http://breakit.se/artikel/258/madonna-o ... -far-vanta

http://www.va.se/nyheter/2015/03/30/spotify-tidal-jay-z/
Moderator: Redaktörer
Nu kallar Björk, som hittills inte tillåtit streaming av sitt senaste album ”Vulnicura” på Spotify, hela streamingmodellen för ”vansinnig”. Taylor Swift tog också för ett par dagar sedan konsekvensen av sin kritik av Spotify och la över sina låtar hos konkurrenten Tidal, som ägs av Jay Z. Enligt Forbes har Jay Z ambitionen att artisterna ska få högre royalties än hos motsvarande strömningstjänster.
Jay Z:s företag Project Panther köpte Tidal av svenskbaserade bolaget Aspiro ASP +0,95% för 56 miljoner dollar för två veckor sedan. I köpet ingår också strömningstjänsten Wimp, som dock går i graven.
Swifts musik finns också på andra strömningstjänster som Rhapsody, Google Play Music och Beats Music, som grundades av Dr Dre och nu ägs av Apple.
Ett riktigt dråpslag för Spotify kom i helgen när Madonna, Kanye West och Daft Punk beslöt att sluta släppa ny musik på Spotify. Istället går de också över till konkurrenten Tidal. Nya plattor kommer först att släppas på Tidal medan Spotify-användare får ett vänta ett par månader, enligt Breakit.
Conan skrev:Kul!? Skomakare bliv vid din läst, säger jag. Artister som "gör" mp3-spalare, rödtjut på bolaget och nu musikströmningstjänster tycker jag är så där lagom lattjo. Att inte folk fattar att detta utspel med Tidal endast handlar om att försöka tjäna mer pengar, och om det här gynnar oss konsumenter eller inte struntar man nog fullständigt i.
Morello skrev:Tidal tillhandahålelr alltså inte någon spelare för windows - bara så att ni vet.
Tro man hade lite för brådis att lansera tjänsten.
Conan skrev:
Alla är jätteglada åt Tidal, men jag tror det kommer att skita sig rejält för oss musikkonsumenter.
Morello skrev:Om du tror på markander med endast monopol så finns det väl fortfarande några kommuniststater du kan emigrera till.
Tänk på att det kan vara svårt att återvända hem när du ångrat dig.
ChristianAndersson skrev:Placerade 50´000 i Aspiro under helgen.
Morello skrev:Jag kan nog tänka mig att den som vill ha allt som är tillgängligt via internet kommer att få prenumerera på flertalet tjänster.
xeizo skrev:Tidal verkar judmässigt tveksam, alla filer behandlas enligt deras egen uppgift av något Dolby-hyper-super-duper-filter för att låta "bättre". Alltså raka motsatsen till ofärgat, som ju är poängen med FLAC i sig själv. Folk som har studeratTidal-filer har också kunnat konstatera att åtminstone i vissa fall är de såpass nivåhöjda att de klipper, samma filer på Spotify klipper inte. Här känns det som att Tidal försöker använda sig av "loudness wars" för att vinna över kunder. Fult, och definitivt inte audiofilt.
Jag vill inte bidra till att göra de absolut rikaste artisterna ännu rikare genom att lyssna på kvaddade FLAC-filer genom ett undermåligt webgränsnitt till ett högre pris. Då fortsätter jag hellre att lyssna på mina mer udda artister i Spotify till ett lägre pris med ett mycket bättre gränssnitt, och utan att man har försökt göra några filer "bättre" = färgat filerna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster