Stort, stort och luftigt! Stort, luftigt och ljust!
Absolut ingen heldämpad heltäckningsmattebunker!
Mera en lyssningsateljé där det finns stora insläpp av solljus i 3/5 mot den södra kortväggen (Gärna takfönster också), ventilerat med självdrag (vattenburen värme), en vacker handlagd ekstavparkett. Mot norr, väggfasta fonogramhyllor från Golv till tak. Gärna några "äkta" antika mattor från mellanöstern på golvet och flera stora mångbladiga krukväxter. Gärna "veckans" tavla på ett stafli bakom högtalarna...
Men det viktigaste, om jag skulle bygga mej ett sånt här hus, är ett gigantiskt bashorn a'la Bosse Hansson (Rauna/Opus 3) ingjutet i grunden, med mynningen strax under lyssningsplatsen.
Uppskattningsvis skulle jag kunna tänka mej att innermåtten borde vara 7 & 1/2 meter brett, 10 meter långt, 3 1/2 meters takhöjd och kanske 5 meter till nock.
Det skulle vara sparsamt möblerat, en chesterfieldfotölj, möjligen en fotpall i samma stil. Kanske ett mindre barbord för aftonens dryckesval och en kanna med källvatten och några glas, ett ställe där man också kan lägga ner den medhavda sidoläsningen.
Banlysta är triviala kontorsverktyg som datorer, barnpassning som TV, och hemmabio hör ju hemma i sovrummet så det behövs inte hellre!
Nu skall jag börja drömma om vad för slags stereo man borde ha i en sånhär ateljé... Mmmmmmmmmm.... Inga små pipiga bokhyllehögtalare i alla fall.......
/ptr