Moderator: Redaktörer
peterbrorsson skrev:@Ingvar
Ok, har last dem nu och har forsokt att smalta informationen sa gott det gar. Om man nu bortser fran baffelsteget och tittar pa oregelbundheten over 2kHz i olika vinklar, om jag forstatt det ratt. Oregelbundheten i lankarna fran HobbyHifi ar kallade kantreflexioner? Isafall aterkommer min fraga. Spelar dessa ingen roll for dig? Jag har sett Pi60 med fasade kanter, Pip med skarpa kanter och Guru med utstickande kanter. Jag begar inte att du forklarar exakt hur du gjort det!
Mina egna patetiska forsok med meterbreda bafflar och "nakna" diskanter visar pa stora variationer pa frekvenskurvan, doh, big surprise:o)
Om man nu far en rak kurva on axis, och en dipp vid tex 30-45grader off axis i horisontalledet pga skarpa kanter, blir inte det en summa av obalans vid lyssningsplatsen? Sorry om det later som svammel men har svart att uttrycka detta pga brist pa facksprak eller brist av forstaelse….
Dessutom undrar jag vad du menar med att du har inga kommentarer till lankarna fran HobbyHifi???
Mvh,
Peter
Komorok skrev:Varför det?
peterbrorsson skrev:Komorok skrev:Varför det?
Tja, kandes som det tog stopp i engagemanget, inget ont menat med det. Man kan inte begara att folk engagerar sig ens funderingar![]()
Peter
Kraniet skrev:Fast målet är inte att eliminera diffraktionseffekterna. De kommer alltid att finnas där. Målet är att "forma" frekvensgången så att den passar in i applikationen. Det är direktkurvan, off-axis och den totala ljudenergin som man laborerar med. Så istället för att motarbeta ett fysikaliskt fenomen så får du fundera på hur du kan nyttja diffraktionen till din fördel.
Komorok skrev:[Ibland vilar trådar en stund innan de får liv igen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster