Försäkringsvärdet dyker snabbt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cahlis

Försäkringsvärdet dyker snabbt

Inläggav Cahlis » 2015-01-27 22:56

Hur har ni det med försäkringar för era fina prylar? Jag pratade med mitt försäkringsbolag och meddelade ett uppskattat värde på min anläggning. De återkom med nedanstående villkor. Ganska nedslående kan man tycka. Jag ska givetvis prata mer med dem och försöka övertyga om att t ex en Ino-anläggning ofta kan säljas till helt andra pengar än 30% av nypriset efter 3-4 år. Fast framgången är väl tveksam. Hur har du gjort?

Vi värderar stereon till nypris när den är 0-2 år gammal. När den är 2-3 år gammal värderas den till 50 % av nypriset, 3-4 år gammal 30 % av nypriset och 4 år eller mer 20 % av nypriset så länge den är i funktionsduglig skick.

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Försäkringsvärdet dyker snabbt

Inläggav Panelguy » 2015-01-27 23:07

Jag tror att få är medvetna om hur skrämmande fort försäkringsvärdet sjunker. Jag tror tyvärr också att dina utsikter att påverka försäkringsbolaget är obefintliga.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2015-01-27 23:39

Har själv s k Utökad Hemelektronikförsäkring hos Trygg-Hansa som ger förmånligare åldersavdrag och självrisksänkning.

För Radio, TV, Cd, Dvd och andra stationära apparater för ljud och bildåtergivning (dock inte datorutrustning) görs åldersavdrag enligt följande:

Ersättning i procent av nypriset
0-3 år 100 %
3-4 år 60 %
Därefter 20 %

Fick för en tid sedan utlägg för reparation ersätt genom detta tillägg till Hemförsäkringen som kostar nå'n hundralapp per år.

/Suomela

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-27 23:55

Undrar hur man räknar när det handlar om begagnade apparater & högtalare? Ersättningen måste väl rimligtvis beräknas på inköpsdatumet och inköpspriset oavsett om prylarna man köpte inte var nytillverkade?

Om det är så borde man ju med jämna mellanrum (när 100%-gränsen går ut - i min hemförsäkring är det efter 3 år) sälja sina audio/video-prylar till en bekant och sen omedelbart köpa tillbaka dom mot kvitto. Priset för försäljningen & återköpet kan man ju sätta till normalt marknadsvärde för att vara schysst mot försäkringsbolaget. Då borde man ju kunna få ut ungefär vad det kostar att ersätta prylarna.

Ska lyssna med mitt bolag också om vad som gäller för begagnade prylar, för räknar dom strikt på nyinköpspriset skulle jag kanske få ut 8 000:- för mina pi60s som kostar 35 - 40 kSEK att köpa på Blocket... :?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-28 00:04

tror de kanske har en aning om att de är levererade som självbygge
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-28 00:15

roggaro skrev:tror de kanske har en aning om att de är levererade som självbygge

Spelar väl ingen roll? Om jag i dag betalar 40 000:- (normalt marknadspris) för ett par 4½ år gamla högtalare, men jag får bara ut 8 000:- (kostade samma 40 000:- som monteringssats nya) på hemförsäkringen om lägenheten skulle brinna ner nästa vecka, så är det ju inte så lattjo...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-28 00:34

Det måste väl gå att försäkra vad som helst på samma sätt som man försäkrar t.ex konst?
Dvs att man sätter ett försäkringsvärde. Om t.ex ett par högtalare är värda 40k sätter man det som försäkringsvärde.

Det lär väl kosta ganska mycket mer, men det borde väl gå?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-28 02:28

fråga IÖ
burning in the eyes of the maker

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2015-01-28 08:52

bakerman22 skrev:Det måste väl gå att försäkra vad som helst på samma sätt som man försäkrar t.ex konst?
Dvs att man sätter ett försäkringsvärde. Om t.ex ett par högtalare är värda 40k sätter man det som försäkringsvärde.

Det lär väl kosta ganska mycket mer, men det borde väl gå?

Detta låter mycket rimligt ! Man måste ju kunna försäkra upp sig.

Fast då självfallet med en helt annan månadspremie än en vanlig hemförsäkring. Det finns ju mycket "fin-hifi" som skyhögt andrahandsvärde.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-28 08:54

Conan skrev:
roggaro skrev:tror de kanske har en aning om att de är levererade som självbygge

Spelar väl ingen roll? Om jag i dag betalar 40 000:- (normalt marknadspris) för ett par 4½ år gamla högtalare, men jag får bara ut 8 000:- (kostade samma 40 000:- som monteringssats nya) på hemförsäkringen om lägenheten skulle brinna ner nästa vecka, så är det ju inte så lattjo...

Finns inte paragrafen ........eller likvärdig produkt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-28 09:32

min sambo frågade ang sin telefon. en Iphone 5 som kostade 6000 när hon köpte den men eftersom det idag kostar 4000 att köpa en så utgår de från det värdet och räknar sedan av åldern på det. Känns som en bra affär för försäkringsbolaget om de räknar av värde på ett pris som redan gått ned.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2015-01-28 10:24

När jag skulle reparera mina Dynaudio 52SE så utgick de från begagnatpriset. Dock var jag tvungen att få de värderade av den lokala hifi-butiken. Högtalare som kan ha lång livslängd eller kvalitetsprodukter ska värderas efter faktiskt värde vad det kostar att införskaffa ett par likvärdiga. Att strikt gå efter en lista är inte skäligt mot kunden om du kan bevisa det.

Sen har många bolag typ en allrisk hus som begränsar avskrivningen till tex 10000 kr. Det gäller alla saker till avskrivningen är 100%. Tex min värmepump värderas till 100% i två år och sedan ner med 10% per år. Så avskrivningen är max 10000 kr fram till år 12. Därefter hoppar den ner till 0. Men om huset brinner ner så räknar avskrivningen på huset till bara 10000 oavsett hur gamla ytskikten är.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2015-01-28 11:46

En del bolag erbjuder som tillägg till tecknad hemförsäkring s k Objektsförsäkring eller Värdeföremålsförsäkring för enskilt lösöre.

I fallet Trygg-Hansa och ersättning vid skada kan det bli fråga om reparation för att återställa funktionen, kontant ersättning eller återanskaffning, det vill säga inköp av likadan eller närmast motsvarande egendom. Reglerna om åldersavdrag (som jag angav i tidigare inlägg) tillämpas inte om det leder till oskäligt resultat. Sådana föremål värderas i stället enligt:

Egendom för vilken värdet på grund av ålder, slitage eller omodernitet har gått ned med 30 % eller mindre av nypriset.

Du gör återköp inom 6 månader - Du får vad det kostar i allmänna handeln att köpa ny likvärdig egendom.
Du gör inte återköp inom 6 månader - Du får vad det kostar i allmänna handeln att köpa begagnad likvärdig egendom.
Om värdet minskat inte endast genom ålder, slitage eller omodernitet utan dessutom till följd av nedsatt användbarhet för dig görs ytterligare avdrag.

Egendom för vilken värdet på grund av ålder, slitage eller omodernitet har gått ned med mer än 30 % av nypriset.

Du får vad det kostar i allmänna handeln att köpa begagnad likvärdig egendom.
Om värdet minskat inte endast genom ålder, slitage eller omodernitet utan dessutom till följd av nedsatt användbarhet för dig görs ett särskilt avdrag.

Dessutom ska den som gör anspråk på försäkringsersättning styrka innehav och värde av förkommen egendom och på begäran lämna upplysningar och tillhandahålla verifikationer, bevis, intyg och andra handlingar som bolaget behöver för att reglera skadan. Vid tvist om värdet på skadad egendom ska på begäran av någon av parterna en värderingsman uttala sig om värdet. Värderingsmannen ska vara auktoriserad av svensk handelskammare om inte parterna enats om annat.

/Suomela

Återgå till Generellt om hifi