Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:1.3 dB är ju inte jätte-mycket precis...
RogerJoensson skrev:Är det den här boxen ni pratar om?
http://stevenwilsonhq.com/sw/jethro-tull-war-child-40th-anniversary-remix/
"The original 1974 mix is represented by a flat transfer of the album"
Det är lite förvirrat här och där om det erbjuds en originalmix eller inte, men det som står i ovanstående länk borde ju stämma.
Högintressant!

RogerJoensson skrev:Den där sista ser skadad ut. Även om den kanske låter ok, så visar grafiken att den högst sannolik kunde låtit bättre om man låtit topparna leva.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Den där sista ser skadad ut. Även om den kanske låter ok, så visar grafiken att den högst sannolik kunde låtit bättre om man låtit topparna leva.
Topparna är inte klippta. Jag har kollat vågformen (enskilda vågor) i Audition och det är snygga kurvor hela tiden.
/ B
Almen skrev:Det är klart att topparna är kapade, även om det är väldigt snyggt gjort. 15 samples på Loudest part är inte speciellt oögonfallande.
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Det är klart att topparna är kapade, även om det är väldigt snyggt gjort. 15 samples på Loudest part är inte speciellt oögonfallande.
Men på kort tid och dessutom fullständigt onödigt om man söker bästa ljudkvalité.
Almen skrev: Det som är sympatiskt med Wilson är att hans utgåvor nästan alltid innehåller "Flat transfers" av original-mastern, ibland även om det fanns en Quad-utgåva.
RogerJoensson skrev:Almen skrev: Det som är sympatiskt med Wilson är att hans utgåvor nästan alltid innehåller "Flat transfers" av original-mastern, ibland även om det fanns en Quad-utgåva.
Betyder "Flat transfers" att mastern är oskadad i topparna (alltså inte som i Bills exempel)?
Almen skrev:Jo, jag är rätt så sugen på Warchild, maffig utgåva, även om jag inte har något intimt förhållande till den. Jag har bautautgåvorna av Aqualung och A Passion Play redan, dem föredrar jag rent musikaliskt.
Här är en tycktråd på QuadraphonicQuad-forumet: Jethro Tull - War Child (40th Anniversary Theatre Edition) (DTS9624 Dolby)

Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Den där sista ser skadad ut. Även om den kanske låter ok, så visar grafiken att den högst sannolik kunde låtit bättre om man låtit topparna leva.
Topparna är inte klippta. Jag har kollat vågformen (enskilda vågor) i Audition och det är snygga kurvor hela tiden.
/ B
iö skrev:Jag tror även att det i detta fall kan finnas i varje fall spår av ett klassiskt problem i sådana här sammanhang, att det inte är klart för alla vad dynamik betyder. Mera bas är t ex inte samma sak som högre dynamik.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster