Har du mjuka fötter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Har du mjuka fötter?

Inläggav genstruktur » 2014-12-26 19:35

Svante skrev:
genstruktur skrev:
IngOehman skrev:
Men varför vill du att en golvstående högtalare skall luta sig mot väggen? Två hundradels millimeter räcker för att slippa alla problem.

Vh, iö

Okej, så det är inte mer som behövs. Även för en bs60?

En högtalare rör sig inte så mycket och jag gissar att det är denna lilla svängnings amplitud som Ingvar syftar på. Kanske bör man ha lite mer utrymme som marginal, speciellt om man dammsuger ibland.

Jag trodde att det kanske behövdes lite mer, speciellt för bs60 eller en sub. Just nu har jag 0.5 cm tillgodo, så det bör räcka. Inte för dammsugning men det kan man ta när man flyttar ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-27 04:26

Marginal skadar förstås aldrig, men säg att högtalarens membran som mest rör sig sisådär 2 cm p-p och att membranet väger en tusendel av hela högtalaren. Då kommer högtalaren att röra sig 20/1000 mm p-p, alltså +/- 0,01 mm. Jag tyckte att en marginal om 100 % var lagom och föreslog 0,02 mm istället för 0,01 mm, men lägg till så mycket marginal du önskar. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-27 08:57

Till det där kanske man skall lägga att högtalarlådans massa INTE består av ett material av 100% stumhet.
Inte heller är sannolikt lådans densitet och stumhet lika överallt.

Det borde ge vid våfflan att en hel del av den rörelseenergi som membranet -via korgen, samt luftrörelsen i lådan - för över till lådan INTE renderar i en uniform rörelse där sas HELA lådan rör sig i samma riktning vid en given tidpunkt.

Med andra ord, så uppstår rimligtvis ett MYCKET komplext vibrationsmönster i lådan, snarare än att den helt uniformt rör sig fram och åter i motsatt riktning som membranet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-12-27 12:11

Strmbrg skrev:Till det där kanske man skall lägga att högtalarlådans massa INTE består av ett material av 100% stumhet.

Det borde ge vid våfflan att en hel del av den rörelseenergi som membranet -via korgen, samt luftrörelsen i lådan - för över till lådan INTE renderar i en uniform rörelse där sas HELA lådan rör sig i samma riktning vid en given tidpunkt.

Med andra ord, så uppstår rimligtvis ett MYCKET komplext vibrationsmönster i lådan, snarare än att den helt uniformt rör sig fram och åter i motsatt riktning som membranet.

Det hela beror naturligtvis på vilka frekvenser som studeras. Det du nämner inträffar vid relativt höga frekvenser där lådans väggar uppvisar resonanser. Vid låga frekvenser är rörelsemönstret "homogent" och relativt lätt att förutsäga. Lämplig avvägning med mjuka fötter ger en systemresonans i storleksordning några få Hz. En välbyggd inte alltför stor högtalarlåda kan tänkas ha primära panelresonanser på några hundra Hz och uppåt.

Den energi som avges från element till låda via "luftrörelse" kan inte sätta fart på lådan i en specifik riktning i nämnvärd omfattning, oavsett frekvens.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-27 12:34

Piotr skrev:
Strmbrg skrev:Till det där kanske man skall lägga att högtalarlådans massa INTE består av ett material av 100% stumhet.

Det hela beror naturligtvis på vilka frekvenser som studeras. Det du nämner inträffar vid relativt höga frekvenser där lådans väggar uppvisar resonanser. Vid låga frekvenser är rörelsemönstret "homogent" och relativt lätt att förutsäga. Lämplig avvägning med mjuka fötter ger en systemresonans i storleksordning några få Hz. En välbyggd inte alltför stor högtalarlåda kan tänkas ha primära panelresonanser på några hundra Hz och uppåt.

Den energi som avges från element till låda via "luftrörelse" kan inte sätta fart på lådan i en specifik riktning i nämnvärd omfattning, oavsett frekvens.

I praktiken så lirar man kanske inte så ofta rena bastoner utan snarare något slags musik. Det borde - tillsammans med luftrörelser i lådan - rendera i ett ytterst intrikat kinetiskt mönster med vektorer och resultanter i närmast oändligt antal riktningar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-27 12:51

Här måste jag flika in en fråga.
Har blygummi-isolering av lådans innerväggar nån påverkan på det som dryftas just nu.
Tycker mig ha märkt ett stabilare ljud i låda 25 liter som fått blygummimattor på alla innerväggar och baffeln.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-27 12:57

Perfector skrev:Här måste jag flika in en fråga.
Har blygummi-isolering av lådans innerväggar nån påverkan på det som dryftas just nu.
Tycker mig ha märkt ett stabilare ljud i låda 25 liter som fått blygummimattor på alla innerväggar och baffeln.

Blygummit påverkar såklart resonansmönstret hos lådan.
HUR det påverkar är rimligtvis väldigt komplext. Om vi ponerar att blygummit ansluter sig HELT stumt mot lådan - alltså utan att det blir ett transmissionsflex i limmet tex - så borde ju lådväggarnas resonansbeteende påverkas så att mer av rörelsen i dessa sker vid lägre frekvenser.

Hur DET - i sin tur - inverkar på den musikaliska upplevelsen är en annan femma.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-27 12:57

IngOehman skrev:Marginal skadar förstås aldrig, men säg att högtalarens membran som mest rör sig sisådär 2 cm p-p och att membranet väger en tusendel av hela högtalaren. Då kommer högtalaren att röra sig 20/1000 mm p-p, alltså +/- 0,01 mm. Jag tyckte att en marginal om 100 % var lagom och föreslog 0,02 mm istället för 0,01 mm, men lägg till så mycket marginal du önskar. :)

Vh, iö

Det är så svårt att mäta upp 0,02 mm, särskilt med ögonmåttet 8). Jag kör vidare på 5 mm.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-27 13:04

Det går bra det. ;)

Allt som är mer än 0,02 mm funkar.

Strmbrg skrev:
Piotr skrev:

I praktiken så lirar man kanske inte så ofta rena bastoner utan snarare något slags musik. Det borde - tillsammans med luftrörelser i lådan - rendera i ett ytterst intrikat kinetiskt mönster med vektorer och resultanter i närmast oändligt antal riktningar.

Det som Piotr skriver är en väldigt bra beskrivning av hur verkligheten ser ut.

Det du talar om har inget med grundfrågan att göra. Vid de höga frekvenser där lådresonanser i förekommande fall adderar rörelser i olika delar av lådan, blir rörelserna i lådans kanter extremt små (om inte lådan är extremt dålig) och helt försumbara jämfört med den kanske hundradels millimeter som lådan kan beveka sig som en solid klots, i basområdet.

Det betyder inte att problemet med lådresonanser i illa byggda lådor är försumbart, det behöver det inte vara - men det har inget med frågan om huruvida en lucka på 0,02 mm till närmaste vägg räcker, att göra. Okej?

Strukturella resonanser kan vara ett problem för sig, men det har alltså inget med hur mycket avstånd mellan högtalarens bakkant och väggen som behövs. För övrigt är resonansproblem av strukturell sort oftast ett mycket värre problem i panelhögtalare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-27 13:31

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Här måste jag flika in en fråga.

Blygummit påverkar såklart resonansmönstret hos lådan.
HUR det påverkar är rimligtvis väldigt komplext. Om vi ponerar att blygummit ansluter sig HELT stumt mot lådan - alltså utan att det blir ett transmissionsflex i limmet tex - så borde ju lådväggarnas resonansbeteende påverkas så att mer av rörelsen i dessa sker vid lägre frekvenser.

Hur DET - i sin tur - inverkar på den musikaliska upplevelsen är en annan femma.

Limmet är självvulkande och sitter som berget mot lådan.
endast små smulor kan petas bort när det väl satt sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-28 04:41

Blygummimattor har jag hört talas om många gånger, men funnit att olika människor menar olika saker med det.

Liksom att begreppet självvulkande ibland används för saker som inte har någonting med vulkanisering att göra.

Det finns även en uppsjö av produkter avsedda att dämpa, och de kallas för lite olika saker.
Inte alltid kallas de för det de är.

Så vad menar just du när du säger blygummimattor respektive självvulkande? Vad är det för produkt du åsyftar?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-28 10:34

IngOehman skrev:Blygummimattor har jag hört talas om många gånger, men funnit att olika människor menar olika saker med det.

Liksom att begreppet självvulkande ibland används för saker som inte har någonting med vulkanisering att göra.

Det finns även en uppsjö av produkter avsedda att dämpa, och de kallas för lite olika saker.
Inte alltid kallas de för det de är.

Så vad menar just du när du säger blygummimattor respektive självvulkande? Vad är det för produkt du åsyftar?

Vh, iö

HiFi Kit hade sådana.
Säljs i paket om 10 stycken tror jag
40% bly och 60% gummi.
Ett segt helsike till klister, som man fäster mot lådans insida.
Ursprunget var att sätta en på största ytan för att dämpa resonanser i lådans väggar.
Fungerade faktiskt riktigt bra.
Jag fodrade en låda helt och hållet och fick en stadigare låda och som jag upplevde det en bättre bas.
Några som höll på använde det tom. på lådans utsida för att få den helt stum.

Edit.
Kollade just deras hemsida och det finns inte längre.
Undrar om nån annan firma säljer sådana idag.

Dubbeledit.
Hittade denna på google

faktiskt.se • Visa tråd - RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f= ... 5&start=30

3 aug. 2014 - 30 inlägg - ‎7 författare
Jag hävdar att man får titta på Högtalare i 200.000:- klassen för att ens komma till ... samt tryckkammaren med lite självhäftande blygummimatta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-28 12:46

Man får väl hoppas att blygummi bara används i strålskyddsammanhang. Bly är ju inte speciellt vänligt mot levande saker.
http://www.mavig.com/relaunch/en/wp-con ... 3_mail.pdf

Bitumen, en oljeprodukt(?) även kallad asfaltsmatta kan användas för att minska stomvibrationer
http://www.bullerbekamparen.se/stomljudsdaempare.aspx

Använder det om jag har behov att reducera vibrationer i något material exempelvis under stenskivan där en av mina skivspelare står på. Annars stod den direkt på en glasskiva som inte är laminerad. Vilket inte är speciellt bra om man vill ge skivspelaren en lugn plattform för sitt framträdande. Bitumen finns att köpa på firmor som vänder sig till bilägare typ Biltema.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-28 13:16

genstruktur skrev:
IngOehman skrev:Marginal skadar förstås aldrig, men säg att högtalarens membran som mest rör sig sisådär 2 cm p-p och att membranet väger en tusendel av hela högtalaren. Då kommer högtalaren att röra sig 20/1000 mm p-p, alltså +/- 0,01 mm. Jag tyckte att en marginal om 100 % var lagom och föreslog 0,02 mm istället för 0,01 mm, men lägg till så mycket marginal du önskar. :)

Vh, iö

Det är så svårt att mäta upp 0,02 mm, särskilt med ögonmåttet 8). Jag kör vidare på 5 mm.

Klart man behöver bladmått när man placerar hifi:
Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-28 13:54

:lol:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi