Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå, spelar det någon roll för dig - alltså i så måtto att effekten av racet stör ditt lyssnande?

Ja, stor roll
62
73%
Ja, en liten roll i alla fall
16
19%
Nä, inte alls
4
5%
Hm, har'nte tänkt på't
0
Inga röster
Va?
3
4%

Antal röster : 85

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Spelar "Loudnessracet" nå'n roll för dig?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 13:02

peh skrev:Vad jag inte heller kan begripa är att många branschtalesmän påstår att det är artistens avsikt att det skall låta sönderkomprimerat! Må hända stämmer det i vissa fall, p.g.a. inkompetens gällande ljudåtergivning (trots allt skillnad på en musiker och en ljudtekniker) men det är inte en slump att skivorna bara blir starkare och plattare för varje år.

Nej det ÄR ingen slump.
Vad är det du inte förstår?
Att artisterna inte vill tjäna mer pengar?
Om du vore artist o någon sa "vi komprimerar så det låter fräckare o högre för att fler ska köpa din musik" - hur många tackar nej?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 13:03

peh skrev:Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!" :x

Då missar du en massa bra musik! Gör inte det.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 13:10

peh skrev:
BORIS skrev:
peh skrev:....
Men jag är en flitig användare av MasVis. I princip är det nästan så att man kan köra ett par spår från det nyinskaffade fonogrammet i MasVis, kolla crestfaktorn + allpass-graferna, och vid undermåligt "betyg" bara utbrista: "-Skräp! NÄSTA!" :x

Du tycker inte att musiken har större värde, att musikerns arbete har större värde än att du kan låta ett datorprogram avgöra och döma ut verket som skräp?

Om det verkligen är så att din ilska bottnar i att musiken behandlas illa bör du fundera på hur du behandlar den genom detta beteende

Jag skrev "i princip är det nästan så", syftande på att branschen nu gått till sådana extremer att fonogrammen är näst intill olyssningsbara.

Vilka skulle det vara?
Ge några exempel.
Min uppfattning är tvärtom att extremt få är så dåliga.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 13:13

IngOehman skrev:Men i praktiken så är det nästan undantagslöst så att musik som spelats in för länge sedan, låter bättre ju äldre CD-utgåva man hittar. Det finns undantag, någon japansk specialutgåva, något som något audiofilbolag släppt...

Men normalt så förstörs musiken mer och mer för varje gång som den återutges. Det är min erfarenhet, och denna erfarenhet är helt baserad på lyssningar, gjorda långt innan MasVis ens fanns.

Har samma erfarenhet

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-09 13:18

Visst är det både märkbart och synd på bra musik som förmedlas på ett bristfälligt vis. Men, det finns samtidigt band som vill att det ska låta "sönderkomprimerat". Imho så vore det trevligt om de band som uppskattar dynamik inte tvingas till kassa kompromisser pga skivbolaget. Det finns oräkneliga skivor som hade blivit såå mycket bättre om de tillåtits andas lite mera.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 13:30

IngOehman skrev:Bäst hade varit om allpassmanövern hade körts på själva korven också (och visats t ex grå bakom korven så man ser bådas silhuett) för då hade man fått se var i tiden som vågen är förvrängd, och faktiskt också ungefär hur mycket.

Smart!
Kan man lägga till denna funktion i Masvis?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-09 16:46

Strmbrg skrev:Bryr sig folk i gemen?

Nu menar jag under förutsättning att ingen påtalar problemet för dem eller antyder problemet via en enkät eller så
Så min frågeställning är snarast: Hur många av alla musiklyssnare har SJÄLVA för egen maskin noterat loudnessracet och dessutom störts av det?
Jag tror det stannar vid att man irriteras på att det blir så himla högt ljud när TV-reklamen kommer.

Men jag kan ha fel.

Men varför skall man bry som om vanligt folk?

Om de inte bryr sig så är ju en bättre ljudkvalitet inget problem, för dem. Så varför låta bli att göra bättre, för att det finns många som inte bryr sig?

Självklart skall man utgå ifrån dem med högst krav, eller rättare sagt - titta på dem med de största behoven*.

Just den där attityden (jag vet inte om du avsåg att komma med den, eller vad orsaken till din synpunkt egentligen var) att man skall lyssna på dem som INTE bryr sig kan jag inte låta bli att bli irriterad av. Om målet är att alla skall bli nöjda så är det ju helt ointressant att fråga dem som inte bryr sig. Och dessutom - hur vet man om den som inte bryr sig kommer att bry sig lika lite i morgon? Det är ju delvis en fråga om personlig utveckling och kunskap.

Ju mera kunskap och erfarenhet man får, desto större är chansen att man börjar ställa högre krav. Så bara för att de flesta (den stora massan) inte ännu börjat reflektera så betyder det varken att de inte kommer att göra det, eller att en förbättring kommer att gå dem förbi.

Det kanske inte är helt klart vad jag menar med det sistnämnda, så jag kan förklara: Vad det handlar om är att man när man sätter ned människor, som inte anser att de bryr sig och som inte reflekterat över problemen, i en skön soffa och spelar en massa exempel på mer eller mindre förstörd musik, så inte bara hör nästan alla skillnad, de flesta börjar dessutom bry sig...

Vh, iö

- - - - -

*På samma sätt som man måste se på allt annat.

Säg att man ser att 99 procent av befolkningen inte insjuknar av ett färgämne som man använder i mat. Är det rimligt att säga att det är ett icke-problem, eftersom "de flesta" inte drabbas? Naturligtvis inte.

Man skall man göra tvärtom, och ta bort färgämnet - baserat på att vissa drabbas. De människor som ställer högst krav. Medvetet eller omedvetet.

Det är precis samma sak som att inse att man skall fråga dem som störs av dålig ljudkvalitet och från det skapa en förbättring. Alltså istället för att fråga dem som inte bryr sig, och från de svar man får från dem blunda för möjligheterna att göra världen bättre.

MEN (och det är ett viktigt men) när det gäller loudness war så är det viktigt att inte missa målet genom att tro att syftet med R128 är att skapa en bättre ljudkvalitet. Det är det inte, och det SKALL det inte vara.

EBU R128 är BARA ett verktyg som avser ge kreativ frihet, genom att eliminera söndermastring av programmaterial - som gjorts med syftet att överrösta andra programmaterial (med loudness). Men det är INTE ett verktyg som finns för att styra något baserat på några idetal, det vill säga hindra något att producera musik på vissa specifika sätt. R128 hindrar ingen från att komprimera överhuvudtaget. Så den som gör det för att få fram ett sound som de gillar behöver inte känna sig på något sätt hotad av R128. R128 innebär INGA begränsningar alls med avseende på sound. Det enda man inte kan göra om man följer R128, är att överrösta andra med nivå.

Kontrollen av nivån (volymen) lämnas helt enkelt tillbaka till lyssnaren!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-09 17:16

sportbilsentusiasten skrev:
peh skrev:Vad jag inte heller kan begripa är att många branschtalesmän påstår att det är artistens avsikt att det skall låta sönderkomprimerat! Må hända stämmer det i vissa fall, p.g.a. inkompetens gällande ljudåtergivning (trots allt skillnad på en musiker och en ljudtekniker) men det är inte en slump att skivorna bara blir starkare och plattare för varje år.

Nej det ÄR ingen slump.
Vad är det du inte förstår?
Att artisterna inte vill tjäna mer pengar?
Om du vore artist o någon sa "vi komprimerar så det låter fräckare o högre för att fler ska köpa din musik" - hur många tackar nej?

Njae...

peh: Det är ett faktum att det finns många artister som vill att det skall låta sönderkomprimerat, och man behöver inte inkompetensförklara dem för att söka en förklaring på det. Smak är helt enkelt subjektivt, och även associativt - den som vuxit upp med vissa extremt förvrängda produktioner och upplevt dem i ett positivt sammanhang har inte mera fel i att gilla dessa, än någon annan har när de gillar något annat.

Däremot är det också ett faktum att all komprimering inte görs för att få det sound som följer på tokkomprimering, i många fall (kanske de flesta?) handlar det om just att hävda sig i loudness-rejset. Och DET är ett dålig skäl om man ser till ljudkvalitetskonsekvensen (att det leder till att det låter sämre än de som skapar musiken vill, men de ändå väljer det på grund av nivåfördelen).

Det är detta, och bara det, som R128 avser råda bot på. Med R128 så får musik samma chans att hävda sig även om man låter den vara okomprimerad, och då kan man äntligen välja fritt att skapa musiken som man vill att den skall vara. Man kan komprimera hur mycket man vill, eller man kan välja att inte göra det. Man är inte längre tvingad av det pågående kriget, att skrika för full hals hela tiden. Men man får fortfarnde göra det, om man vill, och så skall det naturligtvis vara - full kreativ frihet!

Sportbilsentusiasten: Många säger nej, eller försöker göra det.

Men det är oftast inte artisten som bestämmer, eller ens producenten eller ljudteknikern. Det är ofta skivbolaget (det vill säga någon person där) som ju finansierar produktionen, som har sista ordet. I förekommande fall så är det egentligen inte ens där som det hela bestäms, utan av radiostationer som återkopplar till skivbolaget att de måste komprimera mera för att det skall bli radiomässigt...

Men R128 kan detta vara ett minne blott.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-09 18:01

Det är annonsintäkterna som "bestämmer" tror jag. Jag är av den uppfattningen att reklamradiostationerna inte primärt är radiostationer utan snarare annonsförsäljare. De har bara valt "METODEN radio" för sin verksamhet.
Hade de bedömt någon annan metod vara effektivare så skulle de inte ägnat sig åt radio. Det är vad jag tror.
Ur det perspektivet blir kvalitets- och konstnärsaspekten på musiken hyfsat underordnad. Musiken kunde lika gärna vara vad som helst som skapar uppmärksamhet för reklamtavlan som de säljer yta på.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-09 18:03

Okej...

När du nu delgivit oss den inskten/uppfattningen* känns det som om du nu, i skenet av det du just skrev, behöver utsättas för din egen fråga:

Vh, iö

- - - - -

*Och jag tror det ligger något i det du skriver även om det kanske var i svartvitaste laget. ;)

Det finns defintivt människor som arbetar med att skapa den radio du beskriver och som brinner för radiomediet, och som inte lika gärna skulle kunna göra något annat för att sälja annonser. Men samtidigt kan det ju ändå finnas männiksor högre upp i organisationen, de som är inblandade finansieringsmässigt, som är så att det stödjer din tes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-09 18:24

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Men i praktiken så är det nästan undantagslöst så att musik som spelats in för länge sedan, låter bättre ju äldre CD-utgåva man hittar. Det finns undantag, någon japansk specialutgåva, något som något audiofilbolag släppt...

Men normalt så förstörs musiken mer och mer för varje gång som den återutges. Det är min erfarenhet, och denna erfarenhet är helt baserad på lyssningar, gjorda långt innan MasVis ens fanns.

Har samma erfarenhet

Några audiofilbolag som är kända för att göra bra jobb?.... Cisco, MFSL, SMe, JVC?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-09 18:41

IngOehman skrev:Okej...

När du nu delgivit oss den inskten/uppfattningen* känns det som om du nu, i skenet av det du just skrev, behöver utsättas för din egen fråga:

Vh, iö

- - - - -

*Och jag tror det ligger något i det du skriver även om det kanske var i svartvitaste laget. ;)

Det finns defintivt människor som arbetar med att skapa den radio du beskriver och som brinner för radiomediet, och som inte lika gärna skulle kunna göra något annat för att sälja annonser. Men samtidigt kan det ju ändå finnas männiksor högre upp i organisationen, de som är inblandade finansieringsmässigt, som är så att det stödjer din tes.

Ja, det var det där slutliga syftet jag syftade på, dvs de som äger och bestämmer över sitt företag. Självklart finns det en hel del människor längre "ner" i organisationen som tycker att det är väldigt givande att göra just radio.

Jag är inte helt hundra på vad du menar med din fråga till mig dock. Men jag svarar på vad jag tror att du vill veta. Nämligen huruvida loudnessracet spelar någon roll för just mig.
Och, nej, det gör det inte. Helt enkelt för att jag uppenbarligen inte besväras av något sådant race i den musik jag gillar att lyssna på.
Om du hade någon klurigare tanke med din fråga så får du nog förklara lite mer.

Förresten... de där stationerna som lever på reklam - spelar inte de huvudsakligen dagsaktuella hits? Jag vet bara en reklamstation som spelar annat. Nämligen den där som lirar hits från sextio- till åttiotal.

PS
Det gjordes ju några försök med reklamfinansierad klassisk-musik-radio för många år sedan. Men likriktningen har eliminerat allt som inte ger maximalt annonsvärde. Och det kan jag abslolut ha stor förståelse för. Ty, varför slå upp en anslagstavla mitt i skogen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-09 21:59

sportbilsentusiasten skrev:Lyssnade på Death Magnetic/Metallica och den är asbra på att ge mig en musikupplevelse, och det är det som är det viktiga. Kompressad o överstyrd som den är - skit samma. Jag njuter!

Jag njuter inte av Death magnetic utgåvan, den låter rent ut sagt för djävligt. Men TV-spelsrippen av samma skiva, den kan jag njuta till. Enorm skillnad.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-10 00:11

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Lyssnade på Death Magnetic/Metallica och den är asbra på att ge mig en musikupplevelse, och det är det som är det viktiga. Kompressad o överstyrd som den är - skit samma. Jag njuter!

Jag njuter inte av Death magnetic utgåvan, den låter rent ut sagt för djävligt. Men TV-spelsrippen av samma skiva, den kan jag njuta till. Enorm skillnad.

Jag brukar normalt inte störa mig så mycket på dagens mixning/mastring, men Death Magnetic är ett av få undantag.. den är verkligen olyssningsbar.. så även jag kör med Guitar Hero versionen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi