Brummande Holographic SevenTeen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peh

Brummande Holographic SevenTeen?

Inläggav peh » 2015-01-07 18:57

Är allmänt nöjd med mitt Holographic AMP SevenTeen slutsteg, men har ett klagomål och huvudbry: det brummar ur lådan på den! Brummet kommer alltså inte från högtalarna, utan det låter istället inifrån själva höljet. En slags resonans, med andra ord.

Det är väldigt svagt, men klart hörbart i ett tyst rum. Har mätt lite grann med de begränsade verktyg jag har att tillgå (Samsung Galaxy Note 3 med applikationen AudioTool). Verktyget är kanske inte exakt, men det är tydligt att den mäter någonting i alla fall. Så här ser det ut:

Rummets omgivningsljud, som referens (förstärkaren avstängd):

Bild

Mätinstrumentet placerat med mikrofonen precis intill slutstegets låda:

Bild

Brummet syns här som "peaks" mellan ~200 och 350 Hertz (AudioTool visar att peaken vid 306 Hz är högst). Jag har jordat strömuttag i väggen, och hela elinstallationen är tämligen modern, anno 2010, även om huset är från 1935. Bad till och med elektrikern om att dra en separat krets till mitt "förstärkaruttag", så mina hi-fi-prylar sitter ensamma på en 16A-säkring (overkill, men vatusan).

Har även en "power conditioner" (Furman AC-210E) i aktuellt uttag, före förstärkaren. Självfallet har jag provat utan elektrontvätten, samt bytt till annat vägguttag, och då ser det ut så här:

Bild

Brummet blir alltså värre! (Mätinstrumentet var placerat på exakt samma plats som tidigare, btw)

Har även provat att vända på stickkontakten, men det ger ingen verkan. Likaså om jag kopplar ur lågnivåenheten från stärkaren fortsätter det ändå att brumma...

Vad kan jag göra åt saken? Är det läge för garantiåtgärd?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Brummande Holographic SevenTeen?

Inläggav Nattlorden » 2015-01-07 19:17

Det skulle jag nog tycka. Och är inte problemet känt sedan innan så vill nog Lars kika på vad det rör sig om.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-07 19:21

Kontakta Holographic först och främst.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-01-07 21:36

Helt klart transformatorn som brummar. Lägger jag örat mot höljet låter det mest mot lådans front, där ringkärnetransformatorn sitter monterad.

Forumet håller med mig om att jag borde kunna utesluta "skitig ström", right?

Ringer Holographic imorgon...
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-07 21:44

Sånt där är vare sig lätt att åtgärda eller särskilt allvarligt. Speciellt inte med ett slutsteg, sätt det en bit bort bara så hörs det inte.

Att det går att påvisa ett ljud är inte konstigt, det går nog med alla apparater i större eller mindre grad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-01-07 21:59

Jag tycker att ett slutsteg ska vara såpass tyst att man ska endast höra det om man lägger örat mot den.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-01-07 22:44

Svante skrev:Sånt där är vare sig lätt att åtgärda eller särskilt allvarligt. Speciellt inte med ett slutsteg, sätt det en bit bort bara så hörs det inte.

Att det går att påvisa ett ljud är inte konstigt, det går nog med alla apparater i större eller mindre grad.

Du lär ha otroligt stor förståelse för oljud om säger så.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-07 22:45

forzell skrev:Jag tycker att ett slutsteg ska vara såpass tyst att man ska endast höra det om man lägger örat mot den.

Svante skrev:Sånt där är vare sig lätt att åtgärda eller särskilt allvarligt. Speciellt inte med ett slutsteg, sätt det en bit bort bara så hörs det inte.

Jag hade tidigare ett McCormack DNA-1 dlx men trots ett avstånd på drygt 5 meter kunde jag höra trafobrumm vid låg volym, fruktansvärt irriterande. Mitt nuvarande steg (Grendel) är knäpptyst, hörs inte ens om man lägger örat mot lådan.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-07 23:29

shifts skrev:Kontakta Holographic först och främst.

Håller helt med!
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-08 00:59

Spontant tänker jag likström på nätet som kan få ringtransformatorer att brumma. Då är inget fel hos transformatorn utan på nätet. Jag är inte säker på att ditt externa nätfilter har seriekondensatorer monterade. De brukar mest ta bort sådant som trafo+nätdel redan är bra på att ta bort och mätningarna sker alltid i den elektriska domänen, inte den akustiska.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-08 01:20

Ja, finns det DC på nätet så kan de få trafosar att brumma. En seriekondensator är lösningen, och den behöver inte vara särskilt spänningstålig heller. För att det skall fungera så behöver den ju ha så hög kapacitans att den inte i nämnvärd grad stjäl någon spänning. För en förstärkare av denna storlek kan lämpligt värde vara 1000 uF.

DC-spänningen har typiskt ett väldigt lågt värde så polariseringen är inte jättenoga, men har man mätmöjlighet så kan man kolla att kondensatorn blir korrekt polariserad om man använder en elektrolytkondensator. Redan en bråkdel av en volt kan räcka för att få trafon att brumma.

Det skall dock nämnas att seriekondensator inte är en åtgärd som garanterat löser problemet. Även andra saker än DC kan orsaka brum, och dagens transformatorer är som regel dimensionernade med alldeles för liten marginal med avseende på kärnmättnad (tycker jag). Det gör att vissa av dem brummar redan när allt är som det skall vara, och att även sådana saker som vågformen (vilken kan påverkas av samtidigt inkopplade apparater) kan påverka hur mycket en specifik apparat brummar. Det händer därför att man kan påverka brummet från en förstärkare genom att stänga av andra apparater i hushållet.

Med allt detta sagt vill jag instämma i det som många andra redan skrivit - tag upp problemet med Holographic Audio istället för med oss. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-01-10 17:05

IngOehman skrev:Med allt detta sagt vill jag instämma i det som många andra redan skrivit - tag upp problemet med Holographic Audio istället för med oss. :)

Fast ibland kan det vara nödvändigt att bolla tankar litet, så att man inte är för petig och reklamerar småsaker som kanske blivit för stora i det egna huvudet. Så kan jag känna det ibland, att det känns bra att få sina egna tankar understödda av andras :-)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-02 08:35

Har brumproblemet lösts?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-02-02 21:47

Snackade med Holographic för ett tag sedan. Fick flera vänliga råd. Ett av dessa var att försiktigt lossa lite på trafons fäste. Måste dock erkänna att jag inte kommit loss (pun not intended) att öppna locket och göra slag i saken ännu. Har fullt upp att lyssna på ljudåtergivningen, vilken fortfarande är superb. :)

Men men, vi får väl se till helgen! Bra kundsupport på Holographic må jag säga. Som förväntat av "cottage"-tillverkare! Sympatiskt.
Rock me, Amadeus!

Återgå till Generellt om hifi