Record Clamp och outer ring clamp , erfarenheter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Record Clamp och outer ring clamp , erfarenheter

Inläggav Thomas_A » 2015-04-17 11:03

Azimuth ställs in för absolut symmetri av spolarna till spåret, inte nålen. Är nålen sned så ska den bytas ut. Azimuth går inte att se helt enkelt utan bör mätas in för minsta möjliga överhörning från vänster till höger kanal och tvärtom. Kanalbalans är något annat.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-17 11:12

Jaha.
Ok, då har jag torkat av dammet så kanske man kan se hur min puck ser ut :-)
½ kilo lödtenn i ett halvlitermått och en ring av tätlist under så den inte lämnar spår av tennet på etiketten.
Avsikt, att förhindra att skivan slirar på mattan utan snurrar jämnt och fint.
Bilagor
Inertia BDT-2.gif
Inertia BDT-2.gif (166.17 KiB) Visad 1287 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-17 11:15

Perfector skrev:Avsikt, att förhindra att skivan slirar på mattan utan snurrar jämnt och fint.

Har du haft problem med det när du kört utan puck?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-17 11:24

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Avsikt, att förhindra att skivan slirar på mattan utan snurrar jämnt och fint.

Har du haft problem med det när du kört utan puck?

En del plattor har haft tendens att slira, men om man tar tag i yttersta kanten på skivan och håller emot så ser man om tallriken stannar lika fort eller om den snurrar lite innan den stannar så får man en uppfattning om ifall man behöver en puck eller inte.
I mitt fall behövdes en.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-17 13:17

Perfector skrev:Parallel undersida av pickup'en mot skivytan sett från sidan, eftersom nålröret är satt i rätt vinkel från Grado.
Titta framifrån så det inte blir lutning åt något håll utan en rak parallel linje mot skivan.

Nja, just Grado hade en gång i tiden helt fel VTA (den vertikala avspelningsvinkel) och man fick köpa BeO's mellanlägg för att korrigera. Lutningen av pickuphuset säger inte mycket om inställningen, huset kan stå hur som helst i förhållande till nålsystemet och dess delar. Just det här syftandet på pickuphusen tycker jag verkar vara en felkälla. Jo, jag har justerat en del skivspelare genom åren. Nollgenomgångar vid 121 resp. 66 mm var det nog men azimut kräver antagligen testskivor och mätmöjlighet, har heller inte haft någon tonarm där det varit ställbart.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-17 13:32

RogerGustavsson skrev:Nollgenomgångar vid 121 resp. 66 mm var det nog men azimut kräver antagligen testskivor och mätmöjlighet, har heller inte haft någon tonarm där det varit ställbart.

Är det ovanligt på tonarmar? Min 30 år gamla SME 3009 har det! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-17 13:41

@Roger G.

Mnja, minst nio av tio puppar bör enligt mina erfarenheter monteras så att underdelen av tonarmsskalet
ligger parallellt med skivytan under avspelning . . . den s.k. VTA;n är inte hela världen då ingen stadigvarande
standard för detta funnits hos graverarna . . . däremot så är SRA(stylus rake angle), själva nålspetsens vinkel
mot skivspåret, desto viktigare . . . man har funnit att 91- 92 grader(när nålspetsen pekar något bakåt mot tonarmsbasen/fästet) ger minst distortion(främst IM) . . .typ.

Bild
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-17 19:34

Som Rega ägare ger jag mig inte in på clamps, lager, motor osv mår inge vidare i långa loppet, och så ruskigt vinda skivor spelar jag ändå inte, men det ser bra ut!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-18 01:51

Thomas_A skrev:Azimuth ställs in för absolut symmetri av spolarna till spåret, inte nålen. Är nålen sned så ska den bytas ut. Azimuth går inte att se helt enkelt utan bör mätas in för minsta möjliga överhörning från vänster till höger kanal och tvärtom. Kanalbalans är något annat.

Thomas

Helt rätt. Typ Dr Feickert anser vad jag förstått att fasen är samma än att överhörningen är exakt även om det gärna ska sammanfalla. Någon åsikt i frågan?

Använder själv Adjust+ för injustering av azimuth.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-18 01:53

Thomas_A skrev:
Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:Att skivan halkar efter sker nog mest på bältdrivna verk vilket är känt, har inte studerat record slip dock. Tror dock pucken inte har någon större effekt på belt slip.

En puck + outer ring är nödvändig om skivan ska bli planare åtminstone enligt mina erfarenheter. Pickupens nål rör sig med skivojämnheter, det kan man läsa ut av lågfrekvensrörelse hos baskoner när man spelar vinyl. Då ska man komma ihåg att rörelsen hos nålen är större än vad baskonen visar eftersom musiksignalen är filtrerad med avseende på lågbasområdet i förstärkarsteget. Då förstår man att en plan skiva kan minska dessa utslag och möjliggöra att pickupen arbetar i sitt linjära arbetsområde.

Har du någon länk där man kan få information om ökat svaj på grund av skivans modulering?

Har själv tänkt undersöka det vid passande tillfälle när jag kan köra dubbla armar/pickuper. Jag har svårt att tro att det skulle vara möjligt på någon spelare med hifi-ambitioner.

MvH Carl

Finns lite om stylus drag i denna tråd, men ingen tvåarmsanalys vad jag minns:

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... &start=228

Sedan pinkfish tråd om turntable speed kanske, men det mest är om statisk förändring. Finns en uppföljande tråd också.

http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... d+analysis

Pinkfish tråden och även uppföljare på bland annat Audiokarma är jag välbekant med ska försöka ta mig igenom vinylengine tråden med. Tack för länken.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi