Hur får vi gemene man att lyssna/höra ordentligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur får vi gemene man att lyssna/höra ordentligt?

Inläggav Perfector » 2014-12-15 10:50

Man kan ju spela Katie Meloua's A happy Place åxå.
Den är fantastisk, enligt mig.
Den har såna härliga vibbar av Queen så man blir lyrisk. I alla fall jag.
Hela skivan med henne är kalasfin.
Skivan heter The house för övrigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Emarossa

Inläggav Emarossa » 2014-12-15 10:56

Jag förstår inte problematiken om nu folk älskar musik så mycket och uppenbarligen inte bryr sig om ljudkvalité, varför ska vi då försöka övertala dem att köpa dyra högtalare och förstärkare, alltså vi som privatpersoner. De tjänar inget till att försöka "konvertera" dem till den så kallade goda sidan om nu folk är lyckliga med sina kalle-anka hörlurar och dylikt låt dem vara de.

Jag tycker rentav de är bra att den stora massan håller sig för sig själva så slipper jag föra några diskussioner med några av dem. Och folk som påstår att vi skulle få mer musik i högre kvalité om folk brydde sig vet uppenbarligen inte var man hittar musik i bra kvalle.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-15 11:03

När det gäller att påverka tror jag på två lågmälda vägar. Det ena är att väcka tanken, plantera ett frö. Den som någon gång hört talas om något som då tycktes perifert, nåt om efterklang eller vad som helst, kan koppla en senare upplevelse eller tanke till detta fragment och "se det som något". Den andra är att som tex det här forumet, och även som många av oss som individer, bilda en bas som går att vända sig till om insikt eller intresse vaknar.

Man kan tänka att det är som annat engagemang, till exempel politiskt. Om jag upplever något och har lite begrepp så kan jag komma bortom en vag upplevelse och dessutom ta mig vidare till rimligt relevanta källor, personer och institutioner.

Eller som fotboll. Jag är inte intresserad, och jag vill inte bli utsatt för alltför ihärdiga försök att göra mig intresserad. Men jag kan acceptera och uppskatta att det finns ett engagemang, och jag kan ha en beredskap för möjligheten att se saker annorlunda tack vare att jag har fått höra olika synpunkter och fakta om företeelsen.

Jag misstänker att det är moraliska varningsklockor både att missionera och att att gå i kloster, så att säga. Man bör nog dela med sig av det man upplever som viktigt, men man ska nog inte kräva att andra ska se saker som man ser saker.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 11:08

Låter väldigt likt begreppet att låta var och en bli salig efter sin egen fason :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-15 11:21

Perfector skrev:Låter väldigt likt begreppet att låta var och en bli salig efter sin egen fason :-)

Jo, men det finns en annan sida också, det finns en gräns för hur liten vikt man får fästa vid sin egen övertygelse. Själva utbytet har ett värde i det större sammanhanget.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 11:24

Dom flesta har nog ingen övertygelse alls, mycket till följd av alla usla ljudspelare. Främst telefoner som låter skräp.
Men många kör musiken som bakgrundsbrus och har ingen aning om hur det låter med en bättre rigg för uppspelning.
Se'n ska man ha plats för den och anse det viktigt nog att låta stereon möblera rummet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-12-15 11:25

Det verkar vara flera som tror att jag vill påverka någons val av stereo. Det vill jag inte. Jag vill att folk skall lära sig göra en kvalitativ bedömning och klaga när det är skitdåligt.

Jag bryr mig om eller hur folk lagar mat i hemmen. Men om du blir serverad något som är dåligt på restaurang så hoppas jag att folk klagar.

Jag vill kunna gå på konsert utan dist.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 11:26

Jag tror ingenting, bara försöker se hur det ser ut.
Men att gå på konsert utan att må illa av det man hör är en rättighet när man ändå betalat biljetten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-15 11:27

Fjonkalicious skrev:Det verkar vara flera som tror att jag vill påverka någons val av stereo. Det vill jag inte. Jag vill att folk skall lära sig göra en kvalitativ bedömning och klaga när det är skitdåligt.

Jag bryr mig om eller hur folk lagar mat i hemmen. Men om du blir serverad något som är dåligt på restaurang så hoppas jag att folk klagar.

Jag håller helt med. Att kunna gå på konsert och lyssna på skivor utan att det låter riktigt illa borde vara om inte en självklarthet iaf ett mål, men så är det tyvärr inte.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2014-12-15 11:33

Jag undviker alltid (om möjligt) pubar och restauranger med trubadurer eller lokala coverband av den enkla anledningen att det låter för jävligt. Antingen ska det vara bra ljud eller tyst o lugnt.

Fikat på jobbet slänger jag i mig så snabbt som möjligt för akustiken är en katastrof.

Bästa konserljud (som jag minns) är Veronica Maggio på stortorget i Kalmar för något år sedan. Andra har spelat på samma scen och det gick inte att vara kvar.

Sämsta någonsin, Yngwie Malmsteen på Trädgården i Göteborg. Ren tortyr.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-15 11:38

ottovonkopp skrev:Sämsta någonsin, Yngwie Malmsteen på Trädgården i Göteborg. Ren tortyr.

Jag var inte där men håller med. Varhelst denna man spelar så är det tortyr. Hur kan en sådan sopa vara så erkänd? Det enda han kan är att spela så många toner som möjligt per sekund...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-15 11:40

Bill50x skrev:Jag var inte där men håller med. Varhelst denna man spelar så är det tortyr. Hur kan en sådan sopa vara så erkänd? Det enda han kan är att spela så många toner som möjligt per sekund...

/ B

Du kanske inte tycker om hans musik, men att kalla honom för en sopa är väl något överdrivet? Han är ju tekniskt väldigt duktig på sitt instrument. Jag har sett Malmsteen live och tyckte det var underhållande och givande, men sen så har jag inget mot gitarronanimusik.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2014-12-15 11:51

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Sämsta någonsin, Yngwie Malmsteen på Trädgården i Göteborg. Ren tortyr.

Jag var inte där men håller med. Varhelst denna man spelar så är det tortyr. Hur kan en sådan sopa vara så erkänd? Det enda han kan är att spela så många toner som möjligt per sekund...

/ B

Nu var det ju inte Yngwie i sig som var kass utan ljudet som utan överdrift var ren tortyr både psykiskt och fysikt.

Lite OT men Yngwie är en virtuos av högsta klass och då menar jag inte för hans snabbhet utan det finns väldigt få som har ett så snyggt vibrato.

https://www.youtube.com/watch?v=YOzbRivSQzk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 11:52

Gilla dyngrock :-)
Mats Olsson på expressen skrev en gång.
Folk som gillar hårdrock är människor som önskar dom hade en k u k lika lång som Ritchie Blackmores gitarrsolon.
Mera ös är av nöden
"Play it again sam"

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-15 12:25

Var det där ett flamebait?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 12:28

jeff_belowski skrev:Var det där ett flamebait?

Å va e de?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-15 12:30

flamebait
Engelska
Substantiv
flamebait

(internetslang) kontroversiellt och skarpt uttalande (av internettroll) som inbjuder till likartade svar
Besläktade ord: flamewar
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 12:44

Kan nog stämma, för det gav upphov till ett svar från folket.
" var det nå't jag gjorde eller var det nåt jag sa. jag undrar vad Mats Olsson skriver om idag."

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-12-15 14:34

Varför är väl avhandlat, frågan är då hur.
Ha fest med en effekt som simulerar normalkasst ljust som slås på och av å se om någon uppmärksammar det hela? :D
Skitsvår fråga faktiskt. Tror man måste få fram ett bra exempel. Tex en krog med bra ljud i hela lokalen.
Att både kunna prata med varandra och höra musiken trots mycket folk måste ju märkas efter ett tag. "Ska vi inte gå till *bla* så man kan snacka?"
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-15 17:07

Fjonkalicious skrev:Det verkar vara flera som tror att jag vill påverka någons val av stereo. Det vill jag inte. Jag vill att folk skall lära sig göra en kvalitativ bedömning och klaga när det är skitdåligt.

Hur många svenskar tror du skickar tillbaka maten på en restaurang?...försvinnande få skulle jag tro så varför skulle folk klaga på dåligt konsertljud :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-15 18:11

det är nog bara de som inte vill ha rött i steken som skulle göra det, skulle jag tro. Antalet svenskar som skulle haffa kyparen och säga "de här morötterna är överkokta!" är nog försvinnande få... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 18:13

Är det bara jag, eller spårar tråden ur nu?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-12-15 19:00

Perfector skrev:Är det bara jag, eller spårar tråden ur nu?

Det är bara du. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-15 19:19

Sanny_X skrev:
Perfector skrev:Är det bara jag, eller spårar tråden ur nu?

Det är bara du. 8)

Kan tänka mig att Morello gör det då och då också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-12-15 22:10

För att det är för få som fått höra riktigt bra ljud till ett överkomligt pris som inte kräver större åtgärder i hemmet.

?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-15 22:12

Hur stora åtgärder kan man göra i en hyreslägenhet utan att bli vräkt?
När jag var tonåring i min första lya så möblerade jag efter stereon, men det tror jag inte folk gör idag.
Senast redigerad av Perfector 2014-12-15 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-15 22:12

Jag förstår trådskaparens undran över varför det inte blivit en hype med bra ljud, när det hypas mat, kaffe, whisky, öl, cyklar och tillbehör när väldigt många har tillgång till musik som aldrig förr via Spotify och övrig streaming.
Jag tror det kommer en hype på bra ljud, det gäller bara att någon sätter bollen i rullning, frågan är bara när.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-15 22:25

Nattlorden skrev:det är nog bara de som inte vill ha rött i steken som skulle göra det, skulle jag tro.

Fast jag har nog tvärtom skickat tillbaka överstekt stek någon gång.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi