Utanmyra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Re: Utanmyra högtalare

Inläggav Renobo » 2014-12-03 21:50

Tillverkaren kanske har lyssnat på andra högtalare som kostar 20.000.- o tycker att denna låter bättre. Det räcker väl som argument för priset eller?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-12-03 22:08

Dalkullan är (om jag ser rätt) riktigt duktig på att traktera fiol. Sen släppte intresset hos mig..

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-02-11 18:16

Det lades upp en bild på fejjan från basbygget. Går det att identifiera elementet?

Bild

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-11 18:25

Lite fegt att inte visa bakstycket så man kan se om det sitter nån etikett där :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 08:29

Enda kommentaren är att lådvolymen ser sunt tilltagen ut i förhållande till storleken på elementet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-12 10:10

DVD-ai skrev:Enda kommentaren är att lådvolymen ser sunt tilltagen ut i förhållande till storleken på elementet :)

Hur kan du uttala dig så genom att titta på ett element och en låda?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 10:13

"För att jag kan" 8)

Skämt å sido: lådan ser inte ut att vara "kompromissad med volymen" på, i förhållande till många tillverkare som vill pressa ner lådvolymerna i förhållande till elementets luftförflyttning med disst som följd.
Detta kan man uttala sig om, utan att veta om volymen är helt RÄTT eller inte för just DETTA elementet (men det får man ju hoppas att dom använder ett lämpligt element), men dom har i alla fall valt en lådvolym som ser sund ut i förhållande till storleken på elementet för att hålla ljudtrycket i lådan på en bra nivå. :)
Hade lådan varit mycket mindre så hade man kunnat säga att lådan ser för liten ut, av samma orsak !

Alltså, lite mellan tummen och pekfingret och helt fokuserat på just detta med dissten som följd av för liten lådvolym.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-12 10:56

DVD-ai skrev:"För att jag kan" 8)

Skämt å sido: lådan ser inte ut att vara "kompromissad med volymen" på, i förhållande till många tillverkare som vill pressa ner lådvolymerna i förhållande till elementets luftförflyttning med disst som följd.
Detta kan man uttala sig om, utan att veta om volymen är helt RÄTT eller inte för just DETTA elementet (men det får man ju hoppas att dom använder ett lämpligt element), men dom har i alla fall valt en lådvolym som ser sund ut i förhållande till storleken på elementet för att hålla ljudtrycket i lådan på en bra nivå. :)
Hade lådan varit mycket mindre så hade man kunnat säga att lådan ser för liten ut, av samma orsak !

Alltså, lite mellan tummen och pekfingret och helt fokuserat på just detta med dissten som följd av för liten lådvolym.

Hur många högtalare har konstruerat och byggt?

Det är väldigt stora gissningar, utan att veta elementets parametrar. Mellan tummen och pekfingret blir din ursprungliga kommentar helt onödig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-12 11:17

Fjonkalicious skrev: Mellan tummen och pekfingret blir din ursprungliga kommentar helt onödig.

Jag kan nog tycka att en kommentar som mellan tummen och pekfingret bara anser att en annan kommentar är onödig är rätt...onödig.. :wink:

Jag är med på vad David menar. Trenden idag är ju så små lådor som möjligt, och där man EQ:ar ner tonkurvan på bekostnad av SPL och dist. Bilden visar såklart inte att man använt en optimal lådvolym för det aktuella elementet men man kan nog sluta sig till att de använt en annan väg än den ovan nämnda gängse.
Elementet ser ut som CSS Trio8, http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-tr ... c-154.aspx
Bild

Om så är fallet ser lådan verkligen inte för liten ut i alla fall, sett till elementets parametrar.
Mycket trevlig!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 11:28

Fjonkalicious skrev:

Det är väldigt stora gissningar, utan att veta elementets parametrar. Mellan tummen och pekfingret blir din ursprungliga kommentar helt onödig.

Med tanke på att konstruktören säkert kan mer än gemene man om högtalare så tror jag att lådan är någorlunda rätt i volym.
Jag tror att konstruktören även har tänkt på det och inte köpt in random element för billig peng, för att bygget ska likna en högtalare.

Den finns högtalare där man "trollat till" lådvolymer som är allt för små, men funkar ok.
Dessa högtalare lider som oftast av någon distortion eller andra mindre roliga saker.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-12 11:32

Men det blir ju ändå goddag yxskaft av det hela. Oavsett trend, så kan det vara tämligen svårt att gissa sig till om ett element passar, utan att veta elementets parametrar eller känna till lådans storlek och innanmäte. Det finns element som trivs i små lådor och element som trivs i stora lådor, allt beror ju på applikation och avsikter från konstruktören, som vi dessutom bara kan gissa oss till.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-12 11:47

..och gissa är precis vad David gjorde, då han skrev att det "ser ut" som något snarare än att det "är" något..

Jag förstår bådas syn på saken, och jag är säker på att både David och Fjonk är med på vad den andra menar. Båda har rätt.

Tror att trio8 är ett rätt skönt element. Verkar vara svårt att få ner ordentligt på djupet i en vanlig basreflexlåda utan EQ men för att vara 8" känns elementet kapabelt (om än trögdrivet..men gungor och karuseller..) ner till en bit över 30Hz. I antal (stora) skulle det kunna bli smutta lådor med LT av det men det vore knappast en kostnadseffektiv lösning sett till basprestanda för pengen. Men smutt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 12:01

Fjonkalicious skrev:

Det handlade inte om element som passar i en viss storlek på låda...
Utan jag syftade på (och som jag också förklarade) just förhållandet mellan att lådan ser ut att vara stor nog i förhållande till elementet för att inte vara en kompromiss med "en liten och snygg låda" men som disstar onödigt mycket pga detta...
det handlar om konarea, slaglängd och lådvolym i första hand och DEt kan man uppskatta till viss del genom en bild av detta slaget, nog väl för att uttala mig om att det ser ut att vara just en sund dimmensionering på så vis.
jag har alltså inte sagt något om hur väl elementet i övrigt presterar i denna låda med tanke på övriga parametrar, utan enbart sagt att det ser ut att vara en sund lådstorlek i förhållande till elementet.
vilket det ju ser ut att vara och jag står fast vid det även om DU inte förstår vad jag menar när jag säger så :)

Men då du svarar så spydigt och trist så får vidare kommentarer utebli :)
Senast redigerad av DVD-ai 2015-02-12 12:12, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 12:05

DVD-ai skrev:Nej, du förstår alltså inte min kommentar och jag väljer att inte bry mig då jag är ointresserad :)

Ett av mina favorituttryck är "Det är bättre att ha ungefär rätt, än exakt fel". Tycker det passar ganska bra här :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 12:11

BPM skrev:
Fjonkalicious skrev: Mellan tummen och pekfingret blir din ursprungliga kommentar helt onödig.

Jag kan nog tycka att en kommentar som mellan tummen och pekfingret bara anser att en annan kommentar är onödig är rätt...onödig.. :wink:

Jag är med på vad David menar. Trenden idag är ju så små lådor som möjligt, och där man EQ:ar ner tonkurvan på bekostnad av SPL och dist. Bilden visar såklart inte att man använt en optimal lådvolym för det aktuella elementet men man kan nog sluta sig till att de använt en annan väg än den ovan nämnda gängse.
Elementet ser ut som CSS Trio8, http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-tr ... c-154.aspx
Bild

Om så är fallet ser lådan verkligen inte för liten ut i alla fall, sett till elementets parametrar.

Exakt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-12 12:51

Den där högtalaren får man nog lyssna på i ett mörkt rum, om man ska kunna koncentrera sig på musiken.
Det kanske inte går då heller. Har ju inte lyssnat på den.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi