Fyllespelning!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Fyllespelning!

Inläggav DQ-20 » 2015-05-19 08:39

Jag har tyckt mig märka att de flesta element som spelas sönder görs så när den som rattar förstärkaren är på fyllan. Men vad är det som gör att man inte drar ned volymkontrollen i tid? Är det något med den absoluta ljudnivån man inte hör eller slutar vi reagera på disten eller får man bara för sig att det SKA gå att dra volymen till "11"? Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter från när "polaren" spelade sönder sin anläggning och varför ni tror att "polaren" gjorde det?

Svar till "Undrande 113 dB/3m"
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Re: Fyllespelning!

Inläggav Laila » 2015-05-19 08:51

Gitarrförstärkartillverkaren(bl.a.) Marshall släppte för några år sedan en förstärkarserie där
man hade höjt volymen/volymrattsmarkeringen . . . från 10 till hela 12 . . . vem vet de kanske har svaret . . . typ ?

Undrar "Måste man va på kanelen för å utnyttjat" ???
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-05-19 09:10

Jag tror hörseln (liksom många övriga kroppsfunktioner) helt enkelt blir nedsatt av fylla.
Det i kombination med att vilja spela starkare än normalt gör att den magiska röken lämnar t.ex högtalaren.

mangs

Inläggav mangs » 2015-05-19 09:15

Jag ser fem olika anledningar som definitivt kan spela in:

1. Man har feststämning, är flera personer som ger en hög bakgrundsnivå som man vill överrösta.
2. Som onykter har du mindre bra omdöme och är inte lika försiktig om dig själv eller saker. Bra läge att försöka efterlikna ljudnivån från någon konsert du varit på.
3.När du är onykter blir sinnena lite avtrubbade och många har rapporterat att de tycker musiken blir basfattigare vilket gör att du gärna skruvar upp basen eller volymen, de avtrubbade sinnena är troligtvis en anledning till att du bortser från dist och missljud innan det är försent.
4. Du lyssnar inte kritiskt utan har fullt upp med andra bestyr, headbanging, dansa på bordet eller serverar drinkar.
5. En fest med alkohol brukar vara en långvarig tillställning där ljudnivån på både sällskap och musik höjs varefter. Det är sällan musiken dundrar under välkomstdrinken.

Har personligen aldrig spelat sönder något även om någon förstärkare gått in i viloläge och luktat rejält bränt. Kan även bero på litet rum, sommarvärme och flera personer. Visst var alkoholnivån väldigt hög men de andra faktorerna spelade nog in lite de med. :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-19 09:29

6. Någon annan tycker att det skall spelas mer och rattar upp på eget bevåg
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-19 09:34

mangs skrev:Jag ser fem olika anledningar som definitivt kan spela in:

1. Man har feststämning, är flera personer som ger en hög bakgrundsnivå som man vill överrösta.
2. Som onykter har du mindre bra omdöme och är inte lika försiktig om dig själv eller saker. Bra läge att försöka efterlikna ljudnivån från någon konsert du varit på.
3.När du är onykter blir sinnena lite avtrubbade och många har rapporterat att de tycker musiken blir basfattigare vilket gör att du gärna skruvar upp basen eller volymen, de avtrubbade sinnena är troligtvis en anledning till att du bortser från dist och missljud innan det är försent.
4. Du lyssnar inte kritiskt utan har fullt upp med andra bestyr, headbanging, dansa på bordet eller serverar drinkar.
5. En fest med alkohol brukar vara en långvarig tillställning där ljudnivån på både sällskap och musik höjs varefter. Det är sällan musiken dundrar under välkomstdrinken.

Jag tror att nr 2 i listan sammanfattar det hela rätt bra. Dåligt omdöme kan ställa till mycket.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-19 09:44

Bild
Klassiskt *fylle* beteende
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-19 13:18

Nattlorden skrev:6. Någon annan tycker att det skall spelas mer och rattar upp på eget bevåg

Det tror jag är ytterst ovanligt när det kommer till ljudnördar.
Om inte ägaren har sagt nåt i stil med "gasa hur mycket ni vill".

Om det är folk med plastsystem från Siba som är på besök är det nog vanligare.
Om man inte har berättat vad grejerna kostar. Då är det aldrig någon som pillar på något. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-19 13:21

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:6. Någon annan tycker att det skall spelas mer och rattar upp på eget bevåg

Jag förutsatte inte att gästerna var ljudnördar, dock. Det förekommer att även ljudnördar har annat umgänge. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-19 13:49

Hmm

En tråd där kollegan passar in.
Det är inte riktigt högt nog hemma hos honom.......när han dricker.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-19 17:37

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:

Jag förutsatte inte att gästerna var ljudnördar, dock. Det förekommer att även ljudnördar har annat umgänge. :mrgreen:

Vännerna till ljudnördarna vet nog ofta om att ljudnörden är ljudnörd. Det har nog ljudnörden berättat.
Ofta är det ganska mycket pengar inblandat, och därmed är det nog ingen som vågar chansa på att spela sönder ljudnördens grejer..

Dessutom så gasar säkert ljudnörden en del själv också om han har rejäla grejer. :wink:

Återgå till Generellt om hifi