Reflektioner av uppgradering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oliver

Reflektioner av uppgradering

Inläggav oliver » 2015-03-12 09:31

Under många år höll jag fast vid mina Martin Logan SL3 och LC audios Zapsolute klass A steg, understimulerad av att sitta i en lägenhet i Stockholm började uppgraderings djävulen kicka in. Till en stor del av att man måste flytta ut högtalarna från vägg varje gång man skulle lyssna, rummet ser tyvärr ut som det gör och mot vägg funkade dom inte skulle dom stå jämt i lyssningsposition skulle dom vara ivägen. Det började med D/A omvandlare som blev Emotiva Stealth DC-1 en stor anledning var analogingång för skivspelare ( via RIIA steg förstås) som blev nästa köp.Skivspelare Pro-Ject 9.2 evolution med Sumiko bluepoint evo 3 pickup,byttes till Ortofon 2M black ganska snart. Nu började det hända saker för varje uppgradering blev ljudet öppnare och tightare. Började snegla mot rörförstärkare och det blev en Audio Space Galaxy 88, nästa "wow" upplevelse som blev ett snäpp till när jag bytte till Ryska NOS signalrör och KT120 effekt rör. Inte nog med det utan ett par nya Larsen 8 slumpades bort av Audio Concept och jag slog till, högtalare som skulle stå mot vägg, som hand i handske för mig. Och vilka högtalare sedan, riktigt bra och helt i min smak, så nära elektrostatat ljud man kan komma. Satt rätt nöjd med mina högtalarkablar Nordost Red Dawn som köptes i början på 2000talet, nu dök det upp ett par Nordost Frey begagnade till ett "bra" pris, nästa köp och nästa "wow" här hände det grejer. Summa summarum saker för ganska precis ett sexsiffrigt belopp (nypris då förstås). Och vad blev kontentan av det hela, jo jag har en anläggning som spelar gudomligt med bra inspelningar och är totalt olyssningsbar med mediokra produktioner ( mer än halva skivsamlingen).Under den här resan har en del andra produkter lånats hem och provats och ratats dessutom. Man har fått lagt om musiksmak lite grann och det är väl inte hela världen egentligen. jag får väl köpa en Nad anläggning och ett par Cerwin Vega om jag vill lyssna på resten av skivorna. :D Skojar bara men det är faktiskt otroligt vad en del skivor är uselt producerade. Det slog mig också på årets mässa så sa "Sladd Carlsson" när han demade Burmester, en anläggning för närmare miljonen ungefär så här " den här inspelningen från tidigt 80 tal skulle ni inte kunna njuta av från ett par sådana där microkuber dom säljer på stormarknaden". Minns inte skivan men nåt jazz med en fantastisk ljudkvalitet. Han skulle också tillagt att "köper ni den här anläggningen kan ni kasta 2/3 delar av er skivsamling om det inte är jazz eller klassiskt", varför måste det vara så? Men resan går vidare,den som söker skall finna. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Reflektioner av uppgradering

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 09:58

Välj en anläggning som kan spela den musik du gillar. Använd inte "mäss-jazz-skivor" för utvärdering. Spela istället musik som du tycker om och när det svänger som det ska har du hamnat rätt. Lyssna gärna på musik i den genre du föredrar men ändå inte gillar, när dessa börjar låta trevligt och engagerande - då är du på rätt väg. Ungefär som när man smakar ett riktigt kvalitetsvin och kan uppskatta hantverket fast man inte gillar smaken.

Framför allt, låt inte anläggningen styra din musiksmak!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2015-03-12 15:13

Jo det är klart att föredra, men lite sent nu då. Svårt att få låna hem olika uppsättningar är det också, det som funkar i butikens lyssningsrum kanske inte fungerar där man vill ha sin anläggning. jag är inte missnöjd med min anläggning som är fantastisk när man spelar musik där producenten varit noga med kvaliteten. Synd bara att urvalet av musik inte är så stort när man vill ha bra ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 15:58

oliver skrev:Jo det är klart att föredra, men lite sent nu då. Svårt att få låna hem olika uppsättningar är det också, det som funkar i butikens lyssningsrum kanske inte fungerar där man vill ha sin anläggning. jag är inte missnöjd med min anläggning som är fantastisk när man spelar musik där producenten varit noga med kvaliteten. Synd bara att urvalet av musik inte är så stort när man vill ha bra ljudkvalitet.

Låter det kul och engagerande i butiken lär det göra det hemma också. Snöar man in på att lyssna efter hur fiolsträngarna vibrerar riskerar man att bli besviken när man kommer hem. Det viktiga, enligt mig, är att man gillar musiken. Gillar hur den spelas. Inte "hur det låter".

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-13 07:12

Tips: Lyssna runt mycket hos folk och se dig om efter nya banor att tänka i :)
Kanske lyssnar du på "fel sätt" när du utvärderar ?
Du kanske lyssnar efter skillnader mellan olika uppsättningar och inte efter det egentliga målet, något som låter självklart och naturligt på alla inspelningar.
Därmed inte sagt att alla inspelningar ska låta bra, för det gör dom ju inte... Men elektroniken ska inte göra att det låter sämre än vad det behöver göra på en kass inspelning helt enkelt :)
Och samtidigt så ska en bra inspelning låta precis som den gör också ;)

Lycka till !
Och lycka till med att komma fram till vad det egentligen är du vill ha som helhet's ljud :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-03-13 08:53

Håller med om tipset att lyssna på många anläggningar i olika miljöer. Det ger dig ett perspektiv på hur bra det kan låta när det är riktigt bra.

På tal om riktigt bra, så är min uppfattning att när en anläggning är bra på riktigt så funkar det också mycket bättre även på sämre inspelningar. Det finns alltså ingen anledning att ha en "finanläggning" för mässjazz och Cerwin Vega för resten av skivsamlingen. En riktigt bra återgivning lyfter både Diana Krall och AC/DC. :)

Och glöm nu inte rumsakustiken för problem på den fronten kan verkligen ställa till det för hur bra det går att få till det med hemmalyssningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-13 09:01

Conan skrev:På tal om riktigt bra, så är min uppfattning att när en anläggning är bra på riktigt så funkar det också mycket bättre även på sämre inspelningar. Det finns alltså ingen anledning att ha en "finanläggning" för mässjazz och Cerwin Vega för resten av skivsamlingen. En riktigt bra återgivning lyfter både Diana Krall och AC/DC. :)

Precis vad jag menade, du uttryckte det bara så mycket bättre!

/ B

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-13 10:53

Jag är faktiskt inte motståndare till idéen att viss musik är roligare under vissa omständigheter med en tillskruvad återgivning.

Skall jag få ro att sitta ner och bara lyssna på musik, då måste återgivningen vara bra. Då kan jag lyssna både på kassa inspelningar med bra musik såväl som bra inspelningar med bra musik.

Om man är ett helt gäng kompisar och har lite helgstämning med öl och livliga diskussioner så kan lite metal i bakgrunden bli roligare om man har rejält med andratonsdist i baslådan och lite söligt mellanregister och diskant.

Alltså: För att tycka att det är så bra att jag kan ägna min tid åt att enbart lyssna och inte göra något annat samtidigt, då vill jag ha bra återgivning. När man vill ha bakgrundsmusik så är det helt okej med en "fräck" presentation.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-13 11:00

Xenod skrev:Jag är faktiskt inte motståndare till idéen att viss musik är roligare under vissa omständigheter med en tillskruvad återgivning.

Det skulle förvåna mig om någon är. Men de felen som hjälper till i det fallet blir dubbelt illa i andra fall, så därför är det ju aldrig ett generellt råd. Men lyssnar man enbart på en viss sorts musik - eller byter runt mellan olika högtalare - så kan det visst funka.

Extremfallet vore att välja en platta och bygga om lyssningsrummet identiskt med mixningsstudion med samma högtalare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-13 11:15

Nattlorden skrev:Extremfallet vore att välja en platta och bygga om lyssningsrummet identiskt med mixningsstudion med samma högtalare.

Bara om mixen anses vara det bästa som gick att producera i studion och att den inte är tillfixad för någon sorts tänkt lyssningsmiljö. Men det är kanske "mastrarna" som fixar detta?

/ B

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-13 11:16

Edit: Bill du var snabbare och klämde in ett inlägg under tiden som jag satt o skrev :)

Hehe mm :)

En strategi kan vara att hitta högtalare som är bra. Dvs inte "bra på rock", "bra på electro" utan bra i den mening att de saknar fel. Sen kan man skaffa rolig kringutrustning för att färga ljudet efter platta, situation eller humör. Jag skulle själv vilja ha en sådan färgningsapparat för att slå om till "partyljud" ibland. Kanske inte i min hemmabio men helt klart i vardagsrummet :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-13 11:19

Bill50x skrev:Men det är kanske "mastrarna" som fixar detta?

Tyvärr... :x
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi