Kalibering ljudnivå för flera subbasar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lennart

Kalibering ljudnivå för flera subbasar?

Inläggav Lennart » 2015-05-15 06:59

Ni som har tex. har 4 st subbasar och som är utplacerade i respektive hörnrum, hur gör ni när kalibrerar LFE nivån och avstånd/delay mot övriga högtalare L/C/R/Surround? Ska tillägga att "min" lyssningsplats är något åt sidan sett från centrumlinje sweetspot. Är det en MiniDSP 2x4 som behövs för att få kontroll
på ovanstående?

/Lennart

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Kalibering ljudnivå för flera subbasar?

Inläggav Martin » 2015-05-15 09:56

Låt ljudet ta sin tid i rummet. Fördröj inte högtalarna med gångvägen för direktljudet. Det är feltänkt från början enligt mig då det påverkar fasförhållandet mellan högtalarna i rummet fel. Låt de ha samma tidsfördröjning istället. Att fördröja en högtalare i signalvägen är inte samma sak som att flytta den fysiskt i rummet. Det får olika effekter.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-05-15 10:35

Om de bakre blir för dominant kan man börja med att sänka nivån på dem. Om inte det hjälper får man flytta fram dem till samma vägg som resten av ljudet där de egentligen hör hemma. :) Tycker det är för lätt att höra bashögtalare som är ute på vift. Och jag tror inte det beror på att de är lätta att lokalisera som enskilda ljudkällor med örat utan därför att de ger en helt annan rumssignatur ifrån sig när de står någon annan stans i rummet.
MEK - MetallElementKlubben

Lennart

Inläggav Lennart » 2015-05-15 11:57

Martin, intressanta synpunkter och som samtidigt "förenklar" installationen och setupen :) Några mer som har tips?
/Lennart

Återgå till Generellt om hifi