Troels Gravesen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Troels Gravesen?

Inläggav BPM » 2015-02-05 19:18

Sitter på ett par nyinförskaffade nybyggda CNO-T25 (http://www.troelsgravesen.dk/CNO-T25.htm) och måste säga att jag är imponerad... Inte de stativare jag hade planerat (dessa blir svåra att placera på bänk) men då inga verkade ha riktig pejl på vad det är stannade säljpriset på reservationspriset (halva byggkostnaden) och säljaren/byggaren fanns 2mil ifrån mig så det "råkade" bli affär på vinst och förlust. Såvitt jag vet har jag aldrig hört en Gravesenkonstruktion tidigare men..fy f-n vad bra det låter. Jag vet inte riktigt vad som definierar high-end men inom de rent storleksmässiga begränsningarna så saknar jag inte något av vikt (möjligen bas under 35-40Hz) och de har trots all information de delger det där sköna "lugnet" i återgivningen som jag tidigare bara hört i riktigt dyra högtalare. Verkar ha pejl på parametrarna, denna Troels..

Lite surfande på hans hemsida gör en nyfiken.. Vem är denna Gravesen? En del projekt är ju sanslöst genomarbetade och med så många olika konstruktioner måste han ha fantastiskt gott om både tid och pengar (samt kunskap).. Då allting ligger på sidan för att bara kopieras rakt av så kan ju konstruktionerna inte inbringa några inkomster att tala om så vet någon något om vem han är, vad han jobbar med osv? En godhjärtad hifinörd som lyckats i livet och vill dela med sig av sina kunskaper eller finns affärsintressen bakom det hela (och hur ser de i så fall ut?).

Vore kul att få lite info om skaparen av mina burkar. Även intryck ifrån andra som har hört, eller kanske har, Gravesenhögtalare vore kul att få ta del av.

Bjuder på några bilder på mina nykomlingar..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
SCCaudio

Re: Troels Gravesen?

Inläggav SCCaudio » 2015-02-05 19:42

Grattis till riktigt bra högtalare. Han är en riktigt vass och sympatisk konstruktör. Han har kopplingar till danska Jantzen Audio.
Christian, utvecklar och tillverkar SCCaudio sortimentet

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-05 20:57

SCCaudio skrev:Grattis till riktigt bra högtalare. Han är en riktigt vass och sympatisk konstruktör. Han har kopplingar till danska Jantzen Audio.

Tack :D

Tyvärr är jag ingen större "fan" av bokfaner men går ju lacka vita för all del..

"Kopplingar till Jantzen Audio"...
Jag har sett att han i många byggen hänvisar till att komponenterna som behövs för att bygga hans högtalare finns på Jantzen Audio.. Betyder det att han är anställd av dem, att han får provision på vad som säljs, att han sponsras med element och filterkomponenter (de som sitter i mina är löjliga.. Bara filtret kostar som ett par hyfsade stativare och jag undrar om han använt den typen av komponenter så genomgående om han varit tvungen att köpa dem själv..) eller någon annan variant?
Kul att Ni tycker han är "vass"! Jag har aldrig hört någon av era konstruktioner men jag har fått för mig att ni är rätt "vassa" ni också så det omdömet ifrån er ser jag som ett hedersbetyg.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2015-02-05 22:37

Jag tillhör väl dom som tycker det är kul med praktiska utmaningar..
Gav mig på det här bygget med utgångspunkt från hans Jenzen Accu.
Kanske inte helt gratis i komponentkostnad, men får nog säga att jag sitter rätt nöjd. Makalös renhet och låg distorsion även vid höga ljudtryck.

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Accu-Bjorn.htm

Har mailat med honom en del under åren och har alltid snabbt fått svar, bedömer honom som mycket seriös och kompetent, dessvärre aldrig träffat honom eller sett något reportage kring hans verksamhet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-06 00:50

Janzen Audio skrev:Troels Gravesen is an independent Danish speaker designer and is not directly affiliated with Jantzen Audio Denmark.
Presented on the Jantzen Audio website, are the speaker kit designs, where Troels has chosen to use Jantzen Audio components for the crossover.
All rights for the designs are the property of Troels Gravesen.

På Janzens hemsida säljs ju Troels konstruktioner som DIY-kit, så sannolikt är han betald av Janzen för att designa högtalare med Janzen-komponenter:
http://www.jantzen-audio.com/complete-k ... -projects/

PS: Björn, dina byggen är asgrymma! Dina förra Ekta inspirerade mig till mina första riktiga byggen, med liknande bestyckning:
viewtopic.php?f=3&t=24565&p=571403

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-02-06 09:13

Har även jag ett par av Troels konstruktioner fast i modifierad variant än så länge. Lågprisbygge med Seas CA18RLY + 22TAF/G. Just nu sluten stativare men det blir golvare och BR senare i vår/sommar.
Lite mer "attack" än de Dynaudio jag hade innan men aldrig vassa om inte inspelningen är det.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-06 14:28

Emanuelgbg skrev:Lite mer "attack" än de Dynaudio jag hade innan men aldrig vassa om inte inspelningen är det.

Precis vad jag tycker om CNO. Öppet och klart men aldrig aggressivt. Har sett en del på hur Gravesens konstruktioner mäter och han verkar ha ett ljudideal som frångår det mesta annat man ser mätningar på. Standard verkar ju vara att diskanten ger sig iväg ett antal dB och blir något linjär först vid rätt stora vinklar men i Troels byggen är det snarare så att diskanten faller lätt mot höga frekvenser (men att skillnaden i gengäld inte är så stor mellan axis och 30 grader). Skönt med burkar som inte är så kinkiga. De svarar fint på bra inspelningar men låter uthärdligt även på sämre.
Lite samma grej som jag upplevt i de pi60 jag hört. Låter skitbra på bra inspelningar men man känner aldrig behovet att gömma sig bakom soffan när gitarrerna gnisslar som värst (ingen jämförelse i övrigt).
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-06 15:11

Härligt att dina intryck om välljudet från CNO består från den korta spelning vi gjorde när du hämtade dem!
Det känns riktigt bra att högtalarna har hamnat hos någon som uppskattar dem och ger dem den plats de förtjänar!
Som du såg så har jag högtalare så det räcker ändå :)
Ps. Din "investering" är redan omsatt i en ny center! Ds.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-06 15:18

Persson skrev:Härligt att dina intryck om välljudet från CNO består från den korta spelning vi gjorde när du hämtade dem!
Det känns riktigt bra att högtalarna har hamnat hos någon som uppskattar dem och ger dem den plats de förtjänar!

Hehe, jo.. Du har högtalare så det räcker och blir över och snickartalangen är ju makalös.. Nästa gång du känner att du behöver bli av med något du byggt så skippa annonsen och skicka mig ett mail direkt :D

Har bestämt mig för att inte lacka dem.. De är så snygga att de måste kunna återställas till hur de ser ut nu. Får bli foliering.
Mycket trevlig!

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-02-06 15:23

BPM skrev:Sitter på ett par nyinförskaffade nybyggda CNO-T25 (http://www.troelsgravesen.dk/CNO-T25.htm) och måste säga att jag är imponerad... Inte de stativare jag hade planerat (dessa blir svåra att placera på bänk) men då inga verkade ha riktig pejl på vad det är stannade säljpriset på reservationspriset (halva byggkostnaden) och säljaren/byggaren fanns 2mil ifrån mig så det "råkade" bli affär på vinst och förlust. Såvitt jag vet har jag aldrig hört en Gravesenkonstruktion tidigare men..fy f-n vad bra det låter. Jag vet inte riktigt vad som definierar high-end men inom de rent storleksmässiga begränsningarna så saknar jag inte något av vikt (möjligen bas under 35-40Hz) och de har trots all information de delger det där sköna "lugnet" i återgivningen som jag tidigare bara hört i riktigt dyra högtalare. Verkar ha pejl på parametrarna, denna Troels..

Lite surfande på hans hemsida gör en nyfiken.. Vem är denna Gravesen? En del projekt är ju sanslöst genomarbetade och med så många olika konstruktioner måste han ha fantastiskt gott om både tid och pengar (samt kunskap).. Då allting ligger på sidan för att bara kopieras rakt av så kan ju konstruktionerna inte inbringa några inkomster att tala om så vet någon något om vem han är, vad han jobbar med osv? En godhjärtad hifinörd som lyckats i livet och vill dela med sig av sina kunskaper eller finns affärsintressen bakom det hela (och hur ser de i så fall ut?).

Vore kul att få lite info om skaparen av mina burkar. Även intryck ifrån andra som har hört, eller kanske har, Gravesenhögtalare vore kul att få ta del av.

Bjuder på några bilder på mina nykomlingar..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Riktigt snygga högtalare ...!
De där högtalarna har jag själv tänkt bygga :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-06 15:29

Active skrev:]

Tack! Tror nog byggaren sträcker sig lite han också av kommentaren nu när han finns i tråden.

Bara bygg! I din version lär väl overkill filterkomponenter bli ett icke-problem med :wink:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-06 15:30

BPM skrev:
Persson skrev:Härligt att dina intryck om välljudet från CNO består från den korta spelning vi gjorde när du hämtade dem!

Hehe, jo.. Du har högtalare så det räcker och blir över och snickartalangen är ju makalös.. Nästa gång du känner att du behöver bli av med något du byggt så skippa annonsen och skicka mig ett mail direkt :D

Har bestämt mig för att inte lacka dem.. De är så snygga att de måste kunna återställas till hur de ser ut nu. Får bli foliering.

Äh, kör en riktig lack! Det är ju ändå bara ett par trälådor!

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-02-06 15:33

BPM skrev:
Active skrev:]

Tack! Tror nog byggaren sträcker sig lite han också av kommentaren nu när han finns i tråden.

Bara bygg! I din version lär väl overkill filterkomponenter bli ett icke-problem med :wink:

Jaaa.... :D

Självklart blir det nog en aktiv version av dessa ..... :)

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-02-06 15:39

Persson, du har PM !

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-09 16:58

Det här verkar ju kalas! Är bra nyfiken på den här danskens konstruktioner. Det finns
väl ett par till användare här på forumet som spelar Gravesen? Läckra!

Lennart

Inläggav Lennart » 2015-02-09 19:18

Nyfiken på Troels Gravesen,s konstruktioner. Vilka bedöms som hans "bästa" eller säg populärast? Då tänker jag på dom mellanstora- och större golvmodellerna.
/Lennart

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-02-09 19:24

Ellam XT säger han väl själv att det är flest som byggt? Främst p.g.a. att den är så lätt att snickra ihop. Finns nu i en uppdaterad och bättre variant. Själv sitter jag med ett par TQWT mkII som jag är rätt nöjda med.

Angående om Troels får betalt eller så av Jantzen så tror jag inte att det är så utan snarare har de väl ett bra sammarbete så han får en trave med roliga komponenter till bra eller inget pris och de i sin tur får lite reklam. Om man sen kan kalla det för betalt är väl en annan sak… tjänster och gentjänster. ;)

Tror han till yrket är akademiker eller forskare av något slag.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-10 01:18

Original-Ellam kom väl till av att Troels inte gillade det filter som holländarna konstruerade till kombinationen 15w-8530K och D2905/9800 (A4 Monitor) och gjorde om den. Jag har hört A4 Monitor och kan inte påstå att jag hade så mycket att anmärka på, men det var för all del ganska länge sedan..

Här på faktiskt finns ju rätt många skickliga byggare så det är lite förvånande att så få av Gravesens konstruktioner finns bland medlemmarna. Iofs kanske det beror på att de som bygger här är så pass skickliga att de inte behöver kopiera konstruktioner utan helt enkelt gör egna.

Jag är i alla fall fortsatt nöjd. Bas under 35Hz går ju fixa på annat vis och jag spelar aldrig starkare än att dessa räcker och blir över. Rent ljudkvalitetsmässigt inom de storleksbetingade begränsningarna vet jag inte hur mycket mer jag egentligen skulle ha att hämta i de större konstruktionerna och för mitt behov tror jag att jag inte skulle vilja ge upp vad som är ett förhållandevis behändigt format (även om redan dessa egentligen är för stora för planen.. Jag skulle ju bygga bänk som agerar stativ. Blir svårt med dessa..) till förmån för djupare bas eller högre max SPL. I en ren 2-vägare med en 6.5" i basen har jag svårt att se vad som skulle kunna bli så mycket bättre.
Men visst, med obegränsad budget vore ju hans Wilson-kopior rätt kul..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2015-02-10 19:29

Jo, som sagt, för några år sedan gav jag mig på hans Ekta, kände mig ganska nöjd ett tag.. Men, vid högre ljudtryck i kombination med symfonisk musik (T.ex Mussorgsky, “Pictures At An Exhibition” “The hut on chickens leg” Deutsche grammophon 437 531-2) tyckte jag inte att dom räckte till. Distorsionen blev besvärande och dynamiken platt (driver med ett Bryston 4BSST2) rummet är väl ca 40m2.
Började sen lyssna på större högtalare och insåg att där finns en betydligt större marginal innan det spricker upp. Snöade in en del på Martens sortiment med keramiska element och tyckte det stämde rätt bra med min uppfattning gällande realism. Däremot kändes prislappen väl svettig, inte minst för en gammal DIY:are..
Hittade därefter Troels ACCU-mk2 som såg spännande ut med Accuton-element. Ja, och på den vägen är det, sitter återigen ganska nöjd..
Har väl förr alltid tyckt att det varit lite trist när man kommit hem efter en live lyssning och satt sig bakom sin egen anläggning.. Men med dessa lådor är det inte längre lika uppenbart, tycker ljudbilden är hyfsat realistisk och framför allt öppen :)
Citat Troels:
“This is the lowest distortion levels I have ever measured from a loudspeaker. At 5.6 volts input equivalent to ~94-95 dB at 1 meter, the total harmonic distortion is below 0.5% from 1000-20000 Hz and below 1% down to 400 Hz. Amazing! No wonder these drivers deliver an unprecedented level of transparency and resolution.”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-10 21:34

OT: Tack för musiktipset! Kanske inte rätt inspelning, men den jag hittade var trevlig/spännande över mina högtalare!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi