Köpte en AT 95E

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

plexan

Köpte en AT 95E

Inläggav plexan » 2015-05-09 22:54

Ja efter alla lovord jag har läst om denna pickup kunde jag inte motstå att köpa en då den är så billig. Har nu kört den några dagar på min Rega rp1 och jag gillar verkligen ljudet från den.
MEN nu till det trista jag får extremt mycket klick ljud/sprak med den, den verkar inte klara av minsta lilla dammkorn, har försökt säkert 15 gånger att ställa in den efter konstens alla regler, testa olika nåltryck, anti skate, rengjort skivorna så gott jag kan.
Någon som har liknande problem med AT 95e pickupen? Något tips vad jag kan testa? Kan jag behöva vta spacers till Rega armen kanske?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Köpte en AT 95E

Inläggav Objektivisten » 2015-05-09 23:01

plexan skrev:Ja efter alla lovord jag har läst om denna pickup kunde jag inte motstå att köpa en då den är så billig. Har nu kört den några dagar på min Rega rp1 och jag gillar verkligen ljudet från den.
MEN nu till det trista jag får extremt mycket klick ljud/sprak med den, den verkar inte klara av minsta lilla dammkorn, har försökt säkert 15 gånger att ställa in den efter konstens alla regler, testa olika nåltryck, anti skate, rengjort skivorna så gott jag kan.
Någon som har liknande problem med AT 95e pickupen? Något tips vad jag kan testa? Kan jag behöva vta spacers till Rega armen kanske?

Låter som en typisk AT-pickup i mina öron. Är nog inte så mkt att göra åt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-10 02:02

plexan skrev:Ja efter alla lovord jag har läst om denna pickup kunde jag inte motstå att köpa en då den är så billig. Har nu kört den några dagar på min Rega rp1 och jag gillar verkligen ljudet från den.

Bästa tipset heter Grado.
Finns i många prisklasser men alla har en 3*7 um nålgeometri som sänker nålen till botten på spåret där ingen varit förut.
Kan behövas en bra skivborste för att få bort dammet effektivt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-05-10 08:09

Objektivisten skrev:Låter som en typisk AT-pickup i mina öron. Är nog inte så mkt att göra åt.

Hmmm... jag har erfarenhet av 2 modeller AT-pickisar:

- Den ATP-2 som följde med min förra skivspelare
- Den AT-OC9 III som jag lirar med nu

Ingen av dessa har haft problem med accentuerad "klick & sprak". AT-OC9 III är f.ö. mycket bättre ur den aspekten än tidigare OM-40.

TS, kolla VTA och azimuth. AT95 är väl plan i botten så det borde gå lätt att se VTA. Azimuth kan du kolla genom att ställa pickupen på en tunn spegel. Vet inte om din arm sen kan justeras eller om det är mellanlägg som gäller? Ta bilder och lägg ut här om du är osäker.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-10 10:33

Har den högre utnivå än gamla pickupen? Kan det vara att din RIAA inte kan hantera klicken utan går i temporär överstyrning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-10 10:41

Jag kör med AT95, men upplever inte sådana problem.
Däremot hade jag nog för höga förväntningar på ljudkvalite'n. Kan förvisso bero på min kringutrustning.
Jag jämförde nog med ljudminnet från en Coral mc, som jag hade på 90-talet.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

plexan

Inläggav plexan » 2015-05-10 20:28

Ja det här är skumt, har hört så mycket bra om denna pickup..aldrig hört någon klaga på dessa problem. Tycker den ligger bra i våg med skivan,har en rega fono mini a2 riaa, rega leverar sina RP1 or med rega carbon nu som ska vara en AT 91 som jag förstår det, så då borde väl denna vara kompatibel..., men vissa skivor gick nästan inte att lyssna på pga av dessa irriterande klick som helt plötsligt dök upp :|
har installerat tillbaks min Ortofon 2m red och det finns kvar vissa klick, speciellt om skivan är lite skev kan det uppstå när pickupen är i "guppet" men den hanterar den betydligt betydligt bättre, men gillar AT 95E på vissa delar mer ljudmässigt speciellt när man tänker på prisskillnaden, så det är lite synd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-10 20:49

Kolla Jansson tråd om sista skivspelaren, speciellt det som är skrivet om RIIA-steg där.
Försök att få testat din spelare med en RIAA som är beprövat överstyrningsokänslig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-11 10:30

Martin_Dewens skrev:Jag kör med AT95, men upplever inte sådana problem.
Däremot hade jag nog för höga förväntningar på ljudkvalite'n. Kan förvisso bero på min kringutrustning.
Jag jämförde nog med ljudminnet från en Coral mc, som jag hade på 90-talet.

+1, jag är förvånad hur lite "skit" som kommer med på uppspelningen med AT95. Mitt LP minne är från 70-80 talet
då det sprakade o klickade hela tiden.

Henrik

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-11 18:11

Perfector skrev:

Bästa tipset heter Grado.
Finns i många prisklasser men alla har en 3*7 um nålgeometri som sänker nålen till botten på spåret där ingen varit förut.
Kan behövas en bra skivborste för att få bort dammet effektivt.

Snälla någon. Grado är knappast kända för några super avancerade och fina nålslipningar. Varför man dessutom skulle vilja ha en så liten kontaktyta övergår mitt förstånd. Är det något Grado är kända för så är det att brumma. Det hindrar o andra sidan inte flertalet ägare ifrån att vara väldigt nöjda.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-11 20:02

Min grado brummar inte och den lilla nålspetsen spårar precis lika bra som vilken storslipning som helst
Jag tror du haft otur med kombinationen grado och spelare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi