IngOehman skrev:Ja, JND = 3 dB är en populär uppgift, och alltigenom falsk.
När jag började kliva runt i en massa inspelningsstudior från 1970-talet och framåt, Var det väldigt ofta det sades att
vid mix är det ingen idé att ändra någon kanals nivå mindre än 3dB, för det märks (hörs) ändå inte. Jag uppfattade
detta som en väldigt utbredd uppfattning, trots att den är helt absurd. I synnerhet från någon som sitter och mixar musik.
De borde ju ofta ha märkt att en minimal fnutt på en regel, gör att något som inte nyss hördes hörs.
Där kanske det är intressant för tråden att just i mix-situation kan vissa instrument döljas helt av kakofonin, för att plötsligt
kliva fram vid en väldigt liten nivåändring. Jag har inga siffror eller mätningar. Det är bara en reflektion.
Det är lätt att med en närmast omärkbar ändring på regeln, dölja, höra, dölja, höra... Det blir en väldigt tydlig gräns.
Jag tror att jag i en sådan situation skulle detektera en avsevärt mindre nivåförändring, än om jag lyssnade på "hel" musik eller någon testsignal.
Tror, alltså. Jag har aldrig testat hur små nivåförändringar jag uppfattar.
Men i dagligt arbete testar jag ofta om andra hör vad någon säger i en radiomix t.ex. Det är så knepigt att avgöra själv eftersom jag redan vet vad de säger.
Och en förändring i mixen på så lite som 0,2dB kan vara precis det som skiljer mellan: Ja, jag hör och - Nee, det är lite svårt att höra allt.
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---