Goda nyheter gällande volymkriget - Youtube!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Goda nyheter gällande volymkriget - Youtube!

Inläggav Cortado » 2015-03-17 20:15

Tja!

Verkar som Youtube gett sig in i att bekämpa Loudness War:
http://productionadvice.co.uk/youtube-loudness/

Vad tror ni andra?.. är det bara att plocka fram champagnen? :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: Goda nyheter gällande volymkriget - Youtube!

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-17 21:04

Holy mother of all!!

Detta är fantastiska news.
Funkar detta så bra som de menar, och artisterna verkligen fattar det är det enormt!

Youtube är så stora (Störst?) att de kan vända på skutan mer eller mindre själva.

Väntar med spänning.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-03-17 21:34

Jag tror inte det här kommer ändra nånting tyvärr... "loudness" har blivit ett sound.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-17 21:51

Jo, men med vettig medelvärdes(typ)normalisering, så har man inte samma uppenbara fördelar av att krama skiten ur ljudet längre. Då kan även andra "sound" konkurrera på mer lika villkor. -Glädjade nyhet (även om det egentligen skulle behövts ännu större marginaler)! Hoppas verkligen att det hjälper!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-03-17 22:44

Zeeall skrev:Jag tror inte det här kommer ändra nånting tyvärr... "loudness" har blivit ett sound.

Förstår vad du menar, att det kommer vara samma "sound" fast tystare. Tystare skitljud, med andra ord. :)

RogerJoensson skrev:Jo, men med vettig medelvärdes(typ)normalisering, så har man inte samma uppenbara fördelar av att krama skiten ur ljudet längre. Då kan även andra "sound" konkurrera på mer lika villkor. -Glädjade nyhet (även om det egentligen skulle behövts ännu större marginaler)! Hoppas verkligen att det hjälper!

Jag hoppas också att det hjälper. Åtminstone får dynamisk musik låta lika högt som korvmusik. Man kan ju hoppas att Spotify hakar på trenden (EBU R128), som det ju vart lösa rykten om.

(korvmusik, alltså att ljudspåret grafiskt ser ut som en korv i ett ljudprogram..)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-17 22:52

Alltså, det lät ju bra, tills jag läste att allt normaliserades till -13 LUFS. Det är 10 dB för starkt det, och innebär bara att man inte har något att vinna på att vansinneskomprimera till mindre än 13 dB toppfaktor. Och den viktigaste frågan är nog vad som händer med material som har mer än 13 dB toppfaktor, trycker de ihop det och höjer det så att det ska bli lika starkt som allt annat?

Eller, om man ska vara optimist; finns det en långsiktig plan att börja på -13 LUFS och minska med 1 LU i halvåret (eller nåt). Att liksom smyga på folk 23 LUFS såsmåningom?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-17 22:57

För modern musik är väl 13 rätt ok, även om 16 hade varit bättre.

Över 20- då har vi väl alltid varit inne och tafsat på området för de bättre inspelade styckena, snarare än att de varit medvetet tekniskt återhållna.

Men man kan ju hoppas att de smyger upp det senare. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-03-17 23:06

Svante skrev:Alltså, det lät ju bra, tills jag läste att allt normaliserades till -13 LUFS.

Måste ju anses vara en början på något bra hur man än vänder på't.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-18 00:50

Cortado skrev:
Svante skrev:Alltså, det lät ju bra, tills jag läste att allt normaliserades till -13 LUFS.

Måste ju anses vara en början på något bra hur man än vänder på't.. :)

Nej, inte om det trycker ihop sånt med högre toppfaktor till 13 LUFS.

Det slår mig plötsligt att jag inte vet riktigt hur R.128 gör, med toppfaktor är det ju enkelt, en sinus har 3 dB toppfaktor. Men om en 1 kHz sinussignal ligger på -3 LUFS, är den då fullt utstyrd? Eller är det 0 LUFS som är fullt utstyrt?

MasVis mäter ju riktig toppfaktor, och 16 dB toppfaktor i MasVis brukar kunna vara rätt ok, men 13 dB är det inte.

Johan?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi