Bladelius v.s Audio Space

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oliver

Bladelius v.s Audio Space

Inläggav oliver » 2015-02-15 10:05

Efter en veckas lyssnande så är man fortfarande tveksam. Köpte nya högtalare, Larsen 8 och uppgraderade rörförstärkaren med nya KT120 rör, en kombination som blev så nära ett "halleluja moment" man kan komma. Då dök ett Bladelius Balder steg upp hos en hifi handlare, nytt i kartong och till ett jäkla bra pris. Inte för att jag kände nåt behov av att byta förstärkare men Bladelius är ju Bladelius :D .På Tisdag senast ska jag ha bestämt mig om jag vill behålla Balder eller inte, och som sagt tveksam är jag skillnaden ljudmässigt är mest marginell hittills. Rörförstärkaren har en hel del fördelar rent tekniskt, suverän hörlursutgång ,kan användas som ett rent slutsteg ( det är det läget jag använt för att det ska bli så rättvist som möjligt) kan kopplas om via fjärren till ultralinjär eller push-pull för dubbel effekt och annan ljudkaraktär.Balder kan användas balanserat och obalanserat, jag använde obalanserat för likvärdighetens skull. Testade även balanserat fast hade ingen direkt bra kabel, och det hände inte så mycket. Båda gräver lika djupt i dom lägsta oktaverna och låter lika mjukt och kontrollerat i dom översta, den enda direkt hörbara skillnaden är väl på röster där Balder har lite mer "kropp" på gott och ont för det kan bli lite "bumligt" ibland,om jag är lomhörd eller inte får väl tiden utvisa :D . Dagen kommer att användas till fortsatt utvärdering och tråkigare kan man ju ha :) . Imponerande av Audio Space förstärkaren får man väl tillstå i alla fall.
[url][URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/DSC_0153_zps3ed7ec1b.jpg.html]Bild[/url][/url]

ante_77

Re: Bladelius v.s Audio Space

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 10:36

Vad är det för någon röris du har?

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2015-02-15 17:24

Det är ett Audio Space Galaxy 88 med KT 120 rör istället för original KT88 http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4801

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 18:16

oliver skrev:Det är ett Audio Space Galaxy 88 med KT 120 rör istället för original KT88 http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4801

Det såg rätt bra ut till de pengarna det handlar om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-15 18:22

oliver skrev:den enda direkt hörbara skillnaden är väl på röster där Balder har lite mer "kropp" på gott och ont för det kan bli lite "bumligt" ibland,om jag är lomhörd eller inte får väl tiden utvisa :D .

Får man lite försiktigt undra vad du baserar att du kan tro det på? Hur kan du veta att det inte är inspelningarna som är bumliga och Blader därför gör ett bättre jobb på att återge det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 18:31

Nattlorden skrev:
oliver skrev:den enda direkt hörbara skillnaden är väl på röster där Balder har lite mer "kropp" på gott och ont för det kan bli lite "bumligt" ibland,om jag är lomhörd eller inte får väl tiden utvisa :D .

Får man lite försiktigt undra vad du baserar att du kan tro det på? Hur kan du veta att det inte är inspelningarna som är bumliga och Blader därför gör ett bättre jobb på att återge det?

Du har säkert en poäng.

Men om de skivor han spelar låter konstigt så kan man väl inte bara byta musiksmak för att det ska passa en förstärkare.
Det är nog det som är det knepiga med "det perfekta ljudet" som Farbro' Barbro har receptet till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-15 19:50

Blader låter som en av de sju... :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-15 20:11

ante_77 skrev:Men om de skivor han spelar låter konstigt så kan man väl inte bara byta musiksmak för att det ska passa en förstärkare.
Det är nog det som är det knepiga med "det perfekta ljudet" som Farbro' Barbro har receptet till.

Jo, det måste han ju enl. Farbro' Barbros devis! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 20:41

Nattlorden skrev:
ante_77 skrev:Men om de skivor han spelar låter konstigt så kan man väl inte bara byta musiksmak för att det ska passa en förstärkare.

Jo, det måste han ju enl. Farbro' Barbros devis! :wink:

Ja, det finns ju inga genvägar.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2015-02-16 09:21

Det kanske inte är möjligt men man vill gärna att det ska bli ett "halleluja moment" när man byter elektronik, vid närmare eftertanke kanske det inte kan bli så. Audio Space förstärkaren kan faktiskt vara/ är så pass bra så det krävs en "skottkärra" pengar för att det ska bli annorlunda/bättre :D . Bladelius har ju höjts till skyarna i stort sett överallt så det var av den anledningen (och priset förstås) som gjorde mig nyfiken på uppgradering, så här i efterhand kom jag också att tänka på Kent Melins ( HiFi Art) uttryck "good enough", det räcker väldigt långt strävar man efter mer så spårar det lätt ur. Bladelius Balder är ett fruktansvärt kompetent slutsteg inte tu tal om annat men jag kan inte riktigt motivera mig själv att lägga ut dom pengarna för en marginell skillnad, så det får nog bli en omväg eftersom det inte finns en genväg till det perfekta ljudet istället. :D

Återgå till Generellt om hifi