Kammarorkester vs symfoniorkester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Kammarorkester vs symfoniorkester

Inläggav MichaelG » 2014-12-16 15:03

Strmbrg skrev:Det är nämligen ganska ofta som tex symfonier inspelade med kammarorkester låter trovärdigare än då de är inspelade med stor symfoniorkester.

Min erfarenhet är att det (väldigt grovt räknat) finns två skolor vad gäller inspelning av symfoniorkester. Ena skolan spelar in så att det ska låta som från åskådarplats i salen. Andra skolan spelar in för att förtydliga vissa skeenden. Jag anser att inspelningar enligt den förra skolan, kan låta väldigt illusoriskt. Att sitta hemma och blunda till en sådan inspelning ger alltså en väldigt lik upplevelse som att sitta och blunda i konsertsalen. Särskilt om det är en inspelning med publik!

Enligt min erfarenhet är inspelningar av den senare skolan inte alls lika illusoriska (betraktat från åskådarplats). Det kanske mer är dirigentpulten, eller något annat som eftersträvas. Vissa instrument låter tydligare än i verkligheten. På vissa inspelningar hör man dirigentens hummanden, osv. Det behöver inte vara dåligt - men det är annorlunda.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-16 15:42

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-16 15:48

MichaelG skrev:
Strmbrg skrev:Det är nämligen ganska ofta som tex symfonier inspelade med kammarorkester låter trovärdigare än då de är inspelade med stor symfoniorkester.

Min erfarenhet är att det (väldigt grovt räknat) finns två skolor vad gäller inspelning av symfoniorkester. Ena skolan spelar in så att det ska låta som från åskådarplats i salen. Andra skolan spelar in för att förtydliga vissa skeenden. Jag anser att inspelningar enligt den förra skolan, kan låta väldigt illusoriskt. Att sitta hemma och blunda till en sådan inspelning ger alltså en väldigt lik upplevelse som att sitta och blunda i konsertsalen. Särskilt om det är en inspelning med publik!

Enligt min erfarenhet är inspelningar av den senare skolan inte alls lika illusoriska (betraktat från åskådarplats). Det kanske mer är dirigentpulten, eller något annat som eftersträvas. Vissa instrument låter tydligare än i verkligheten. På vissa inspelningar hör man dirigentens hummanden, osv. Det behöver inte vara dåligt - men det är annorlunda.

Ja det kanske inte är så vanligt att man står bredvid dirigenten på podiet och lyssnar så en inspelning som låter som man sitter någonstans mitt i konsertsalen är åtminstone för mig betydligt mer illusorisk.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-16 16:01

Xenod skrev:Lyssnar ni med tänt eller släckt ljus? Släcker man ner såpass att man har ett "svart hål" framför sig som musiken kommer ur så tycker jag man kan lura sina sinnen att även stora orkestrar/körer ryms där.

Att släcka rumsbelysningen hjälper inte hemma, vi bor vid upplysta gator. Det blir skumt i lyssningsrummet, men knappast mörkt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-16 16:59

En annan intressant sak är hur olika det kan vara med solisten i tex en violin- eller pianokonsert. Här är jag lite kluven. Om solisten är närmickad så ger det ju vissa fördelar i att det blir lättare att engagera sig i spelet, tycker jag. Om solisten är lite distanserat inspelad så låter det kanske riktigare, men samtidigt lite småtråkigt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-16 17:35

Strmbrg skrev:En annan intressant sak är hur olika det kan vara med solisten i tex en violin- eller pianokonsert. Här är jag lite kluven. Om solisten är närmickad så ger det ju vissa fördelar i att det blir lättare att engagera sig i spelet, tycker jag. Om solisten är lite distanserat inspelad så låter det kanske riktigare, men samtidigt lite småtråkigt.

Jag gillar inte närmickade fioler, de låter övertydligt. En närgången cello tål jag bättre. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-16 18:08

Strmbrg skrev:Om solisten är lite distanserat inspelad så låter det kanske riktigare, men samtidigt lite småtråkigt.

Du menar som i verkligheten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-16 18:12

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Om solisten är lite distanserat inspelad så låter det kanske riktigare, men samtidigt lite småtråkigt.

Du menar som i verkligheten?

/ B

Ja, faktiskt! :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-16 18:21

Närmickade fioler får i regel en konstig klang. En fiol låter väldigt olika beroende var man befinner sig runt instrumentet. Gå gärna runt en fiol som trakteras och lyssna. Ofta får solisten på inspelningar stor plats, större än vad den blir i verkligheten. I vissa fall föredrar jag faktiskt "förtydligandet" som när det gäller cellokonserter. Där har ofta cellon svårt att hävda sig mot orkestern vid konserter. Det är annorlunda med t.ex. fiol som går fram väldigt bra även i en stor konsertsal. Jag har en viss svaghet för intimare format med få instrument, till viss del mera förföriskt vid reproduktion hemmavid. Ett intimt format som sällan är bra inspelat är akustisk gitarr med sång, det låter nästan alltid "inspelat", inte minst med svag kvinnoröst och gitarr som närmickats var för sig och "polerats till" med några effekter. Jo, det finns några svenska sådana som jag även rent musikaliskt har svårt för men som andra höjer till skyarna. Singer & song writer går sällan hem hos mig.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-12-19 01:44

Varför ställer ni ett så stort krav på att kunna generalisera?

Det kan låta otroligt annorlunda helt enkelt, släpp det där med en allmän regel tycker jag!
(efter 35 år i yrket och hundratalet skivor inspelade)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-19 07:09

Min iakttagelse är att det verkar vara lättare att få till ett fint ljud med en kammarorkester än med en fullskalig symfoniorkester. Att det finns undantag är såklart uppenbart.

Även om tex Beethovens trea kanske är avsedd att spelas av en stor orkester - det vet jag förvisso inte, men det är ju vanligast att så görs - så tycker jag att den ofta är mer lättlyssnad när vaxet innehåller en mindre orkester.

Det var min utgångspunkt.

Därefter kommer då funderingen på om det ofta begås något generellt fel vid inspelningar med stor orkester, eller om det snarare handlar om rent fysikaliska begränsningar, som inte är lika påtagliga när en mindre orkester skall spelas in.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi