Oppo wifi-adapter..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Oppo wifi-adapter..

Inläggav BPM » 2015-05-24 20:24

En bekant köpte idag en begagnad oppo 105:a där wifi-adaptern saknas. Vet någon vad en ny kostar på ett ungefär, och om man måste använda original eller om det kan funka med något från Kjell eller Netonnet?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
n-puh

Re: Oppo wifi-adapter..

Inläggav n-puh » 2015-05-24 23:18

Det verkar inte finnas någon definierad device class för wifi för usb som tex mass storage, audio, irda etc. Det finns en communications device class men där ser jag inget stöd för wifi.

Såvida nu inte de flesta usb wifi adapters använder samma chip så lär det bara vara just original adaptern som fungerar, För ett par hundralappar kan man ju i och för sig testa. Ingen större ekonomisk katastrof ifall det inte gör det.

Annars är det väl bara att kasta iväg ett email till oppo och fråga.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-25 03:45

Har en Oppo själv och om det går så skulle jag aldrig använda wifi utan att köra trådat. Oppon kan ju stream bild också och det ställer ganska höga krav på bra överföring.

/Harryup

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-05-25 05:16

Harryup skrev:Har en Oppo själv och om det går så skulle jag aldrig använda wifi utan att köra trådat. Oppon kan ju stream bild också och det ställer ganska höga krav på bra överföring.

/Harryup

I detta fallet kommer nog film enbart spelas ifrån skiva och hårddisk. Poängen med wifi är att få appen att fungera i surfplattan och att därifrån trådlöst kunna streama musik. Ingenting som ställer krav på några högre hastigheter. Trådat ifrån en wifi router ger iofs samma funktionalitet men routern står placerad på ett vis som skulle ge en lång och ganska komplicerad kabeldragning så om större krav på överföringen än musik inte ställs så känns det som onödigt arbete.
Sedan vill man ju även att spelaren ska vara komplett. Dagen kan ju komma då den ska vidare.

Anledningen till funderingen på om trådlösa usb nätverkskort av andra tillverkare möjligen fungerar är att vi misstänker att oppo förmodligen tar bra betalt för dongeln.. Jag har sökt en del men det verkar inte finnas någon vare sig privatperson eller firma som säljer dongeln så det blir väl att ta det med oppo direkt.
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi