Strmbrg skrev:Bryr sig folk i gemen?
Nu menar jag under förutsättning att ingen påtalar problemet för dem eller antyder problemet via en enkät eller så
Så min frågeställning är snarast: Hur många av alla musiklyssnare har SJÄLVA för egen maskin noterat loudnessracet och dessutom störts av det?
Jag tror det stannar vid att man irriteras på att det blir så himla högt ljud när TV-reklamen kommer.
Men jag kan ha fel.
Men varför skall man bry som om vanligt folk?
Om de inte bryr sig så är ju en bättre ljudkvalitet inget problem, för dem. Så varför låta bli att göra bättre, för att det finns många som inte bryr sig?
Självklart skall man utgå ifrån dem med högst krav, eller rättare sagt - titta på dem med de största behoven*.
Just den där attityden (jag vet inte om du avsåg att komma med den, eller vad orsaken till din synpunkt egentligen var) att man skall lyssna på dem som INTE bryr sig kan jag inte låta bli att bli irriterad av. Om målet är att alla skall bli nöjda så är det ju helt ointressant att fråga dem som inte bryr sig. Och dessutom - hur vet man om den som inte bryr sig kommer att bry sig lika lite i morgon? Det är ju delvis en fråga om personlig utveckling och kunskap.
Ju mera kunskap och erfarenhet man får, desto större är chansen att man börjar ställa högre krav. Så bara för att de flesta (den stora massan) inte ännu börjat reflektera så betyder det varken att de inte kommer att göra det, eller att en förbättring kommer att gå dem förbi.
Det kanske inte är helt klart vad jag menar med det sistnämnda, så jag kan förklara: Vad det handlar om är att man när man sätter ned människor, som inte anser att de bryr sig och som inte reflekterat över problemen, i en skön soffa och spelar en massa exempel på mer eller mindre förstörd musik, så inte bara hör nästan alla skillnad, de flesta börjar dessutom bry sig...
Vh, iö
- - - - -
*På samma sätt som man måste se på allt annat.
Säg att man ser att 99 procent av befolkningen inte insjuknar av ett färgämne som man använder i mat. Är det rimligt att säga att det är ett icke-problem, eftersom "de flesta" inte drabbas? Naturligtvis inte.
Man skall man göra tvärtom, och ta bort färgämnet - baserat på att vissa drabbas. De människor som ställer högst krav. Medvetet eller omedvetet.
Det är precis samma sak som att inse att man skall fråga dem som störs av dålig ljudkvalitet och från det skapa en förbättring. Alltså istället för att fråga dem som inte bryr sig, och från de svar man får från dem blunda för möjligheterna att göra världen bättre.
MEN (och det är ett viktigt men) när det gäller loudness war så är det viktigt att inte missa målet genom att tro att syftet med R128 är att skapa en bättre ljudkvalitet. Det är det inte, och det SKALL det inte vara.
EBU R128 är BARA ett verktyg som avser ge kreativ frihet, genom att eliminera söndermastring av programmaterial - som gjorts med syftet att överrösta andra programmaterial (med loudness). Men det är INTE ett verktyg som finns för att styra något baserat på några idetal, det vill säga hindra något att producera musik på vissa specifika sätt. R128 hindrar ingen från att komprimera överhuvudtaget. Så den som gör det för att få fram ett sound som de gillar behöver inte känna sig på något sätt hotad av R128. R128 innebär INGA begränsningar alls med avseende på sound. Det enda man inte kan göra om man följer R128, är att överrösta andra med nivå.
Kontrollen av nivån (volymen) lämnas helt enkelt tillbaka till lyssnaren!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).