Moderator: Redaktörer
sebastianjakobsson skrev:Jag har tänkt att skaffa ett ljudsystem för utomhusbruk och funderar på vad som avgör för en bra ljudbild när jag spelar utan ett rum. Någon som vill dela med sig av sina tankar?
faema skrev:Börja med att fråga dina grannar. Själv tycker jag det är ett otyg när folk spelar med öppna fönster och vi sitter i trädgården och myser på kvällarna.
Perfector skrev:Måste det vara så sabla stort då?
Det finns mindre system för ute som inte spelar så rackarns högt men låter bra ändå.
PekkaJohansson skrev:Ska kocken lägga lite eller mycket gift i maten? Även lite stilla Brahms är störande för grannarna. Varje utomhusanläggning smutsar ner den offentliga ljudmiljön så länge som det spelas på den.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Jag är dessvärre inte överraskad över bristen på förståelse för mina och andras synpunkter. Hänsyn till andra, hyfs och vanligt folkvett tycks i allt högre grad bli en bristvara. Argumentet om tråkig livsföring är bara alltför sorgligt i sammanhanget. Låt mig sammanfatta saken så här: att det sommartid då och då arrangeras konserter av olika slag på utannonserade tider är helt OK. Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?
Jag är rejält trött på inställningen att så länge som man terroriserar sin omgivning lagom lite så är det OK. Bara lite tobaksrök i andras lungor, bara skons främre del på sätet på tåget och bara man struntar i att blinka ibland så kommer man undan. Självklart ska det finnas handlingsfrihet men skyldigheten att åtgärda ett upplevt problem sig måste rimligen ligga på den som stör och inte på den som störs. Den som funderar på en utomhusanläggning bör mot den bakgrunden fundera ett varv till, menar jag.
PerStrombergs transistorradio är, till skillnad mot diverse tal om hornhögtalare, Atmos-system, baslådor och dubbla satelliter, uttryck för sans och balans i debatten. Den är, inklusive Pers val av programmaterial, ett föredöme för både trådskaparen och andra som går i liknande tankar. Väldigt snygg tandbergare, dessutom!
Därmed tackar jag för mig i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Pekka
BORIS skrev:@ pekka: Har du några tips eller?
PekkaJohansson skrev:Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?
PekkaJohansson skrev:Jag är rejält trött på inställningen att så länge som man terroriserar sin omgivning lagom lite så är det OK. Bara lite tobaksrök i andras lungor, bara skons främre del på sätet på tåget och bara man struntar i att blinka ibland så kommer man undan. Självklart ska det finnas handlingsfrihet men skyldigheten att åtgärda ett upplevt problem sig måste rimligen ligga på den som stör och inte på den som störs. Den som funderar på en utomhusanläggning bör mot den bakgrunden fundera ett varv till, menar jag.
PerStrombergs transistorradio är, till skillnad mot diverse tal om hornhögtalare, Atmos-system, baslådor och dubbla satelliter, uttryck för sans och balans i debatten. Den är, inklusive Pers val av programmaterial, ett föredöme för både trådskaparen och andra som går i liknande tankar. Väldigt snygg tandbergare, dessutom!
PekkaJohansson skrev:Jag är dessvärre inte överraskad över bristen på förståelse för mina och andras synpunkter. Hänsyn till andra, hyfs och vanligt folkvett tycks i allt högre grad bli en bristvara. Argumentet om tråkig livsföring är bara alltför sorgligt i sammanhanget. Låt mig sammanfatta saken så här: att det sommartid då och då arrangeras konserter av olika slag på utannonserade tider är helt OK. Att grannen förpestar var och varannan helgkväll med sin altanspelning är inte OK eftersom det hindrar övriga i omgivningen att njuta av sin utomhusmiljö. Kan det verkligen vara så svårt att begripa?
Jag är rejält trött på inställningen att så länge som man terroriserar sin omgivning lagom lite så är det OK. Bara lite tobaksrök i andras lungor, bara skons främre del på sätet på tåget och bara man struntar i att blinka ibland så kommer man undan. Självklart ska det finnas handlingsfrihet men skyldigheten att åtgärda ett upplevt problem sig måste rimligen ligga på den som stör och inte på den som störs. Den som funderar på en utomhusanläggning bör mot den bakgrunden fundera ett varv till, menar jag.
Därmed tackar jag för mig i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Pekka
IngOehman skrev:[Edit: Det kom visst ett svar före mitt, och det föranleder mig att ställa en ny fråga: Vad är "funktion 1 system" för något? Åsyftas månne PA-högtalare från brittiska tillverkaren Function-one?]