Mer stöd för högupplöst och mastrat med mer dynamik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Mer stöd för högupplöst och mastrat med mer dynamik

Inläggav hcl » 2015-04-12 10:41

Utvecklingen tycks ha vänt, men det går väldigt trögt. Följande är ändå ganska tydligt.

Tom Petty om high res audio.

Användarvisningsbild
Conan

Re: Mer stöd för högupplöst och mastrat med mer dynamik

Inläggav Conan » 2015-04-12 11:17

Och som vanligt så fattar heller inte artisten vad det handlar om, när dom tror att snålkodning kontra High-res har nåt angörande att göra för hur det låter på deras album. :x

Men kan ett mer högupplöst format göra att dom mastrar lite "softare" som han var inne på, så fine...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-12 14:03

Conan skrev:Och som vanligt så fattar heller inte artisten vad det handlar om, när dom tror att snålkodning kontra High-res har nåt angörande att göra för hur det låter på deras album. :x

Men kan ett mer högupplöst format göra att dom mastrar lite "softare" som han var inne på, så fine...

Artisterna kanske inte har koll på de tekniska orsakerna, men när det gäller att höra vad som gör vad tror jag nog att de har bra förmåga att göra. Det enda de gör är lyssna och det gör de ofta bra.

Det viktiga, som jag ser det i dylika inägg är just att de görs och att problemen nämns och inte över analyseras och överproblematiseras så att allmänheten tappar fokus.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-12 15:36

hcl skrev:Artisterna kanske inte har koll på de tekniska orsakerna, men när det gäller att höra vad som gör vad tror jag nog att de har bra förmåga att göra. Det enda de gör är lyssna och det gör de ofta bra.

Det viktiga, som jag ser det i dylika inägg är just att de görs och att problemen nämns och inte över analyseras och överproblematiseras så att allmänheten tappar fokus.

Ja kanske, men jag tycker det stinker om hela upplägget:

- Om nu folk tycker det låter illa, kan man skylla på lagringsformatet och inte säga som det är att musiken är medvetet söndermastrad
- I samband med att man skyller på snålkodade format (eller t.o.m. CD) så promotar man andra (dyrare såklart) format på skiva eller på nedladdning

Du tror det finns risk för "överproblematisering" om man säger som det är? Jag tror istället att det finns riktig chans till bättring om folk får veta var den riktiga hunden ligger begravd. Varför skulle folk begripa snömos om hur snålkodningen har förstört musiken, bättre än om musikindustrin erkänner att dom själva medvetet har skruvat bort dynamiken? "Sanningen" om snålkodningen känns säkert bättre i samvetet hos skivbolagen, men det gör den inte mer sann för det.

Jag är rätt trött på artister som nu träder fram och promotar högre ljudkvalitet med nya, bättre format. Om dom hade varit så angelägna om ljudet så hade dom väl inte låtit mastringen förstöra så mycket från första början. Nä, det luktar marknadsföring lång väg om hela skiten!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-12 15:41

Jag är helt på conans linje här. Vi behöver inte en massa nya högupplösta format. Vi behöver bättre produktioner, men det finns det nog inte några nya pengar i på samma sätt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-12 16:28

Conan skrev:Jag är rätt trött på artister som nu träder fram och promotar högre ljudkvalitet med nya, bättre format. Om dom hade varit så angelägna om ljudet så hade dom väl inte låtit mastringen förstöra så mycket från första början. Nä, det luktar marknadsföring lång väg om hela skiten!

Fast 1.06 in i klippet säger han att hans musik inte kommer att låta så högt och att det kommer att vara en "softer" master :) Han beskriver också fördelarna med detta.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-04-12 17:30

Jo, nog känns det som att musikbolagen försöker ge filformat som mp3 skulden för dålig mastring. Att han säger att nivån kommer att vara lite lägre än vad den är på cd är nog bra. Då slipper man i alla fall klippta toppar, men för mej låter det som att det i övrigt kommer vara samma master som på cd versionen. eClassical.com gör så att dom sänker nivån på 24-biterversionen med någon decibel, men i övrigt låter ljudet vara som det är på cd versionen. Den här sänkningen gör att det blir svårare att jämföra cd med hires versionen. Det är kanske det som är syftet 8)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-12 20:05

Ja nog kan man gnälla om att det finns mer än en brist som begränsar fideliteten, men nog tar han upp både snålkodning och loudness-mastring och det tycker jag är bra. Jag har dessutom åsikten att högupplöst låter bättre (när grundmaterialet så medger) än CD-format, så jag klagar inte över att han även dissar CD-formatet 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-12 21:56

arkman skrev:Jo, nog känns det som att musikbolagen försöker ge filformat som mp3 skulden för dålig mastring. Att han säger att nivån kommer att vara lite lägre än vad den är på cd är nog bra. Då slipper man i alla fall klippta toppar, men för mej låter det som att det i övrigt kommer vara samma master som på cd versionen. eClassical.com gör så att dom sänker nivån på 24-biterversionen med någon decibel, men i övrigt låter ljudet vara som det är på cd versionen. Den här sänkningen gör att det blir svårare att jämföra cd med hires versionen. Det är kanske det som är syftet 8)

TP har även tidigare visat att han strävar efter lite bättre kvalitet än normalt och för ett par år sedan släppte han en skiva på vinyl med sin första grupp Mudcrutch. Det var ganska noggrant beskrivet hur de spelat in och varför, man bifogade även en CD med vinylen och berättade att man försökt att få den att låta lika bra som vinylen :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi