Utvecklingen tycks ha vänt, men det går väldigt trögt. Följande är ändå ganska tydligt.
Tom Petty om high res audio.
Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Och som vanligt så fattar heller inte artisten vad det handlar om, när dom tror att snålkodning kontra High-res har nåt angörande att göra för hur det låter på deras album.![]()
Men kan ett mer högupplöst format göra att dom mastrar lite "softare" som han var inne på, så fine...
hcl skrev:Artisterna kanske inte har koll på de tekniska orsakerna, men när det gäller att höra vad som gör vad tror jag nog att de har bra förmåga att göra. Det enda de gör är lyssna och det gör de ofta bra.
Det viktiga, som jag ser det i dylika inägg är just att de görs och att problemen nämns och inte över analyseras och överproblematiseras så att allmänheten tappar fokus.
Conan skrev:Jag är rätt trött på artister som nu träder fram och promotar högre ljudkvalitet med nya, bättre format. Om dom hade varit så angelägna om ljudet så hade dom väl inte låtit mastringen förstöra så mycket från första början. Nä, det luktar marknadsföring lång väg om hela skiten!
arkman skrev:Jo, nog känns det som att musikbolagen försöker ge filformat som mp3 skulden för dålig mastring. Att han säger att nivån kommer att vara lite lägre än vad den är på cd är nog bra. Då slipper man i alla fall klippta toppar, men för mej låter det som att det i övrigt kommer vara samma master som på cd versionen. eClassical.com gör så att dom sänker nivån på 24-biterversionen med någon decibel, men i övrigt låter ljudet vara som det är på cd versionen. Den här sänkningen gör att det blir svårare att jämföra cd med hires versionen. Det är kanske det som är syftet
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster