Strmbrg skrev:Man börjar med att undersöka om det finns någon skillnadssignal genom att fasvända endera F eller E. Noggrann nivåkalibrering torde vara av stor vikt.
Om ingen skillnad finns så behöver man väl inte genomföra en F/E- lyssning? Det finns ju ingen skillnad att lyssna efter då.
Om däremot skillnadssignal finns, så kan man genomföra en F/E-lyssning. Denna får då utvisa om den i steg 1 påvisade skillnaden renderar i någon HÖRBAR skillnad.
Tänker jag fel (som vanligt)?
Du tänker rätt, men skillnad finns som regel.
Det framgår inte av ditt inlägg om du menar att man skall mäta eller lyssna. Men jag tycker att man skall lyssna. Då finns ju även möjligheten att lyssna på bara t ex F och dra upp så det blir ordentligt starkt, och sedan subtrahera E. Då får man ju även veta hur starka förvrängningsprodukterna är, i bättre format än siffror på ett papper.
Försvårande faktorer är dock att inte bara nivå utan även tonkurva kommer in, så att släcka ut alla linjära fel i jakten på att få lyssna på de olinjära, blir ett grannlaga arbete. Jag vet, jag har gjort sådana studier många gånger. Med hjälp av en speciallåda med filter som går att applicera steglöst är det dock inte så ogörligt att man behöver ge upp innan man ens börjat.
Men att från att höra hur mycket som hörs när man tagit bort nyttosignalen, till att bedöma hur det hade hörts om nyttosignalen varit kvar, är steget långt, och frågan är om det finns något bättre sätt att ta reda på det, än att just F/E-lyssna?
Men att göra både ock är inte fel. Har man begränsat med tid så tvingas man dock prioritera. Och den där utsläckningsstudien är tidskrävande, om målet är att göra sig av med de linjära felen så man får höra de olinjära. Och om man inte väljer att ta bort de linjära felen först, hur bedömer man då hörbarheten av dem? Med dessa kvar så kommer ju skillnaden mellan in och ut att låta helt olika beroende på vilken nivå man väljer för kalibreringen, det vill säga vilka frekvenser som man balanserar bort nyttosignalen för.
Skillnadssignalen ger helt enkelt inget sant svar på färgningen utan bortbalansering av de linjära felen, och MED bortbalansering av de linjära felen så kommer denna del av färgningen inte med i utvärderingen... Hur man än vänder sig...
Med F/E-lyssning kommer allt med. Och mer rätt proprotioner. Det vill säga felen blir inte förstärkta. Det gör det svårare att höra de skillnader som finns, men de skillnader man hör, blir relevanta.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).