Raidho X-1 | Äntligen på plats i Stockholm!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfect sense

Raidho X-1 | Äntligen på plats i Stockholm!

Inläggav Perfect sense » 2014-12-14 11:50

Raidho X-1 är en stor liten nyhet ifrån det danska stjärnskottet. Precis som de större syskonen i C- och D-serien så spelar X-1 musik på ett mycket engagerande sätt med fokus på musikalitet och helhetsupplevelse.

X-1 finns nu äntligen för demonstration tillsammans med storebror D1 i våra showroom i Stockholm! Högtalarna går att få med högblanka stativ och kabinett i svart eller vitt.

Här hittar du mer information, tester och priser: http://www.perfect-sense.se/varumarken/raidho

Välkommen!

Bild

Bild

Bild
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
zartok

Re: Raidho X-1 | Äntligen på plats i Stockholm!

Inläggav zartok » 2014-12-14 12:11

Skulle vara kul om folk lyssnade och reflekterade över den mindre högtalaren. När jag hörde den så hade den ett par egenskaper som jag verkligen inte uppskattade. En sådan var att den verkligen hade skruvstädssweetspot, du kunde inte ens flytta fram stolen lite. En annan nackdel var att den skyddar i mina öron i någon högre frekvens. Det är främst det senare som är intressant.

Det positiva är att när man sitter precis precis rätt så kan den verkligen måla upp ett ljudlandskap. Inte en ljudbild, ett ljudlandskap :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-12-14 12:16

Det ser verkligen dyrt ut, och stativen ser även dom ut att vara snordyra, är det verkligen sånt här marknaden vill ha? Är det inte ett "osynligt" ljud som dom flesta ändå vill ha?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2014-12-14 12:27

Hej,

Gott om morgonpigga på forumen märker jag :)

zartok skrev:Skulle vara kul om folk lyssnade och reflekterade över den mindre högtalaren. När jag hörde den så hade den ett par egenskaper som jag verkligen inte uppskattade. En sådan var att den verkligen hade skruvstädssweetspot, du kunde inte ens flytta fram stolen lite.

Var hörde du högtalaren? På mässa, hos en handlare eller privatperson? Min erfaranhet av Raidho säger mig att de har en generös sweetspot - allra särskilt i sidled. På djupet så är marginalerna något mindre.

zartok skrev:En annan nackdel var att den skyddar i mina öron i någon högre frekvens. Det är främst det senare som är intressant.

Utveckla gärna detta resonemang. Jag tolkar det som att du eventuellt syftar på renheten och de mjukare konturerna hos röster och instrument man ofta upplever hos banddiskanter, och då kanske allra särskilt hos Raidhos egenutvecklade element.

Det positiva är att när man sitter precis precis rätt så kan den verkligen måla upp ett ljudlandskap. Inte en ljudbild, ett ljudlandskap :)

Verkligen. Raidho spelar imponerande stort.

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2014-12-14 12:30

celef skrev:Det ser verkligen dyrt ut, och stativen ser även dom ut att vara snordyra, är det verkligen sånt här marknaden vill ha? Är det inte ett "osynligt" ljud som dom flesta ändå vill ha?

Det här är väldigt ambitiösa produkter, där alla ingående delar - inkl. de avancerade elementen - egenutvecklas hos Raidho i Danmark. Detta är sällsynt, och givetvis kostsamt. Ambitionen är att tillverka de finaste högtalare man överhuvudtaget kan kort och gott, med produkter riktade till de som vill ha något av det bästa marknaden har att erbjuda.

Det är inte svårare än så egentligen :)

I övrigt så har du nog helt rätt i att den breda massan vill ha ljudanläggningar som inte syns alls. Trist för en entusiast, men sant.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-14 13:17

Jag tycker att vissa modeller var riktigt snygga :)
Gillar den stativaren med sned baffen för mid/woofern och den stora 7vägaren som den kallas, den var snygg och maffig på samma gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-15 00:41

Den här typen av reklam trådar är inte tillåtna på Faktiskt.

Enligt rådande regelverk, så måste ni skapa en medlemspresentaion i den kategorin och endast i den tråden får ni göra den här typen av produktreklam.
Bjuda in till evenemang öppet för alla medlemmar för att dema en ny produkt är dock ok i denna del av forumet. Hårfin gräns kan tyckas, men även där finns en gråzon om det blir allt för mycket reklam och allt för litet subjektivt upplevt medlemsintresse. Att de finns tillgängliga för demo räcker inte. Utan man måste ha gått utanför det normala och erbjuda våra medlemmar något extra, ha med konstruktören som föreläser eller något dylikt. Istället för att betala faktiskt pengar för reklam, så måste ni erbjuda våra medlemmar något med mer substans än vad som kan klassas som ren reklam.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Generellt om hifi