Ljudsystem för utomhusbruk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

sebastianjakobsson

Ljudsystem för utomhusbruk?

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-05-05 19:19

Jag har tänkt att skaffa ett ljudsystem för utomhusbruk och funderar på vad som avgör för en bra ljudbild när jag spelar utan ett rum. Någon som vill dela med sig av sina tankar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Ljudsystem för utomhusbruk?

Inläggav Perfector » 2015-05-05 19:25

Först och främst vädertäta högtalare med koner i beständigt material.
En baslåda som kan stå nästan var som helst och exvis Bose satelliter som sätts på lämplig vägg eller på stativ.
Eventuellt en bredare stereobild med dubbla satelliter per kanal, någon ½-meter ifrån varandra.
Eftersom det inte finns något rum som kan ge resonansförstärkning kan basen behöva vara lite överdimensionerad.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-06 23:17

Jag rekommenderar element från Monacor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-06 23:20

:-)
Då finns färdiga koncept att köpa om man inte vill bygga själv
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2015-05-07 06:58

sebastianjakobsson skrev:Jag har tänkt att skaffa ett ljudsystem för utomhusbruk och funderar på vad som avgör för en bra ljudbild när jag spelar utan ett rum. Någon som vill dela med sig av sina tankar?

1 Det är bara att kopiera anläggningarna som används vid utomhuskonserter. Horn i alla frekvenser är mest ekonomiskt map på ljudspridning, energi o pengar. Du undviker ljudförstörande reflexer men å andra sidan får du ingen spatial stereobreddning eller omslutenhet.

2 Skall du ha den ultimata utomhusanläggningen kommer en multihögtalaranläggning typ Atmos sannolikt bättre till sin rätt utomhus än i ett rum med väggar. Atmos med <33 högtalare simulerar reflexerna som inte finns o kommer inte som i ett rum med väggar att störas av rummets egenreflexer som inte borde vara där.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-05-07 16:47

Börja med att fråga dina grannar. Själv tycker jag det är ett otyg när folk spelar med öppna fönster och vi sitter i trädgården och myser på kvällarna. :evil:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-05-07 19:50

Helt rätt. Den bästa utomhusanläggningen är ingen alls om du inte har åtminstone ett par kilometer till närmaste granne.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-07 21:55

faema skrev:Börja med att fråga dina grannar. Själv tycker jag det är ett otyg när folk spelar med öppna fönster och vi sitter i trädgården och myser på kvällarna. :evil:

Det är då du rullar ut ditt PA-system och spelar tillbaka. :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-07 22:39

Måste det vara så sabla stort då?
Det finns mindre system för ute som inte spelar så rackarns högt men låter bra ändå.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-05-08 05:50

Perfector skrev:Måste det vara så sabla stort då?
Det finns mindre system för ute som inte spelar så rackarns högt men låter bra ändå.

Precis. Och det kanske inte vore dumt att fråga TS vad han ska ha ljudsystemet till; är det PA:t till Maidens nästa tour eller för att stilla avnjuta lite Brahms i vårsolen?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-05-08 10:54

Ska kocken lägga lite eller mycket gift i maten? Även lite stilla Brahms är störande för grannarna. Varje utomhusanläggning smutsar ner den offentliga ljudmiljön så länge som det spelas på den.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-08 11:13

Den här använder jag i trädgården ibland. Mest Prat-radio från P1, dock... :oops:

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-08 11:53

PekkaJohansson skrev:Ska kocken lägga lite eller mycket gift i maten? Även lite stilla Brahms är störande för grannarna. Varje utomhusanläggning smutsar ner den offentliga ljudmiljön så länge som det spelas på den.

Med vänlig hälsning

Pekka

Gud så tråkig livsföring du har.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-05-08 13:10

Pekka, jag har hört att du är en hängiven entusiast av uthomhusfester där det spelas house.
Har du tips på vart man kan gå på sådana evenemang i Stockholmsregionen?

TS gav inte mycket info om hur systemet skulle användas. Känns rätt så essentiellt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-05-08 13:57

Jag är dessvärre inte överraskad över bristen på förståelse för mina och andras synpunkter. Hänsyn till andra, hyfs och vanligt folkvett tycks i allt högre grad bli en bristvara. Argumentet om tråkig livsföring är bara alltför sorgligt i sammanhanget. Låt mig sammanfatta saken så här: att det sommartid då och då arrangeras konserter av olika slag på utannonserade tider är helt OK. Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?

Jag är rejält trött på inställningen att så länge som man terroriserar sin omgivning lagom lite så är det OK. Bara lite tobaksrök i andras lungor, bara skons främre del på sätet på tåget och bara man struntar i att blinka ibland så kommer man undan. Självklart ska det finnas handlingsfrihet men skyldigheten att åtgärda ett upplevt problem sig måste rimligen ligga på den som stör och inte på den som störs. Den som funderar på en utomhusanläggning bör mot den bakgrunden fundera ett varv till, menar jag.

PerStrombergs transistorradio är, till skillnad mot diverse tal om hornhögtalare, Atmos-system, baslådor och dubbla satelliter, uttryck för sans och balans i debatten. Den är, inklusive Pers val av programmaterial, ett föredöme för både trådskaparen och andra som går i liknande tankar. Väldigt snygg tandbergare, dessutom!

Därmed tackar jag för mig i den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-05-08 14:18

Två line arrays och en infrabas kanske? :lol:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-05-08 14:20

@ pekka: Har du några tips eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-08 14:28

PekkaJohansson skrev:Jag är dessvärre inte överraskad över bristen på förståelse för mina och andras synpunkter. Hänsyn till andra, hyfs och vanligt folkvett tycks i allt högre grad bli en bristvara. Argumentet om tråkig livsföring är bara alltför sorgligt i sammanhanget. Låt mig sammanfatta saken så här: att det sommartid då och då arrangeras konserter av olika slag på utannonserade tider är helt OK. Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?

Jag är rejält trött på inställningen att så länge som man terroriserar sin omgivning lagom lite så är det OK. Bara lite tobaksrök i andras lungor, bara skons främre del på sätet på tåget och bara man struntar i att blinka ibland så kommer man undan. Självklart ska det finnas handlingsfrihet men skyldigheten att åtgärda ett upplevt problem sig måste rimligen ligga på den som stör och inte på den som störs. Den som funderar på en utomhusanläggning bör mot den bakgrunden fundera ett varv till, menar jag.

PerStrombergs transistorradio är, till skillnad mot diverse tal om hornhögtalare, Atmos-system, baslådor och dubbla satelliter, uttryck för sans och balans i debatten. Den är, inklusive Pers val av programmaterial, ett föredöme för både trådskaparen och andra som går i liknande tankar. Väldigt snygg tandbergare, dessutom!

Med vänlig hälsning

Pekka

Eftersom kängan om dubbla satelliter per kanal var riktad mot mig bara måste jag svara.
Har inte du volymratt på din anläggning?
Eller är det fullt ös som gäller oavsett.
Man kan faktiskt spela lågt även om man har dubbla satelliter och en lite överdimensionerad bas.
Man måste inte spela som en dåre bara för att man kan.
Det är som att säga att alla som har mer än 200 Hp under huven på bilen är fartdårar eftersom man inte har användning för effekten om man inte konstantanvänder den.
Du bör nog fundera lite till på hur du ser verkligheten, för jag kan finjustera min så bara jag och mina gäster hör utan att grannarna har en aning om att vi festar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-08 14:35

BORIS skrev:@ pekka: Har du några tips eller?

Too late!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-05-08 18:44

PekkaJohansson skrev:Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?

Det där låter som något du borde ta upp med din granne.

PekkaJohansson skrev:Jag är rejält trött på inställningen att så länge som man terroriserar sin omgivning lagom lite så är det OK. Bara lite tobaksrök i andras lungor, bara skons främre del på sätet på tåget och bara man struntar i att blinka ibland så kommer man undan. Självklart ska det finnas handlingsfrihet men skyldigheten att åtgärda ett upplevt problem sig måste rimligen ligga på den som stör och inte på den som störs. Den som funderar på en utomhusanläggning bör mot den bakgrunden fundera ett varv till, menar jag.

Lugn i stormen! Vi vet ju i princip ingenting om TS tankar kring sitt ljudsystem.
Visst låter det lite skrämmande med ordet system och visst börjar fantasin skena
men jag tycker att vi väntar med att höra efter lite nämre om vad sebastianjakobsson
hade tänkt sig. Kanske var det något i stil med en fin Tandbergare? Kanske inte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-08 19:17

Jag tror att Sebastian blivit bortskrämd av den synnerliga hätskheten i en del svar.
Genom sig själv känner man andra, som bekant.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-05-09 04:10

Men så sjukt anti det går att vara!
Ett par 1000 kronors utomhushögtalare typ, valfri förstärkare och kanske en airport express+spotify så är man hemma.

KLART som korvspad att man skall avnjuta musik på verandan om sommaren, det finns inget alternativ!!

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-05-10 10:29

Mitt intresse för musik sträcker sig i alla dimensioner förutom svenskt dansband. Min fråga handlade främst om intresset om hur man tänker när man inte har något rum att förhålla sig till. Jag har lyssnat på en del funktion 1 system utomhus och de största har gett mig sådan gåshud att jag flygit till rymden. Nu tänkte jag kanske inte införskaffa ett sådan ljudsystem för det gemensamma utrymmet som våran fastighet har. Inte heller för vårat fritidshus men det är klart, ett ljudsystem för verandan, blickandes över sjön till musik som faller in. Den njutningen kommer jag inte spara på.

Finns redan mycket i era svar jag ska kolla närmre på. Tack för svar.

Sebastian

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-10 11:13

PekkaJohansson skrev:Jag är dessvärre inte överraskad över bristen på förståelse för mina och andras synpunkter. Hänsyn till andra, hyfs och vanligt folkvett tycks i allt högre grad bli en bristvara. Argumentet om tråkig livsföring är bara alltför sorgligt i sammanhanget. Låt mig sammanfatta saken så här: att det sommartid då och då arrangeras konserter av olika slag på utannonserade tider är helt OK. Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?

Med vänlig hälsning

Pekka

Om du har problem med dina grannar så tycker jag du skall ta upp det med dem direkt. De läser troligen inte den här tråden.

Vad TS skall ha sin utomhusanläggning till vet vi inte, att då tala om hänsynslöshet är helt absurt. Kanske talar han om en mindre bärbar anläggning att ha med sig till något evenemang? Vem vet, inte jag.

Att du applåderar Pers transistorradio är ju helknasigt i sammanhanget, har du reflektera över att, jämfört med Per, kan trådstartaren ju ha för avsikt att spela svagare?

Att vi inte vet var han skall ha anläggningen till gör det dock svårt att hjälpa honom, så TS; berätta!

Vh, iö

- - - - -

[Edit: Det kom visst ett svar före mitt, och det föranleder mig att ställa en ny fråga: Vad är "funktion 1 system" för något? Åsyftas månne PA-högtalare från brittiska tillverkaren Function-one?]
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-10 12:11

IngOehman skrev:[Edit: Det kom visst ett svar före mitt, och det föranleder mig att ställa en ny fråga: Vad är "funktion 1 system" för något? Åsyftas månne PA-högtalare från brittiska tillverkaren Function-one?]

Ni har båda rätt och fel, företaget heter Funktion-One! http://www.funktion-one.com

Summer Passing

Återgå till Generellt om hifi