Hur kan identisk musik låta fantastiskt o nästa dag illa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ante_77

Re: Hur kan identisk musik låta fantastiskt o nästa dag illa

Inläggav ante_77 » 2015-03-24 08:11

Strmbrg skrev:Har ingen nämnt elen ännu? Dess varierande kvalitet borde ju påverka elektronikens arbetsbetingelser.
Luftfuktigheten? Helt olika förutsättningar för de hygroskopiska membranen från stund till annan.
Lufttrycket? Åtminstone om man använder väldigt slutna lådor.
Solaktiviteterna? Elektroniken lär ju inte stå oberörd av detta.
Rörelser i byggnaden? Även mikroskopiska sådana bör väl kunna påverka de enskilda komponenterna i apparaterna.

Det där med att mottagaren - dvs lyssnaren - skulle vara en faktor i sammanhanget måste väl ändå vara mest bara flum?

:)

Ja, olika lufttryck i hemmet.
Ett lågtryck har byggts upp i köket under dagen, samtidigt som frun även bygger upp em kallfront i sovrummet.
Själv har man ställt till med ett högtryck på terassen, som tar sig in i lyssningsrummet.
När sedan dessa isobarer möter varandra så blir ljudet förvrängt och frugans kallfront ökar densiteten på luften.

Kan det bli mer fel än så?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 09:55

Strmbrg skrev:Har ingen nämnt elen ännu? Dess varierande kvalitet borde ju påverka elektronikens arbetsbetingelser.
Luftfuktigheten? Helt olika förutsättningar för de hygroskopiska membranen från stund till annan.
Rörelser i byggnaden? Även mikroskopiska sådana bör väl kunna påverka de enskilda komponenterna i apparaterna.

Det där med att mottagaren - dvs lyssnaren - skulle vara en faktor i sammanhanget måste väl ändå vara mest bara flum?

Intressant att du nämner elen.
Om man utgår från transformatorn i apparaten så ska ju fasen gå innifrån och ut i lindningen för att följa magnetflödet.
Om man vet vilket stift på kontakten det är kan man kolla med en spänningsprovare vilken som är fas i väggen ock koppla rätt. Konstigt nog har jag som tvivlade på det funnit att viss elektronik låter bättre då.
Se'n brukade jag använda uttrycket "gammal ström" när det lät illa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-24 14:36

Johan_Lindroos skrev:En känd "audiofilsanning" är väl att det brukar låta bättre sent på kvällen. Anledningen skall då vara att nätspänningen är "så mycket renare", vilket jag inte tror på att det skulle göra sådan skillnad på riktigt. Däremot troj jag att anledningen förmodligen beror på den sinnesstämning som vi som varelser har för stunden. Ofta är vi nog mer avslappnade på kvällskvisten. En annan anledning att "det låter bättre" på kvällen tror jag beror på att eventuellt buller från trafikbuller som ger förhöjd bakgrundsnivå i rummet påverkar ganska mycket också. Det är i många fall mätmässigt lägre bakgrundsbuller på kvällen och natten.

:wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-24 21:48

Perfector skrev:

Intressant att du nämner elen.
Om man utgår från transformatorn i apparaten så ska ju fasen gå innifrån och ut i lindningen för att följa magnetflödet.
Om man vet vilket stift på kontakten det är kan man kolla med en spänningsprovare vilken som är fas i väggen ock koppla rätt. Konstigt nog har jag som tvivlade på det funnit att viss elektronik låter bättre då.
Se'n brukade jag använda uttrycket "gammal ström" när det lät illa.

gammalt minne i datorn, typ påverkar som jag hade uppe i en egen tråd. fast ingen kunde ju referera, eller ville :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-04-03 08:37

Jag upplever ofta att det är så där. Musik som ena dagen låter fantastisk låter medioker nästa och kanske direkt illa en annan gång. Det gäller för övrigt både ljudkvaliteten och själva musiken, fast det senare i betydligt mindre utsträckning. Men nog kan det hända att man blir besviken när man spelar något man inte hört på länge och man märker att det inte alls är så bra som man ville minnas. Fast då krävs det ofta bara att man lyssnar några gånger så blir det bra igen. Märkligt det där.

JM

Inläggav JM » 2015-04-03 09:34

Magnuz skrev:Jag upplever ofta att det är så där. Musik som ena dagen låter fantastisk låter medioker nästa och kanske direkt illa en annan gång. Det gäller för övrigt både ljudkvaliteten och själva musiken, fast det senare i betydligt mindre utsträckning. Men nog kan det hända att man blir besviken när man spelar något man inte hört på länge och man märker att det inte alls är så bra som man ville minnas. Fast då krävs det ofta bara att man lyssnar några gånger så blir det bra igen. Märkligt det där.

Jag har en känsla av att det handlar om mental förväntan i relation till det allmänna sinnesstämningen och hur detta tillsammans ger det viktigaste - en positiv upplevelse.
Det är inte tillräckligt att vilja lyssna på musik och ha en förväntan på hur musiken skall låta - det behövs något mer.
Exponeras du för okänd musik spontant på stan kan detta kan detta ge en extremt positiv upplevelse utan du har någon som helst förväntan eller planering.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2015-04-03 10:28

Något extra krävs förutom bra musik o bra anläggning för en optimal musikupplevelse.

Men vad?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-03 10:37

JM skrev:Något extra krävs förutom bra musik o bra anläggning för en optimal musikupplevelse.

Men vad?

JM

Kroppsvätskor i balans och sinnesfrid
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-03 15:44

Funderar på om det låter bättre när jag inte är på plats och lyssnar... om ingen hör musiken, låter det ändå?
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2015-04-03 16:35

hifikg skrev:Funderar på om det låter bättre när jag inte är på plats och lyssnar... om ingen hör musiken, låter det ändå?

Fysikern kan mäta musiken även om ingen finns där för att lyssna o kan möjligen dra slutsatser om musiken är bra eller ej.
För psykologen/medicinmannen finns ingen musik eftersom ingen är där för att lyssna. Musiken kan ej bedömas.

JM

Föregående

Återgå till Generellt om hifi