FIP radio kvaltet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

FIP radio kvaltet

Inläggav Zzombie » 2015-01-08 18:59

Kan någon av er besserwissrar här tala om varför ljudkvaliteten på fipradio.fr:s ström är så förbaskat bra fast den bara är 128 kbps? Den kör ju cirklar runt t ex Radio Paradise på 320 kbps...bonus är ju att franska damer snackar så sängkammarinbjudande.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Re: FIP radio kvaltet

Inläggav Zzombie » 2015-02-01 15:06

Konstigt att ni som har åsikter om allt inte har en aning... :mrgreen:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-01 15:27

Du är kanske ensam om att lyssna på denna kanal, vad det nu är?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-02-01 15:34

Jag brukar lyssna på den.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-02-01 19:27

Zzombie skrev:Konstigt att ni som har åsikter om allt inte har en aning... :mrgreen:

Vet inte hur man kan dra den slutsatsen bara för att ingen svarat på ditt öppningsinlägg. Hade ju varit trevligt om du kunnat länka till strömmar från respektive station så man inte behövt googla sig fram. Sen verkar inte RP ha 320 kbps ström tillgänglig för gemen man. Sen hur det låter kan man ju spekulera om. Beror ju på vilka kodare de använder, vilka inställningar på lowpass, kompressorer etc. FIP har iaf stenhårt lowpass på sin ström (vilket kommer sig av snålkodad MP3). RP kör (iaf i Chrome) Vorbis så om ljudkvaliteten upplevs bättre hos FIP så beror det nog på annat än kodaren då Vorbis spöar skiten ur MP3 vilken dag som helst i veckan. ;)

FIP http://mp3lg.tdf-cdn.com/fip/all/fiphautdebit.mp3
RP http://stream-eu1.radioparadise.com/ogg-192

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-01 19:35

joakimfors skrev:
Zzombie skrev:Konstigt att ni som har åsikter om allt inte har en aning... :mrgreen:

Vet inte hur man kan dra den slutsatsen bara för att ingen svarat på ditt öppningsinlägg. Hade ju varit trevligt om du kunnat länka till strömmar från respektive station så man inte behövt googla sig fram. Sen verkar inte RP ha 320 kbps ström tillgänglig för gemen man. Sen hur det låter kan man ju spekulera om. Beror ju på vilka kodare de använder, vilka inställningar på lowpass, kompressorer etc. FIP har iaf stenhårt lowpass på sin ström (vilket kommer sig av snålkodad MP3). RP kör (iaf i Chrome) Vorbis så om ljudkvaliteten upplevs bättre hos FIP så beror det nog på annat än kodaren då Vorbis spöar skiten ur MP3 vilken dag som helst i veckan. ;)

FIP http://mp3lg.tdf-cdn.com/fip/all/fiphautdebit.mp3
RP http://stream-eu1.radioparadise.com/ogg-192

Jag verkar vara en av få som faktiskt tycker Mp3 låter bättre än Ogg, kanske för att jag lyssnat mer på Mp3 genom åren och accepterat hur snålkodade Mp3 filer låter (nuförtiden är alla Mp3 filer jag har V0 240 kbps average kvalitet eller bättre dock)
Men när jag konverterade filer till min första smartphone (som hade väldigt begränsat med utrymme) så testade jag (att från Flac och CD) konvertera låtar till 160 kbps OGG, men jag gillade inte hur dom lät, så jag konverterade till 160 kbps Mp3 istället och gillade ljudet bättre då, men 160 kbps är den lägsta bitraten jag kan acceptera när det gäller Mp3, vid 128 kbps (som nästan alla körde med för typ 15 år sedan) så hör man för tydligt att främst hi-hat och cymbaler låter ganska "bluddrigt"

Återgå till Generellt om hifi