Hur skulle ni bygga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur skulle ni bygga?

Inläggav Svante » 2005-12-10 22:48

Lite småtrött på att största rummet i huset inte får vara dedicerat till lyssnande drömde jag en stund om att bygga ett helt fristående hus för lyssning och filmtittning. Det kommer aldrig att bli av, men det är roligt att leka med tanken.

Hur stort skulle man göra det? 4x6 meter? Takhöjd? Skulle det vara bra med "kyrktak", dvs ända upp till nocken på mitten? Ska man bygga in en "akustik" i rummet, eller ska man bara dämpa bort allt så mycket det går? Ska det ha fönster med utsikt över sjön, som inramning till finstämda klassika stycken? Eller ska huset inte ha några fönster alls?

Dröm lite om hur ni skulle bygga!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-10 23:08

Ett rum med gyllene snitt på LxBxH. Tillräckligt långt så bakersta högtalarna kommer en bit bakom. Säg c:a 6-7 meter. Soffan placeras på gyllene snittet i längsled (bara en känsla, inget teoretiskt funderat).

Fönster får finnas men placerade så de inte stör sidohögtalarna eller dito bakre. Inga fönster på fronten, där ska en ramspänd duk sitta. Finns fönster ska det gå att mörklägga helt.

Ett sidorum där all elektronik står, fjärrisarna fixas med relä.

En box för projektorn med extern ventilation.

Hur taket ska se ut vet jag inte riktigt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-12-10 23:30

Hmm. Till att börja med skulle jag placera HiFi-stugan bort från större vägar, gärna bakom något berg i en sänka där hela stugan och omgiven natur är skyddad från blåst. Skog runtikring.

Ca. 5x8 meter vill jag nog ha det. Jag tar gärna några fönster, men de ska vara komplett mörkläggningsbara och framförallt inte släppa in onödigt mycket ljud. Mjuka väggar, främre tredjedelen täckt med dämpande material med någon meter ledigt mellan högtalarna, plus draperier efter sidorna och bak, så jag kan justera efter behag och även skilja på två och flerkanalslyssning. Efter första tredjedelen täcks väggarna av diverse tavlor, hyllor med prydnadssaker och annat krimskrams. Efterklang i hela det hörbara spektrumet <0,3s. Taket får nog bli överlappande brädor, golvet tjock mysig heltäckningsmatta. Bakom och runt lyssningplats får fonogramhyllorna stå och samsas med diverse annan placerad bråte.

Högtalarna och lyssningsposition får allt vackert samsas på rumsellipsen... Eller var det rumsellipsoiden? :wink: Skivspelare/försteg vill jag ha tillgängliga inom armslängd från lyssningsfåtölj/soffa, så man kan gå runt och plocka på sig en skivbricka från hyllorna och sen parkera ett bra tag i sittplats. Framför sittplats vill jag ha ett riktigt rejält bord så man kan lira lite brädspel, ha en dator framför sig och så.

Hmm. Ungefär så skulle jag nog vilja ha det, ja.

Edit: Javisstja, glömde nämna en fruktansvärt viktig detalj för mig: Jag vill ha god, tyst, ventilation med lämplig fuktighet och så.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-10 23:48

Jag skulle nog ha skilda rum för film och musik; ett för film, två för musik. 8)

Filmrummet skulle byggas med golvsocklar, främst två fåtöljer med fotpall (inte recliner), bakre rad på sockel med bredare 3-4-sits soffa. Elektronik byggd i rack bakom rökfärgade glasdörrar som dessutom bildar del i ett ventilerat projektorrum. Ramspänd duk bakom motordraperi. Oa51.3, 2-4st pX, ino a2 i tillräcklig mängd. Elektronik i övrigt osäkert. Rummet ca 5x7m.

Musiklyssnarrum på ca 5x6m, bokhyllor för skivor och böcker. Två fåtöljer, gärna LC4:

Bild

Kanske en mindre, bekväm soffa också. Eldstad av engelsk typ som skulle fungera som bombskydd. :wink: Bra för korvgrillning vintertid och hög mysfaktor. Carlsson oa51.3 med lämpligt basstöd, Quad ESL63 eller WLM Viola. Trissor till Carlsson, rör till resten. Elektronikplacering a la Ranefjord på öar av tex IKEA Lack-bord med större gröna växter mellan, samt utplacerat i rummet. Punktbelysning. Eventuellt en projektor mot motorduk.

Musiceranderum; 6x7x3m cirka, diffusorer på väggar och kanske i tak. Hyggligt dämpade väggar med gips byggda i spalt med reglar. Kylskåp för läsk och pilsner. Skön soffa för inspiration och återhämtning (pilsner). Punktbelysning men med möjlighet till lysrör i tak. Instrumenthållare på vägg och lösa på golv. Hage till trummor.

Edit:
Efter en liten nanosekunds funderande så behöver jag också ett fyrtorn monterat på huset, med en fåtölj högst upp. Där skall jag sitta i en mkt bekväm fåtölj och ett par skitdyra Stax-lurar på huvvet. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-12-11 00:34

Stort, stort och luftigt! Stort, luftigt och ljust! 8O

Absolut ingen heldämpad heltäckningsmattebunker!

Mera en lyssningsateljé där det finns stora insläpp av solljus i 3/5 mot den södra kortväggen (Gärna takfönster också), ventilerat med självdrag (vattenburen värme), en vacker handlagd ekstavparkett. Mot norr, väggfasta fonogramhyllor från Golv till tak. Gärna några "äkta" antika mattor från mellanöstern på golvet och flera stora mångbladiga krukväxter. Gärna "veckans" tavla på ett stafli bakom högtalarna...

Men det viktigaste, om jag skulle bygga mej ett sånt här hus, är ett gigantiskt bashorn a'la Bosse Hansson (Rauna/Opus 3) ingjutet i grunden, med mynningen strax under lyssningsplatsen.

Uppskattningsvis skulle jag kunna tänka mej att innermåtten borde vara 7 & 1/2 meter brett, 10 meter långt, 3 1/2 meters takhöjd och kanske 5 meter till nock.

Det skulle vara sparsamt möblerat, en chesterfieldfotölj, möjligen en fotpall i samma stil. Kanske ett mindre barbord för aftonens dryckesval och en kanna med källvatten och några glas, ett ställe där man också kan lägga ner den medhavda sidoläsningen.

Banlysta är triviala kontorsverktyg som datorer, barnpassning som TV, och hemmabio hör ju hemma i sovrummet så det behövs inte hellre! :twisted:

Nu skall jag börja drömma om vad för slags stereo man borde ha i en sånhär ateljé... Mmmmmmmmmm.... Inga små pipiga bokhyllehögtalare i alla fall.......

/ptr

Återgå till Generellt om hifi