Ljudet är muggigt, låter "murrigt" och saknar totalt närvarokänsla!
Det låter också som att sången kom från en liten låda typ...
Riktigt riktigt synd då jag tycker att musiken är klart tilltalande och intressant.
Detta är tyvärr väldigt vanligt... Att ljudet på live upptagningar är så pass bristfälligt att man blir irriterad.
Sångerskans röst i just detta fallet blir tyvärr totalt förstörd.
I stort sätt samtliga instrument verkar dessutom ofta (och även i detta fallet) ha egna mickar nära eller på instrumentet !
Resultatet är ofta att det låter livlöst och just "murrigt".
Till saken hör även att på kanalen Axess så är det ofta upptagningar av orkestrar framförandes traditionella och moderna verk av dom stora kompositörerna genom tiderna.
Dessa upptagningar är oftast rätt okey, eller till och med tipp topp!
Man kan njuta och det finns ett liv i ljudet som gör att man tänker mindre på ljudet och kan njuta mer
Jag antar att dessa stora orkestrar spelas in med bara ett par mickar eller så + några extra förstärkande där det kan behövas?!
(Ser inte så många mickar i kamera nämligen)
Varför spelas inte ALLT SOM GÅR in på detta viset ?!
När det låter så satans mycket bättre rakt av helt enkelt... Mer rymd och närvaro.
Man får ju med rummsinformation som vid närmickning går mer eller mindre förlorad.
Kan man tänka sig att det handlar om oförståelse ?
Jag blir förundrad för det GÅR ju bevisligen att få till upptagningar som är trevligare med "enklare medel" liksom...
Jag antar att det handlar om att man på själva spelningen vill ha allting mickat för att kunna styra ljudnivån och kunna ha en större lokal i förhållande till instrument (för att kunna få tillräcklig ljudnivå från få instrument).
Är det så att dom snålar med musiker och vill ha så stor publik som möjligt = kräver att allting mals ner till blott spillror av dess forna glanns, genom ett PA...
Och att man till inspelningen då använder samma mickar rakt av bara istället för att ha en separat uppsättning optimerade för att få med allt som är önskvärt.
Har ni några tips på vackra live upptagningar med bra ljud ?