Akustiskt transparent tyg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Akustiskt transparent tyg?

Inläggav Empa » 2015-05-24 13:50

Finns det som kan användas som draperi?

Ska flytta om några månader och klurar på om man skulle ställa anläggningen spelande på längden och ha ett draperi framför. Gillar illusionen man får när man inte ser anläggningen och det bara kommer ljud.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Akustiskt transparent tyg?

Inläggav Tarzan » 2015-05-24 14:11

Det enklaste kanske är att köpa små testbitar och utföra någon sorts blindtest? (Sätt på dig en ögonbindel och låt en vän hålla tyg framför en högtalare och se om ljudet kantrar lite åt ena hållet eller inte, kanske?)

Om tygen bara påverkar översta diskanten kanske det är din hörsel och inte tygets dämpning som sätter gränserna? Själv hör jag inte särskilt mycket ovanför 15- 16 khz.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-05-24 14:16

Tarzan skrev:Det enklaste kanske är att köpa små testbitar och utföra någon sorts blindtest? (Sätt på dig en ögonbindel och låt en vän hålla tyg framför en högtalare och se om ljudet kantrar lite åt ena hållet eller inte, kanske?)

Om tygen bara påverkar översta diskanten kanske det är din hörsel och inte tygets dämpning som sätter gränserna? Själv hör jag inte särskilt mycket ovanför 15- 16 khz.

Smart med testbitar, det ska kollas upp! Jag har för mig att jag hörde upp till 16-17 KHz sist jag testade men det var ett par år sen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-24 14:47

Jag använder Hifi-Kits svarta högtalartyg till högtalare men även som draperier framför högtalare och har demat så på mässor.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-24 23:18

Empa skrev:Finns det som kan användas som draperi?

Ska flytta om några månader och klurar på om man skulle ställa anläggningen spelande på längden och ha ett draperi framför. Gillar illusionen man får när man inte ser anläggningen och det bara kommer ljud.

Om du vill ha något annat än svart högtalartyg så TROR jag att det är det glesvävda polyestergardiner som gäller. Det är i alla fall min slutsats såhär långt - jag håller på med samma typ av projekt i ett nyrenoverat vardagsrum. Glesvävda gardiner i naturmaterial, t.ex. lin, har för mycket "ludd" mellan trådarna vilket minskar genomsläppligheten för luft. Lämpliga gardiner är ganska tunna och något transparenta men transparent för ljus är inte det samma som transparent för ljud. Det finns transparenta gardiner som nästan är lufttäta...Som alltid är "blåstestet" din bästa vän. För att det inte det som man vill dölja bakom draperiet skall synas får det inte återkasta för mycket ljus. Mattsvart är idealiskt. Man kan också göra en del med släpljus som lyser upp tyget framifrån men inte bakgrunden.

Mina 2 cent.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-05-25 08:41

DQ-20 skrev:Om du vill ha något annat än svart högtalartyg så TROR jag att det är det glesvävda polyestergardiner som gäller. Det är i alla fall min slutsats såhär långt - jag håller på med samma typ av projekt i ett nyrenoverat vardagsrum. Glesvävda gardiner i naturmaterial, t.ex. lin, har för mycket "ludd" mellan trådarna vilket minskar genomsläppligheten för luft. Lämpliga gardiner är ganska tunna och något transparenta men transparent för ljus är inte det samma som transparent för ljud. Det finns transparenta gardiner som nästan är lufttäta...Som alltid är "blåstestet" din bästa vän. För att det inte det som man vill dölja bakom draperiet skall synas får det inte återkasta för mycket ljus. Mattsvart är idealiskt. Man kan också göra en del med släpljus som lyser upp tyget framifrån men inte bakgrunden.

Mina 2 cent.

/DQ-20

Tack för tipset, jag ska samla på mig lite prover och testa. Tyget behöver inte ha några speciella egenskaper för ljus egentligen och inga ljuskällor kommer vara bakom så det borde inte vara något större problem. Men det blir nog inte mattsvart utan någon slags naturfärg beige, grå, brun kanske. Alcro har en som heter Mullvad, den gillar jag.
Möbleringen kommer att bli på längden, ungefär som hos Komorok.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1642367#p1642367

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-27 12:02

Empa skrev:Tack för tipset, jag ska samla på mig lite prover och testa. Tyget behöver inte ha några speciella egenskaper för ljus egentligen och inga ljuskällor kommer vara bakom så det borde inte vara något större problem. Men det blir nog inte mattsvart utan någon slags naturfärg beige, grå, brun kanske. Alcro har en som heter Mullvad, den gillar jag.

När det gäller ljusgenomsläpp tycker jag det är bäst om man ser så lite av högtalarna som möjligt. Genom att ta bort synintrycket kan man förstärka den akustiska illusionen genom att minska på den kognitiva dissonansen. Därför vill jag uppnå ett opakt intryck hos draperierna framför högtalarna. Men det är svårt eftersom de flesta ljudtransparenta tyger som inte är svarta också är lite ljustransparenta och då ser man utrustningen bakom. Har man mörkt i rummet är det inget problem men är det lite upplyst ser det ut som om, ja, man har gardiner framför högtalarna. Det gäller i synnerhet om man har olika färger (vita väggar, mörka högtalare, lite mörka absorbenter, apparater). Målet för mig är ett enhetligt intryck av en vägg utan tydliga färgskiftningar från bakgrunden.

Lycka till,

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-05-28 06:54

Sen får man kanske fråga sig hur känsligt det är också...
Jag spelade ibland med högtalarna bakom min duk-ridå som var sydd av Pagunette Soft Velvet 8xxx (ja, ni vet det där braiga tyget).
Kunde helt ärligt inte höra någon som helst skillnad om högtalarna stod framför eller bakom...

Har gjort testet med både i28, piP och a2.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-05-28 08:45

DQ-20: Ja jag får kolla det, det gör inte så mycket om det lyser igenom lite, väggen bakom kommer att vara mörkgrå med svarta högtalare så förhoppningsvis så kommer det inte att synas så mycket även med ett luftigt tyg.

Wolfie: Tack, det var bra att höra :)

Var inne på inredningsbutiken bredvid jobbet igår när jag hämtade min nya stol till kontoret och såg att de hade lite tygprover hängandes på en vägg (kanske 200-300 prover) och frågade lite om de hade något som kunde passa med mycket ljudgenomsläpp och hon rotade fram tre olika tyger i flera färger. Så utbud fanns det och det var inga problem att låna hem.

Nackdelen var priset, en som jag tyckte såg lovande ut kostade runt 400kr / löpmeter...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-28 08:56

Empa skrev:Nackdelen var priset, en som jag tyckte såg lovande ut kostade runt 400kr / löpmeter...

Det kostar att ligga på topp. Vad kostar dina högtalare per löpmeter? Kanske värt lite slantar att inte sabba det ljudet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-05-28 09:02

Bill50x skrev:Det kostar att ligga på topp. Vad kostar dina högtalare per löpmeter? Kanske värt lite slantar att inte sabba det ljudet.

/ B

Ja det gör ju det, det beror på hur man mäter 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-28 12:48

Bill50x skrev:
Empa skrev:Nackdelen var priset, en som jag tyckte såg lovande ut kostade runt 400kr / löpmeter...

Det kostar att ligga på topp. Vad kostar dina högtalare per löpmeter? Kanske värt lite slantar att inte sabba det ljudet.

/ B

Jag tror att i detta fallet är inte priset någon bra kvalitetsindikator. Tänk på att det var en person på en tygaffär som sannolikt inte är direkt kunnig inom området akustik. Personen valde ut tre tygbitar på måfå(?) eller någon välgrundad tanke(?). Sedan gör Empa en (sannolikt) god subjektiv bedömning om provbiten var bra eller inte. Nej, jag tror att för att verkligen veta hur olika tygbitar påverkar frekvensgången, behöver man genomföra frekvensgångsmätningar. Jag tror då att det torde gå att hitta billigare tyger som kan passa bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-28 13:57

Johan_Lindroos skrev:Jag tror att i detta fallet är inte priset någon bra kvalitetsindikator. Tänk på att det var en person på en tygaffär som sannolikt inte är direkt kunnig inom området akustik. Personen valde ut tre tygbitar på måfå(?) eller någon välgrundad tanke(?). Sedan gör Empa en (sannolikt) god subjektiv bedömning om provbiten var bra eller inte. Nej, jag tror att för att verkligen veta hur olika tygbitar påverkar frekvensgången, behöver man genomföra frekvensgångsmätningar. Jag tror då att det torde gå att hitta billigare tyger som kan passa bra.

Tror och tror... det enda sättet är att kontrollera saken. Kvalitet kan vara olika saker, varvid frekvensgångspåverkan är en. Slitstyrka (tex tålighet mot solljus), utseende, enkelhet att applicera, pris är några andra parametrar. Alla går att balansera mot varandra. Vill man ha absolut transparens är nog det enda - inget tyg. Eller ett tyg som dämpar lika i alla frekvenser, finns sådana?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-28 21:22

Jag tror att det är detta tyg jag använder till mina högtalare (inköpsminnet sviker efter fyra år), men det ser rätt ut.

http://www.simplyspeakers.com/replacement-speaker-grill-cloth.html

Så här skilde sig mätningarna mellan utan och med tyg, vilket var enkelt att justera i filtret.

Bild

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-29 10:50

Är den mätningen bara rakt framifrån? Kan bli lite annorlunda i vinkel eftersom tyg blir mindre genomsläppligt då.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-29 15:02

Tyger för offentliga miljöer är svindyra för att det har slitstyrka, ljusäkthet och flamskydd som inte behövs för hemmabruk. Dessutom är det ingen rotation på dessa tyger i butikerna så marginalerna är höga. Det som är vanligast bland akustiskt "transparenta" tyger är Guildford of Maine FR701 och som motsvaras av Camira Cara i Europa. Båda är "contract" så de är ganska dyra men brukar användas att klä absorberade skärmar med. De finns i en uppsjö av färger men måste specialbeställas. Jag tror det finns något internetoutlet i England för Camiras tyger. Är man inte jättebrydd vad gäller färger finns det alternativ både på Rusta och Hemtex... 8O

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-29 18:04

RogerGustavsson skrev:Är den mätningen bara rakt framifrån? Kan bli lite annorlunda i vinkel eftersom tyg blir mindre genomsläppligt då.

Ja, så kan det vara. Fast åt andra hållet då. I mina högtalare sitter tyget 30 grader i vinkel från lyssningsriktningen, och det är så jag mätt.

Det syns kanske lite dåligt på bilden, men tyget ser ut att dämpa runt en decibel i de översta oktaverna.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Återgå till Generellt om hifi