IngOehman skrev:Blygummimattor har jag hört talas om många gånger, men funnit att olika människor menar olika saker med det.
Liksom att begreppet självvulkande ibland används för saker som inte har någonting med vulkanisering att göra.
Det finns även en uppsjö av produkter avsedda att dämpa, och de kallas för lite olika saker.
Inte alltid kallas de för det de är.
Så vad menar just du när du säger blygummimattor respektive självvulkande? Vad är det för produkt du åsyftar?
Vh, iö
HiFi Kit hade sådana.
Säljs i paket om 10 stycken tror jag
40% bly och 60% gummi.
Ett segt helsike till klister, som man fäster mot lådans insida.
Ursprunget var att sätta en på största ytan för att dämpa resonanser i lådans väggar.
Fungerade faktiskt riktigt bra.
Jag fodrade en låda helt och hållet och fick en stadigare låda och som jag upplevde det en bättre bas.
Några som höll på använde det tom. på lådans utsida för att få den helt stum.
Edit.
Kollade just deras hemsida och det finns inte längre.
Undrar om nån annan firma säljer sådana idag.
Dubbeledit.
Hittade denna på google
faktiskt.se • Visa tråd - RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER
www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f= ... 5&start=303 aug. 2014 - 30 inlägg - 7 författare
Jag hävdar att man får titta på Högtalare i 200.000:- klassen för att ens komma till ... samt tryckkammaren med lite självhäftande blygummimatta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.