Hifi investeringar - finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Hifi investeringar - finns dom?

Inläggav JM » 2015-02-04 00:14

För drygt 20 år sedan strövade jag runt ensam i Nice bakgator och råkade hitta ett McIntoch 225 rörslutsteg i ett skyltfönster för 5000 franska pengar.
Länge stod framför fönstret o kalkylerade. Köpa eller inte köpa. På den tiden köpte jag rätt mycket hifi i Gula Tidningen. Enligt min minnesbild hade minst en McIntosh 225 hade sålts för ca 5000 kronor i Gula Tidningen. Med tanke på att jag hade packning för 1.5 månaders semester till 2 vuxna o 3 barn med 2 vindsurfingbrädor, 2 cyklar mm i vår Audi 200 Quattro Avant kunde jag svårligen hitta argument eller plats för en liten McIntosh.
Livspusslet är inte lätt.
Så jag gick vidare o försökte trösta mig med jag köper nästa McIntosh 225 när den dyker upp i Gula Tidningen. Men så blev det inte.

Vad har du för hifi prylar eller vilka prylar tror du kommer att öka i värde och varför?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
roggaro

Re: Hifi investeringar - finns dom?

Inläggav roggaro » 2015-02-04 02:47

tycker HI-FI ska avnjutas här och nu, inte för investeringar... OK! för ungarnas skull dådå!
burning in the eyes of the maker

JM

Inläggav JM » 2015-02-04 10:19

roggaro skrev:tycker HI-FI ska avnjutas här och nu, inte för investeringar... OK! för ungarnas skull dådå!

Håller med - primärt är grejorna till för att användas. Men hade jag köpt en McIntosh 225 för 25 år sedan hade det inte varit en dålig affär

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-04 11:51

Självklart finns Hifi investeringar.
Men om man gör någon ekonomisk vinst är väl tveksamt.

Man kan investera i allt möjligt och förlora pengar.

JM

Inläggav JM » 2015-02-04 12:50

Det finns flera personer i landet som lever på att köpa beg hifi o sälja till utlandet. Japan o Ryssland var tidigare stora köpare.

JM

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-04 15:03

Det är lätt att i efterhand konstatera att någon enstaka sak stigit eller behållit sitt värde.

Men några större investeringsobjekt tror jag inte hifi-prylar är.
Däremot är det många prylar som faller som fritt i värde.
Vad är värdet idag på tex.
Kassettbandspelare, Laserdisk-spelare, DCC, DAT.
Ganska många saker går ur tiden och slutar som kuriosa i bästa fall.
Om inte allt för lång tid kommer återvinningstationerna översvämmas av hembio-prylar.
Det är i alla fall min gissning.

Av någon anledning behåller rullbandspelare ett högt andrahandsvärde :roll:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-04 15:31

JM skrev:För drygt 20 år sedan strövade jag runt ensam i Nice bakgator och råkade hitta ett McIntoch 225 rörslutsteg i ett skyltfönster för 5000 franska pengar.
Länge stod framför fönstret o kalkylerade. Köpa eller inte köpa. På den tiden köpte jag rätt mycket hifi i Gula Tidningen. Enligt min minnesbild hade minst en McIntosh 225 hade sålts för ca 5000 kronor i Gula Tidningen. Med tanke på att jag hade packning för 1.5 månaders semester till 2 vuxna o 3 barn med 2 vindsurfingbrädor, 2 cyklar mm i vår Audi 200 Quattro Avant kunde jag svårligen hitta argument eller plats för en liten McIntosh.
Livspusslet är inte lätt.
Så jag gick vidare o försökte trösta mig med jag köper nästa McIntosh 225 när den dyker upp i Gula Tidningen. Men så blev det inte.

Vad har du för hifi prylar eller vilka prylar tror du kommer att öka i värde och varför?

JM

I en sån här tråd, "hififynd jag missade att köpa", skulle det ju vara trevligt om det skrevs vilket värde prylen betingar idag så man slapp sitta och googla en kvart på varje grej. :wink:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-02-05 01:35

JM skrev:Det finns flera personer i landet som lever på att köpa beg hifi o sälja till utlandet. Japan o Ryssland var tidigare stora köpare.

JM

Vilka företag driver dom?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-05 02:32

Sony hörlurar MDR R10.

Bild

Known as the "king of all headphones" the Sony MDR-R10 is a rare high end dynamic headphone.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2015-02-05 08:34

Vinylcalle skrev:
JM skrev:Det finns flera personer i landet som lever på att köpa beg hifi o sälja till utlandet. Japan o Ryssland var tidigare stora köpare.

JM

MvH Carl

Det är privatpersoner.

JM

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-05 11:30

JM skrev:
Vinylcalle skrev:

JM

MvH Carl

Det är privatpersoner.

JM

SOm bedriver näringsverksamhet utan att betala skatt alltså?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-02-06 03:21

Morello skrev:
JM skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Det är privatpersoner.

JM

SOm bedriver näringsverksamhet utan att betala skatt alltså?

Att det kryllar om dom inom landet är det ju ingen tvekan om man att man även höll på med utpräglad importverksamhet var en nyhet för mig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-06 08:20

Vinylcalle skrev:Att det kryllar om dom inom landet är det ju ingen tvekan om man att man även höll på med utpräglad importverksamhet var en nyhet för mig.

Export menar du väl?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-06 09:02

En 225:a kostar runt 20.000 idag, hur mycket motsvarar 5000 franska pengar för 30 år sedan idag? Gissar att det finns både sämre och bättre investeringar om man bara ser till pengarna. Feelgood och välljud hade ändå givit en häftig ROI.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-06 13:06

En 225:a låter inget märkvärdigt. En beggad 275:a går ju at få runt 20' vilket är ett mycket bättre köp tycker jag. Har haft båda i originalutförande.

/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-06 13:16

Just McIntoch verkar av någon anledning dela hifi-världen.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-02-06 13:25

JM

Herr Åke Nimrell lär vara en av dom största som säljer hifi privat. Vet inte hur han får tag på allt. :?

Tror att det går att investera i hifi, men inga större summor. Själv så köper jag ibland en del och säljer vidare för lite mer, men marginalerna är små då.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-06 22:17

Drar lite OT här, Audio 200 Turbo Quattro - RESPECT :)
Gosse jag höll nästan på att lyckas köpa en sådan för 20-25 år sedan med "utlandsreggning", krockad i en cementgris, på en flygplats, av en fyllis, men det var några variabler där som gjorde köpet lite besvärligt, men jag kan än idag drömma om den kärran :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-16 10:25

Apparater med högt andrahandsvärde brukar vara dyra/kosta mycket pengar när man köper dom. Finns bättre saker att investera i. Samtidigt är HiFi och musiken den billigaste hobby jag har haft. I stort sett går ingenting sönder och inget behöver regelbunden service.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Generellt om hifi