Argument för och mot loudness (till debattartikel)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling

Argument för och mot loudness (till debattartikel)?

Inläggav nissling » 2015-03-19 04:08

Kanske är fel forumkategori men man kan börja här åtminstone.

Nästa fredag är det Dynamic Range Day, alltså det dynamiska omfångets dag, för att upplysa om loudness-fenomenets påverkan på musikbranschen, konsumenter och ffa musiken i sig. Det pratas väldigt sällan om det utanför entuistiska kretsar, trots att musik är en mycket inflytelserik kulturform. Därför har jag funderat på att skriva en debattartikel om ämnet och skicka in den till bland annat Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sveriges Television osv. för att se om det finns någon möjlighet att upplysa allmänheten om det hela. Då kommer fokusen huvudsakligen ligga på hur människors hörsel blir försämrad på grund av musiken hellre än att det låter dåligt i våra anläggningar. Annars vore det lite väl egoistiskt. :lol:

Men för att kunna förstärka sitt resonemang behövs också referenser, källor och tydliga argument som visar på att man kan se situationen ur flera olika perspektiv samt att man har goda anledningar till den ståndpunkten som man själv har. Så för att kunna få inspiration till texten undrar jag vad ni har för argument, åsikter eller erfarenheter av loudness-fenomenet? Om ni känner till någon forskning eller statistik som förstärker påståendet att masteringsprocesserna orsakar nedsatt hörsel är det mycket användbart och jag vore oändligt tacksam för den hjälp. Även tips på musik som vid senare masters blivit fullkomligt söndermastrade är användbart. Det exemplet som jag tänkt ta med är Take On Me av A-ha, där den ena mastern på Spotify är fullkomligt slaktad gentemot den äldre tillgängliga som låter helt ok.

Om den eventuella debattartikeln inte blir publicerad i någon media så kommer jag åtminstone att posta den här så att ni får möjligheten att läsa den. Tack på förhand! :)
Senast redigerad av nissling 2015-03-19 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Argument för och mot loudness (till debattartikel)

Inläggav Svante » 2015-03-19 08:58

Bra!

Du pratar om två masteringar på Spotify, söker man på "take on me" på Spotify kommer det upp en med artisten a-ha och en massa covers. Jag håller helt med om att den av a-ha, på albument Hunting High And Low låter helt massakrerad. Det finns ett par som verkar ligga på samlingsskivor, som låter förvillande lika (spelade, inte producerade) men som avslöjas av sånginsatsen. Jag tror det är en helt annan artist.

Så vilka två masteringar menar du?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-19 09:33

Fullkomligt söndermastrad: https://open.spotify.com/track/2WfaOiMkCvy7F5fcp2zZ8L
Mer acceptabel: https://open.spotify.com/track/3YMTNzrRktpHDsi6OrmZNO

Lyssnar man mellan 0:19 och 0:36 på den första länkade så hör man hur pass skrikigt och efterklangsaktigt solot låter, medan det är betydligt lugnare och mer naturligt på den andra. Så fort man hör sångrösten på den första så dämpas instrumenten något och så fort han slutar så går de tillbaka till sin tidigare ljudnivå, vilket är ett väldigt tydligt exempel på loudness. På den andra mastern håller alla instrumenten en jämn nivå hela tiden. Även solot, som varar mellan 2:12 och 2:36 har mycket stora problem med ljudnivån och efterklang på den första länken, medan det är mycket mindre smärtsamt på den andra.

Sedan är jag övertygad att den ursprungliga mastern lät bättre än båda dessa, men det är ändå ett väldigt tydligt exempel på hur pass mycket loudness-fenomenet påverkar musiken om det går för långt. Det sorgliga är att man får upp den katastrofala mastern när man söker på låten och för att hitta den mer vettiga får man lägga till nyckelord som kan vara lite knepiga för Kreti och Pleti.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-03-19 11:21

Utmärkt exempel på hur fel det kan bli!

Satan vad illa den mastrade låter 8O
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-19 11:31

Och den som låter vettig är från 2011! 8O
Den vedervärdiga hittar jag inget årtal för.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-19 11:38

bassman skrev:Utmärkt exempel på hur fel det kan bli!

Satan vad illa den mastrade låter 8O

Otroligt. Tycker verkligen musiker/mastrare/skivbolagschefer och framför allt kunder att detta är acceptabelt? De som står för den artistiska delen, accepterar de denna förstörelse bara för att få sälja musik?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Re: Argument för och mot loudness (till debattartikel)?

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-19 15:33

Illustrerande exempel må jag säga. Den galenlimiterade versionen är verkligen inte representativ för hur det lät, när det begav sig.

Spotify är full med sådan dynga. Det är skitsvårt att hitta vettiga utgåvor där. För ett par månader sedan så var det en diskussion någonstans där "Born in the USA" dök upp som exempel och för att uppdatera minnet så gav jag mig ut på Spotify. Inte lätt att hitta något vettigt där. Det ena värre än det andra. Värst var någon samlingsskiva.
Jag tror inte att någon version lät som de första cd-utgåvorna, fast jag vet inte hur krossad den var redan från början, dock.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-20 00:26

Jag tror att jag har första upplagan av Born in the USA på CD. Kan jämföra den när jag kommit hem från jobbet.

EDIT: Tråkigt nog verkar det vara en nyutgåva från 98, men jag ska göra en jämförelse mot mina två samlingsalbum med Brucan ändå.
Senast redigerad av nissling 2015-03-20 01:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-20 01:19

Bra exempel. Volymen jojar upp och ner hela tiden. Någon står där och drar ner när det ska vara starkt och sen när det ska vara lugnt så drar han upp. Det är förstås en kompressor men iaf. Gräsligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-20 01:21

Jag tror fö att det är en utmärkt idé att hitta sådana här "par" på Spotify och diskutera dem, så att folk får höra och jämföra med diskussionen.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-20 01:23

Ja Spottan eller Youtube. Känns ju lite oempatiskt att referera till en 30 år gammal CD eller LP som man har i samlingen och be dem jämföra. :)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-20 05:50

Kollade nyss av mitt ex av Born in the USA och det verkar vara exakt samma master som på originalet från 84, gjord av ingen mindre än Bob Ludwig. Enligt Dynamic range database så användes den även på upplagan från 2000. Ska jämföra med Essentials och se hur den låter i jämförelse.

Brucans skivor låter generellt dåligt enligt mig, vilket är synd då jag verkligen gillar hans musik. Enda undantaget är en DVD-samling jag har med diverse musikvideos där stereospåret är ovanligt laddat på vissa låtar (b.la. 57 Channels).

Återgå till Generellt om hifi