Gigas skrev:Bilder på filter.
Gigas skrev:Högtalaren är en Audax 15" 8ohm. Ska lågnivåkabeln bara kopplas till vänster kanal på delningsfiltret också!
Delningsfiltret har troligtvis 2 ingångar och 4 utgångar.
Ingångarna är då Höger In och Vänster In.
Utgångarna är i så fall 4 st. Höger bas ut och Vänster bas ut samt Höger mellanregister/diskant ut och Vänster mellanregister/diskant ut.
Det finns en knapp som du kan välja mellan stereo och mono. Då kan man hoppas att denna knapp endast är kopplad till basen och inte hela frekvensområdet.
Om det är så att det endast gäller i basen så bör du med endast en basmodul ansluten ha knappen i monoläge. I så fall bör det vara samma signal på båda utgångarna med bas d v s Höger bas ut och Vänster bas ut.
I så fall spelar det ingen roll vilken av dessa utgångar som slutsteget kopplas till. Du kan då t.ex. använda Vänster bas ut.
Personligen skulle jag dock välja den utgång som motsvarar placeringen av basen. Står basen på höger sida skulle jag koppla slutsteget till Höger bas ut. Detta på grund av att om man vid senare tillfälle skulle använda 2 basar där den andra basen i så fall placeras på vänster sida så blir det lättare att koppla in denna och hålla reda på kanalerna. Jag föredrar nästan alltid stereo i basen då det finns stereoinformation i basen i skivan.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.