Under många år höll jag fast vid mina Martin Logan SL3 och LC audios Zapsolute klass A steg, understimulerad av att sitta i en lägenhet i Stockholm började uppgraderings djävulen kicka in. Till en stor del av att man måste flytta ut högtalarna från vägg varje gång man skulle lyssna, rummet ser tyvärr ut som det gör och mot vägg funkade dom inte skulle dom stå jämt i lyssningsposition skulle dom vara ivägen. Det började med D/A omvandlare som blev Emotiva Stealth DC-1 en stor anledning var analogingång för skivspelare ( via RIIA steg förstås) som blev nästa köp.Skivspelare Pro-Ject 9.2 evolution med Sumiko bluepoint evo 3 pickup,byttes till Ortofon 2M black ganska snart. Nu började det hända saker för varje uppgradering blev ljudet öppnare och tightare. Började snegla mot rörförstärkare och det blev en Audio Space Galaxy 88, nästa "wow" upplevelse som blev ett snäpp till när jag bytte till Ryska NOS signalrör och KT120 effekt rör. Inte nog med det utan ett par nya Larsen 8 slumpades bort av Audio Concept och jag slog till, högtalare som skulle stå mot vägg, som hand i handske för mig. Och vilka högtalare sedan, riktigt bra och helt i min smak, så nära elektrostatat ljud man kan komma. Satt rätt nöjd med mina högtalarkablar Nordost Red Dawn som köptes i början på 2000talet, nu dök det upp ett par Nordost Frey begagnade till ett "bra" pris, nästa köp och nästa "wow" här hände det grejer. Summa summarum saker för ganska precis ett sexsiffrigt belopp (nypris då förstås). Och vad blev kontentan av det hela, jo jag har en anläggning som spelar gudomligt med bra inspelningar och är totalt olyssningsbar med mediokra produktioner ( mer än halva skivsamlingen).Under den här resan har en del andra produkter lånats hem och provats och ratats dessutom. Man har fått lagt om musiksmak lite grann och det är väl inte hela världen egentligen. jag får väl köpa en Nad anläggning och ett par Cerwin Vega om jag vill lyssna på resten av skivorna.

Skojar bara men det är faktiskt otroligt vad en del skivor är uselt producerade. Det slog mig också på årets mässa så sa "Sladd Carlsson" när han demade Burmester, en anläggning för närmare miljonen ungefär så här " den här inspelningen från tidigt 80 tal skulle ni inte kunna njuta av från ett par sådana där microkuber dom säljer på stormarknaden". Minns inte skivan men nåt jazz med en fantastisk ljudkvalitet. Han skulle också tillagt att "köper ni den här anläggningen kan ni kasta 2/3 delar av er skivsamling om det inte är jazz eller klassiskt", varför måste det vara så? Men resan går vidare,den som söker skall finna.