Mer på G?
mvh/Harryup
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Mer på G?
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Vad jag menade med mitt exempel på högtalare med extremt hög verkningsgrad är ju att det är svårt att göra en test generelll och den uppställning man testar i kan sätta begränsningar. Testar man i ett system med 90 dB/m/W i verningsgrad och spelar nästan fullt ut med testobjektet så kan man både upptäcka saker och/eller missa saker om man jämför med att man spelar på en anläggning med 110dB/m/W i verkningsgrad.
...och just därför är det viktigt att förstå vad testerna testar, och avhålla sig från frågor av typen "är den bra?". För att svara på frågan behöver man just veta de egna förutsättningarna för att kunna jämföra dem med testets förutsättningar, och om man kan förvänta sig att man skulle få samma resultat under de egna förutsättningarna.
Ofta kan man med visst ingenjörsmässigt sunt förnuft faktiskt extrapolera till andra förutsättningar. Ta brusnivån tex. Om man mäter nära högtalaren med en tungdriven högtalare så kan man med viss möda tala om hur starkt det brusar på lyssningsplats med en lättdriven högtalare.
IngOehman skrev:Om man i normalfallet lyssnar på säg 3-6 meters avstånd, och vill undersöka om det ger godtagbara brusnivåer om man har extremkänsliga högtalare, säg att de har en känslighet på 110 dB @ 2,83 volt, då kan man undersöka har brusigt det blir, även om de högtalare man har anslutna har en känslighet på säg 87 dB (=medelkänsliga). Bara att ändra lyssningsavståndet. Om man minskar avståndet 3-6 meter till 3-6 dm så ökar man ljudtrycket från högtalarna med 20 dB. En ytterligare minskning med 30% (alltså ned till 2-4 dm) så motsvarar det att lyssna på 110 dB känslighet.
Harryup skrev:Iö, spekulera inte. Fråga istället för långa utläggningar.
Men för din information så har du helt fel.
/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Iö, spekulera inte. Fråga istället för långa utläggningar.
/Harryup
Jag kan fråga: Hur gjorde du testet som fick dig att dra slutsatsen att NAD208 brusar för mycket om man har lättdrivna högtalare? (För det var väl det du kom fram till?)
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Iö, spekulera inte. Fråga istället för långa utläggningar.
/Harryup
Jag kan fråga: Hur gjorde du testet som fick dig att dra slutsatsen att NAD208 brusar för mycket om man har lättdrivna högtalare? (För det var väl det du kom fram till?)
Jag köpte 2st 208:or ifrån Danmark till rimligt pris och tänkte ha dom i framkanalerna. När jag kopplade in dom så brusade diskanten onjutbart ifrån lyssningsplatsen. Bytte plats på stegen, samma sak. Kortslöt ingången och konstaterade att de brusade fortfarande för mycket. Nu ser jag inte detta som så allvarligt för 208:orna. De låter ju bra på normala högtalare. Och ser det inte som unikt ibland slutsteg heller. Har testat andra som beter sig likadant. Nu kör jag istället rörförstärkare och ingen som varit hemma har någonsin klagat på hörbart brus. Tilläggas kan väl att diskanterna är inte lättdrivna, de är extremt lättdrivna.
Mvh/Harryup
Laila skrev:@Harryup,
-
Kollade just tillverkarens datablad på 208THX å där anges ingångsimpedansen till 20Kohm å
signal/brus-förhållandet till 96dB vid 1W å vid full sula(250W 8ohm) till 120dB om det kan vara till
någon hjälp . . . typ. Ingångskänsligheten för 250W ut vid 8ohm anges till 1.6V
Vad sitter/satt före slutsteget när du störde dig på bruset ?
Harryup skrev:Finns inga datablad som hjälper mot hörbart brus.
Om du läser så skriver jag att först kopplade jag in det som vanligt efter filtret. Hörde brus. Bytte till en annan 208:a. Hörde brus. Kortslöt ingången. Hörde brus.
Så inget innan vid sista testen.
Men det som är intressant i sammanhanget är att kanske systemet i Studio Blue har en verkningsgrad på runt 88-90dB/m/W ( nån lär ju veta exakt) medans mina horn ligger på runt 114-115dB/m/W enligt uppgift. Och visst är dom mycket mera riktade än vanliga högtalare. Det blir många dB som kan döljas i en sådan setup. Förstås är 88-90 den normala siffran så det är inget konstigt, bara att med högtalare med den verkningsgraden så blir systemet också okänsligare för en del störljud. Så ingen kritik vare sig till setupen eller de som gör testerna. Dessutom kan man ju tänka sig att en ung lyssningspanel också har en ännu större möjlighet att kunna höra vissa skillnader om man jämför mot en äldre besättning. Så jag ser det egentligen inte som felkällor utan möjliga begränsningar.
Nu minns jag faktiskt inte om jag hörde bruset på 1 m avstånd då jag kopplade in stegen eller om jag satt i soffan runt 3m bort men jag reagerade direkt och då försvann lusten att använda dom till mina högtalare. Däremot så driver dom andra högtalare alldeles utmärkt så det är inte något fel på dessa, bara att kombon var inte optimal.
För att få ner brusnivån på rörhäcken så minskade Perka förstärkningen i den ytterligare så den var inte ohörbar heller i normalutförande.
Den tystaste förstärkare jag hört på något lättdrivet system var en tysk AMP. Tyvärr lätt den stelt i övrigt och lite kliniskt. Men den var helt omöjlig att höra brus ifrån.
/Harryup
Harryup skrev:Men det som är intressant i sammanhanget är att kanske systemet i Studio Blue har en verkningsgrad på runt 88-90dB/m/W ( nån lär ju veta exakt) medans mina horn ligger på runt 114-115dB/m/W enligt uppgift...
IngOehman skrev:
Dessutom har jag ju i denna veva (till och med efteråt) varit hemma hos dig, och noterat en brusnivå om över 45 dB(!) på lyssingsplats, i signallöst tillstånd med volymen neddragen. Det är ju rätt så meningslöst att klaga på något som du inte är insatt i hur det går till.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster