Info om LTS F1?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Info om LTS F1?

Inläggav Zeeall » 2015-04-07 23:13

Som bekant har jag nyligen köpt ett par LTS F1 och är väääldigt nöjda med dom. Men när jag höll på och letade så hittade jag i princip ingen info mer än att det är specialbeställda Seas-element, designade av LTS/Ingvar Öhman och såldes av Hifi-kit som byggsats.

Är det nån som sitter på mer info än så?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
BPM

Re: Info om LTS F1?

Inläggav BPM » 2015-04-08 01:31

LTS F1 (och även övriga LTS-högtalare) designades av Öhman på beställning av just ljudtekniska sällskapet. Även bas/mellanregister-elementet är utvecklat (eller i alla fall vidareutvecklat) av Ingvar. Trots detta handlar det inte om Ino-högtalare då jag har för mig att Ingvar någonstans skrivit att Ino-högtalare gör han som han vill att de ska vara utifrån egna preferenser. LTS-högtalarna är utvecklade efter att tillgodose de krav och preferenser LTS hade vid det aktuella tillfället. Samtidigt är inte Ingvar den som gör något halvhjärtat och har man läst manifestet om högtalarna inser man snart att rätt mycket man inte hört talas om ifrån andra har tagits hänsyn till.
Jag vill minnas att det i manifestet står att F1 utvecklades på ganska kort tid, men inte för att det tagits genvägar utan för att konstruktionsarbetet innehöll en del "tur", där saker föll på plats utan en massa arbetsinsats. Jag har också läst att dess främsta styrka inte handlar om någon enskilt parameter utan om frånvaron av besvärande svagheter.
Basen är kapabel. Inte i paritet med de som sitter i pi60 men jämfört med mycket annat tål de en hel del, och det fixar i den använda lådan att spela riktigt djup bas trots en hyfsad känslighet (normalt svårt att uppnå) samtidigt som mellanregistret är osedvanligt bra för ett så stort element.

Jag har lyssnat en hel del till F1 och jag vill påstå att det är en bra högtalare oavsett pris. Det du gav för ditt par är att likställa med ett rån.. Jag vet verkligen ingenting som kan konkurrera (i synnerhet med ett liknande frekvensomfång) för motsvarande pengar.
Synd att jag inte har kvar manifestet, och hifikit som sålde byggsatsen har sedan länge plockat bort det ifrån hemsidan.
Någonstans på faktiskt ftp borde det finnas en kopia, och om inte kanske Ingvar själv har det kvar?
Det bästa vore väl om Ingvar själv gav lite info om högtalaren. Jag kan förstå att det kanske inte är så intressant nu när konstruktionen är mer än 15 år gammal och de egna högtalarna kräver fokus men för ägaren/ägarna av dessa gamla klenoder så vore det såklart en ynnest att få del av tankarna bakom projektet.

I mitt tycke är den största svagheten hos F1 just att den är en byggsats. Att den byggts enligt ritning utan egen "kreativitet" är ju en förutsättning för att den ska prestera som avsett och jag har tyvärr fått uppleva rätt taskigt ljud ifrån högtalare som helt enkelt byggts felaktigt. Jag har även råkat ut för högtalare som kallats F1 men där lådan var tagen ifrån Hifikits byggsats "Neon" och med Seas P21rex/DD som baselement (och där alltså bara filterdesign och diskantelement var "F1"). Den spelade för all del inte kattskit men det var ingen F1..

Hittar jag ett par för motsvarande det du gav och inom ett behagligt avstånd kommer jag att köpa. Tveklöst!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-04-08 07:00

Nu är jag inte på samma plats som materialet och det kan komma att ta en viss tid innan jag är det, men någonstans hos mina föräldrar ligger artiklarna från Musik och Ljudteknik. Du borde kunna skaffa dem via LTS hemsida, de kan säkert hjälpa dig med vilka nummer det rör sig om.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-04-08 08:24

Molten 1997 nr:2 startar beskrivningen, sen finns utvikningar på alternativa konfigurationer och läsarbrev i kommande utgåvor.

I normala rum spelar de ner till ~18Hz!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-08 08:47

Det fanns väl en sammanfattning av byggbeskrivningen i en artikel i ett nummer av ElekronikVärlden också?
I vilket fall finns inte elementen att köpa längre.

Men som sagt, artiklarna börjar i MoLT nr2 1997, och fortsätter sedan bl.a i nr 3 och 4 1997 och nr 1 1998.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-04-08 13:24

Kompatibla Diskantfrontar och WooferMittPluppar finns, säger HiFi-kit.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-08 23:39

Helt otroligt :P
Vintage-forumet kan gräva upp info om 40 år gamla högtalare men det går inte att få tag på info om ett par 15 år gamla högtalare vars konstruktör är aktiv på forumet :lol:

Tack för det som har kommit fram iaf :)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-09 00:54

Zeeall skrev:Helt otroligt :P
Vintage-forumet kan gräva upp info om 40 år gamla högtalare men det går inte att få tag på info om ett par 15 år gamla högtalare vars konstruktör är aktiv på forumet :lol:

Det som behövs är det stora kompendium som sattes samman i samband med byggartiklarna. Det är väl ca 40-50 sidor eller så. Problemet är inte att det finns för lite info utan för mycket: det går liksom inte att berätta ALLT via ett foruminlägg. Har du några speciella frågor i brist på att ingen verkar ha en pdf tillgänglig på byggartiklarna?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-04-09 08:47

Zeeall skrev:Helt otroligt :P

Infon ligger här på en hårddisk, jag skall bara ta mig till rätt dator.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-09 08:48

F1:ans byggartikel i Molten läser jag nog 1 gång per månad. Den innehåller mycket nyttigt.

Min senaste dipol byggdes med iderer från den artikeln, nej de blir i F1 för det!

Hittar du inte byggartikeln på LTSs hemsida kan jag kanske hjälpa dig på nåt sätt.

Henrik

Edit stavfel

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-09 15:54

nuffe skrev:F1:ans byggartikel i Molten läser jag nog 1 gång per månad.

Det gjorde jag också under en tioårsperiod. Perfekt läsning på muggen. Det gör nog mig lite rubbad, fast på ett trevligt sätt. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-04-09 16:24