Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finns samband mellan företeelser?

Omröstningen slutade 2003-12-06 11:44

Det finns helt klart ett samband mellan musik, motorcykelkörning, mat och dryckintresse samt annan kulturinsupning!
24
49%
Det finns inget samband alls. Tvärtom är musikmänniskor så upptagna av musiken att de inte ägnar sig ens "normalt mycket" åt andra njutningar.
1
2%
Musikälskare är precis lika intressarade av andra sinnesnjutningsgrejjor som övriga populationen.
24
49%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: Finns ett samband mellan musiklyssning och annan njutnin

Inläggav BORIS » 2015-02-25 11:39

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.

Bra skidåkning?

/ B

Bästa skidåkningen jag varit med om är i Val Thorens i Bellevilledalen, franska alperna.
Ligger på 2300 meters höjd och är Europas högst belägna skidort, var iaf då.

Atmosfären och trivseln i byn går inte upp mot de österrikiska skidorterna
men skidåkningen var fantastisk. Pga höjden är snön lätt och luftig och grymt skön att åka skidor i.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-25 17:03

BORIS skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:Frankrike har bättre cognac och champagne helt naturligt sen kommer jag inte på något mer.

Bra skidåkning?
Bästa skidåkningen jag varit med om är i Val Thorens i Bellevilledalen, franska alperna.
Ligger på 2300 meters höjd och är Europas högst belägna skidort, var iaf då.

Atmosfären och trivseln i byn går inte upp mot de österrikiska skidorterna
men skidåkningen var fantastisk. Pga höjden är snön lätt och luftig och grymt skön att åka skidor i.

Skidåkningen är fantastisk i Val Thorens men jag föredrar ändå att bo i Meribel, orten som ligger mitt emellan Courchevel och Val Thorens - området kallas
Bild

I samma område som VT ligger även Les Menuires som bara har varit en slaskig sörja de gånger jag varit där. Ligger nog lite för lågt för den sena säsongen när det är bäst på de andra ställena.

Hm, kanske blev lite OT nu... sorry!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-08 15:06

Vilka upplevelser stimulerar inte sinnena?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 15:26

Döden kanske?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-08 15:52

Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 23:36

daCapo skrev:Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.

Vad är det som du med emfas garanterar inte skulle stämma? Du får gärna hänvisa till undersökningar som bevisar att själva döden stimulerar sinnena. :) Säg till när du hittat dessa bevis. Jag är idel öra. Ögonblicket innan du dör så är du levande och det är inte detta jag pratar om.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-09 00:35

Min åsikt är att det definitivt finns ett samband.
Igår njöt jag av rusdrycker en del och idag så hade jag ingen lust att lyssna på musik.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-09 01:21

Har jag sagt att döden stimulerar sinnena? Men okej, pratade vi inte om att upplevelser ger sinnena stimuli? Finns det inget liv efter detta kan döden inte upplevas, alltså inte räknas in bland upplevelser. Då faller väl ditt påstående. Om det finns ett liv efter detta kan den upplevas och rimligen ge sinnena stimuli. Då faller väl också ditt påstående.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-03-09 01:22

Harryup skrev:Min åsikt är att det definitivt finns ett samband.
Igår njöt jag av rusdrycker en del och idag så hade jag ingen lust att lyssna på musik.

mvh/Harryup

:lol:

Det där har du väl nästan repetitiv empirisk forskning på va?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-09 01:28

Igår drack även jag rusdrycker, och jag har lyssnat på musik nästan hela dagen.

petersteindl skrev:
daCapo skrev:Antingen finns ett "liv" efter döden och då stämmer det inte. Finns det inget "liv" efter döden är själva döden inget du kan uppleva utan bara ögonblicket innan och det saknar knappast stimuli för de som är sinnesnärvarande.

Vad är det som du med emfas garanterar inte skulle stämma?

Varifrån kommer formuleringen "med enfas garanterar"? Det du skriver ser ut som ett påstående om att han skrivit något sådant.

petersteindl skrev:Du får gärna hänvisa till undersökningar som bevisar att själva döden stimulerar sinnena. :)

Detta blir bara konstigare och konstigare. Nu vill du att han skall plocka fram undersökningar som bevisar att döden stimulerar sinnena, trots att han ju just skrivit motsatsen, det vill säga öppnat för möjligheten till motsatsen. :?

petersteindl skrev:Säg till när du hittat dessa bevis. Jag är idel öra. Ögonblicket innan du dör så är du levande och det är inte detta jag pratar om.

Även han pratade nog primärt om döden (även om han klargjorde att man även kan reflektera över de sista ögonblicken av livet och vad de kan innebära) och klargjorde att det kan vara på olika sätt beroende på om det finns något "liv efter döden" eller inte*.

Vh, iö

- - - - -

*När man skriver om liv efter döden som betyder det inte att man blir levande igen, utan att man (ens ande?) entrar en ny värld.
Senast redigerad av IngOehman 2015-03-09 01:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-09 01:29

Oja

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-09 23:24

Choklad :twisted: