienter, att olika kablar kan ha olika tjocka isolermaterial, att olika isolermaterial kan ha olika smältpunkt och att olika placeringar av en kabel också påverkar dess förmåga att göra sig av med effekt. Så vänligen betrakta det ovanstående med försiktighet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-13 01:25

Så då är det 230 volt 230 watt 1 ampere då. Och ja, jag vet att en rak kabel av 0.75 mm tvärsnitt klarar 10 amp. och en rullad mindre.
Alla som köpt en kabelrulle med flera kontakter på och kan läsa ser att det står 1100 watt ihoprullad och 2200 watt utdragen.
Du klargör det redan klargjorda.
Ibland har jag svårt att förstå hur du funkar som alltid skall överförtydliga allting.
Min kunskap är baserad på Televerkets kunskap där jag var stolpklättrare och kabeldansare på den tiden.
Om matten för ström i kabelareor har förändrats så har jag blivit tillrättavisad annars inte.
Därmed klockan 00.25 säger jag god natt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-13 05:05

Jag har inte skrivit någonting om vad du vet eller inte vet, jag bara rättade och kompletterade det du skrev.

Sådant får du nog finna dig i när det du skriver inte är alldeles riktigt eller rimligt väl täcker frågan. På ett diskussionsforum har du ingen ensamrätt att bestämma vad som skall sägas, så vad är problemet?

- - -

Och jag ser inte att du skrivit ett ord om hur strömtåligheten korrelerar till koppardiametern.

Menar du att DU skrev något som hjälper någon att få veta att man typiskt kan köra en ström som är (D/d)^1,5 gånger större genom en kabel med arean D istället för d, och vad det beror på? Jag ser inte att du skrivit ett ord om den saken. Jag ser inte att du skrivit någonting alls som påminner om en redovisning av matematiken som styr hur mycket ström för en given ledartemperatur man kan utsätta en kabel för som funktion av diametern.

Men nu vet du. Eller du har i varje fall sett redovisningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-12-13 09:23

Morello skrev:Hoppas den är entrådig så att den berömda tvärimpedansmodulationen inte visar sitt fula tryne så här i jultider.

Nja , två trådar kräver väl Kirchoff för att vara nöjd då man annars får bli en fuljordae eller mera känt aom elementjordare (eller i brist på dylika vattenrörsjordare eller rent av speťtjordare, det senare har jag använt med mobilt elverk. Bara att banka ner i den skånska lerjorden så flyter strömmen fint)

Jag har för övrigt dragit > 30 A i en vanlig lampsladd. Men då låg den i en hink med vatten. Det var för att testa ett datornätaggregat ( 12 V). Kontakteringen var lite...knepig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-13 13:26

Morello skrev:Hoppas den är entrådig så att den berömda tvärimpedansmodulationen inte visar sitt fula tryne så här i jultider.

Du menar självklart allvar med detta, för en sarkasm så här i juletider är ju helt otänkbar.

Och då undrar jag - hur föreställer du dig att tvärimpedansmodulation skulle kunna vara ett problem i en nätkabel? Det är ju inte riktigt så att man använder den specifika sinusformen på nätspänningen till något. Snarare tvärtom.

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi