Event Opal ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Event Opal ?

Inläggav Doofus » 2015-03-30 10:31

Hej forumiter !

Jag satt härom kvällen och talade lite med en vän som gör musik, vi ramlade givetvis in på högtalare och han utlyste att han hittat "Världens bästa högtalare". Modellen han pratade var Event Opal, är det någon här på forumet som hört den ? Eller kanske till och med äger ett par ?

För att få provlyssna måste jag "garantera köp" enligt JAM i Örebro, så om någon i omnejden vet vart man kan lyssna eller har ett par skulle det uppskattas mycket.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Event Opal ?

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-30 10:59

Det har skrivits lite om den tidigare. Finns någon tråd i teknikdelen tror jag?

Jag tycker att dom presenterar sina spec/fakta på lite roligt sätt. 100 dB på frekvensgångsskalan och hävdar att man har respons från 35 Hz när det inte riktigt ser ut så och distortionskurvorna presenteras från 200 Hz till 10 (?) kHz och man visar endast 3:rd harmonic distortion. Det verkar en aningens förklätt, med tanke på hur mycket man sticker ut hakan i texten.

Vore kul att lyssna på dom.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-03-30 11:30

Blev lite klokare av att använda sökfunktionen!
Företagets presentation är riktigt säljsnack, det har jag förstått sen tidigare. Men dom som lyssnat håller dom väldigt hög, kanske någon här på forumet vill mäta om jag tar hem ett par ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-03-30 11:53

Doofus skrev:Hej forumiter !

Jag satt härom kvällen och talade lite med en vän som gör musik, vi ramlade givetvis in på högtalare och han utlyste att han hittat "Världens bästa högtalare". Modellen han pratade var Event Opal, är det någon här på forumet som hört den ? Eller kanske till och med äger ett par ?

För att få provlyssna måste jag "garantera köp" enligt JAM i Örebro, så om någon i omnejden vet vart man kan lyssna eller har ett par skulle det uppskattas mycket.

Mvh Doof

Hur seriöst är det att man måste garantera köp för att få provlyssna. Det kan väl knappast kallas att provlyssna då. :lol:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-30 11:55

Kevin_Mitnick skrev:
Doofus skrev:Hej forumiter !

Mvh Doof

Hur seriöst är det att man måste garantera köp för att få provlyssna. Det kan väl knappast kallas att provlyssna då. :lol:

Vissa tillverkare gör ju precis tvärtom: man måste garantera provlyssning för att få köpa. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-30 11:58

Almen skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Hur seriöst är det att man måste garantera köp för att få provlyssna. Det kan väl knappast kallas att provlyssna då. :lol:
Vissa tillverkare gör ju precis tvärtom: man måste garantera provlyssning för att få köpa. :)

Knäppgökar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-03-30 21:36

Det verkar vara en sällsynt högtalare den där Event Opal, får jag chansen att höra ett par så återkommer jag!

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2015-03-31 21:29

Ja, Event Opal har jag själv varit intresserad av, men lyckades aldrig bli av med någon provlyssning :cry:
Men en helt klart intressantare högtalare på papperet tycker jag är Devialet Phantom.
Den är lite dyrare, men den har även DAC och försteg inbyggt (komplett system).
Plus så ska det gå att köra streamingtjänster direkt i högtalaren genom en app :D

Hemsida:
http://en.devialet.com/phantom/

White Paper:
http://images.computeraudiophile.com/gr ... 0Paper.pdf

Återgå till Generellt om hifi