Daniel Hertz ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bluetrain

Daniel Hertz ?

Inläggav bluetrain » 2015-05-18 10:30

Sprang på (eller, nåja) http://www.danielhertz.com/ och började läsa lite. Detta är tydligen Mark Levinsons senaste skapelse och tyckte när jag läste att han verkade ha ganska sunt tänk kring hifi.
Blev lite nyfiken. Någon som hört deras grejer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Daniel Hertz ?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-18 10:46

bluetrain skrev:Sprang på (eller, nåja) http://www.danielhertz.com/ och började läsa lite. Detta är tydligen Mark Levinsons senaste skapelse och tyckte när jag läste att han verkade ha ganska sunt tänk kring hifi.

Jag har hört lite olika högtalare ( dock inget jätteavancerat ) med deras för och slutsteg och tyckte det lät som det skulle. Prislappen är väl tyvärr mindre sund för de flesta av oss...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 10:48

Mark Levinson skrev:For 30 years, I recorded exclusively on 15ips or 30ips open reel analog tape machines using Studer transports with my own custom made record and play electronics and power supplies. The results were spectacular. Until now, no digital audio format could make an identical copy of my recordings.

With Master Class, I am able to not only copy my 30ips recordings faithfully but improve them. I have not found one of my recordings, or anyone else’s, that cannot be improved with Master Class. This is also the opinion of every recording engineer and musician who has heard the results.

Det låter ju helt fantastiskt! 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-18 11:16

"Why Mac only?
Many people are likely to ask this question. Mark Levinson says, “From my experience, Windows is not stable enough and has too many issues. Daniel Hertz is a small company and cannot provide a tech support line to help Windows users make things work. With Mac, it is plug and play. It just works.”

8)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 12:01

Almen skrev:
Mark Levinson skrev:For 30 years, I recorded exclusively on 15ips or 30ips open reel analog tape machines using Studer transports with my own custom made record and play electronics and power supplies. The results were spectacular. Until now, no digital audio format could make an identical copy of my recordings.

With Master Class, I am able to not only copy my 30ips recordings faithfully but improve them. I have not found one of my recordings, or anyone else’s, that cannot be improved with Master Class. This is also the opinion of every recording engineer and musician who has heard the results.

Det låter ju helt fantastiskt! 8O

Ja, speciellt som grabben börjar bli lite till åren (han var ju inte ens direkt ung när jag besökte en demo på Park Hotel i slutet på 70-talet) och hörseln börjar krokna. Därmed inte sagt att han inte längre hör bra, det finns ju andra parametrar än utsträckt frekvensområde uppåt. Men jag är alltid lite tveksam när gamla uvar helt plötsligt "hittar sanningen".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 12:06

Bill50x skrev:Men jag är alltid lite tveksam när gamla uvar helt plötsligt "hittar sanningen".

Jo, det kan ju sammanfalla både med smart planering av pensionsförstärkning och begynnande senilitet. :)
Senast redigerad av Almen 2015-05-18 12:40, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-18 12:36

Dmitry Medvedev tycks ha en liten anläggning med högtalare från Daniel Hertz.
Bild

Mark Levinson verkar sällan vara konstruktören bakom sina produkter utan mera vara en produktifierare/marknadsförare. Är det så?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Levin ... t_designer)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 13:04

RogerGustavsson skrev:Dmitry Medvedev tycks ha en liten anläggning med högtalare från Daniel Hertz.
[ Bild ]

Mark Levinson verkar sällan vara konstruktören bakom sina produkter utan mera vara en produktifierare/marknadsförare. Är det så?

Om jag minns det rätt, ML utvecklade och sålde sina egna produkter. Sedan sålde han sitt företag och även sitt varumärke/namn. Efter karensen startade han om med varumärket Cello.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-18 15:28

Tyvärr strular länken ovan men alla produkterna under ML-perioden verkar ha konstruerats av andra än Levinson själv. Namn som nämns är John Curl, Richard Burwen och Thomas Colangelo.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-18 15:36

hifikg skrev:"Why Mac only?
Many people are likely to ask this question. Mark Levinson says, “From my experience, Windows is not stable enough and has too many issues. Daniel Hertz is a small company and cannot provide a tech support line to help Windows users make things work. With Mac, it is plug and play. It just works.”

8)

Kanske beror på var han har placerat sina aktier? 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-18 18:21

Kraniet skrev:
hifikg skrev:"Why Mac only?

8)

Kanske beror på var han har placerat sina aktier? 8O

Även som stor PC-användare så vore det bara tramsigt att inte erkänna att Mac alltid haft lite bättre intresse av/möjligheter till krav på timing i multimediafrågor. Det är väl bara BeBoxen som haft ännu striktare möjligheter och det var ju ex-applefolk bakom den med.

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2015-05-18 18:36

Nattlorden skrev:
bluetrain skrev:Sprang på (eller, nåja) http://www.danielhertz.com/ och började läsa lite. Detta är tydligen Mark Levinsons senaste skapelse och tyckte när jag läste att han verkade ha ganska sunt tänk kring hifi.

Jag har hört lite olika högtalare ( dock inget jätteavancerat ) med deras för och slutsteg och tyckte det lät som det skulle. Prislappen är väl tyvärr mindre sund för de flesta av oss...

Mindre sun prislapp, pratar vi sexsiffrigt? Om du kom ihåg och kunde göra ngn ovetenskaplig jämförelse med tex ino, vart deras saker placerar sig på den skalan?

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2015-05-18 18:41

RogerGustavsson skrev:Dmitry Medvedev tycks ha en liten anläggning med högtalare från Daniel Hertz.
[ Bild ]

Snacka om att skaffa sig ett kvalitetssigill (?) av det lite mer udda slaget. :) Påminner mig om e episod Av filip och fredrik (ja de där lustigkurrarna som nu verkar ha någon sorts solnedgång medialt) när de var hemma hos fabio, En italiensk modell som var populär på 80talet på omslag för harlequinromaner. rätt så otippat att han hade krells värsta grejer som de tydligen fick köra in med gaffeltruck. i sitt gästhus fanns givetvis också krellgrejer. dock vill jag minnas att det inte förtäljdes om de behövde använda gaffeltruck även där eller ej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-18 18:47

bluetrain skrev:
Nattlorden skrev:

Mindre sun prislapp, pratar vi sexsiffrigt? Om du kom ihåg och kunde göra ngn ovetenskaplig jämförelse med tex ino, vart deras saker placerar sig på den skalan?

Nypris på försteg och slutsteg ligger väl kring 400 000 eller så.

( Inget att jämföra med Ino - Ino gör inte förstärkare.)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-05-20 08:42

Jag lyssnade på den mindre modellen, som jag tror bara kostar 50kkr på parallelmässan till Arken. De lät "hornigt", men annars inga större konstigheter. De gigantiska diskovögtalarna som demades i Stockholm lyckades jag tyvärr aldrig höra vad de kunde prestera.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Generellt om hifi