Perfector skrev:Är inte riktigt med dig där.
Du utgår ifrån att dom som jobbar 9-5 med musikredigering inte vet vad dom sysslar med?
Titta på ABBA, där Tretow tog närfält från alla mikar och sedan 2 spillkanaler från studion som han mixade in för att få live-känslan av musiken.
Dom flesta som sysslar med mixning ach effektläggning är medvetna om rummet.
Om man utgår ifrån att de flesta INTE har optimal ljudmiljö så gör man ett försök att spela in rummet med den akustik man vill ha ihop med musiken och hoppas det kommer fram i en inte perfekt hemmiljö.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har en Östtysk orgelplatta där man fått den exakta akustiken i kyrkorummet.
Det är annars vanligt att man sätter mikarna ute i bänkraderna och glömmer att örat inte hör hela akustiken pga sin utformning, vilket en mikrofon inte lider av och hör allt som ekar och studsar.
Enda som hjälper är Willybaldt.
Ett konsthuvud med 2 sennheisermikar i örongången på huvudet och då hör och spelar in exakt efter vad vi hör med våra öron.
Nä, jag utgår inte alls ifrån att mixare/mastrare inte vet vad dom gör. Tvärtom, dom vet precis vad dom gör men det passar inte oss som vill ha välljud. Ljudet mixas och mastras för den sk breda massan och det är ju där pengarna finns. Att det dessutom finns några vilsna själar bland musikerna/lyssnarna som tror att det är så här det ska/måste låta, det är en annan sak.
Men det är så, ska man slå sig fram bland alla andra, då gäller det att höras, oavsett vad man har att säga. Det skiljer sig inte så mycket från övriga livet. Eftersom kraven/önskemålen är ganska olika beroende på i vilken miljö musiken ska spelas så mixar/mastrar man naturligtvis efter detta.
På typ 70-talet var detta enkelt, man hade begränsningarna i vinylmediet att ta hänsyn till. Reklamradion var inte lika förhärskande, man hade inte mängder med kanaler att swappa emellan. Nivån var liksom inget konkurrensmedel. De som spelade musiken hade en volymkontroll.
Idag ser det helt annorlunda ut. Om inte annat finns det en max utnivå i våra bärbara spelare (mobiltelefoner etc) i det vällovliga syftet att spara vår hörsel men det gör också att det gäller att låta högst med dessa begränsningar. Samma sak gäller reklamradion. Undersökningar har visat (åtskilliga gånger) att när en lyssnare inte gillar vad den hör så byter man kanal. Och "gillar" är i bred bemärkelse, man gillar ofta det som låter högt. Eftersom reklamradions uppgift är att leverera lyssnare till reklamen så gäller det att hålla kvar lyssnarna. Med "rätt" låtar givetvis men också med en nivå som gör att man gillar musiken. Och då får kvaliteten stryka på foten.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.