Finns det som kan användas som draperi?
Ska flytta om några månader och klurar på om man skulle ställa anläggningen spelande på längden och ha ett draperi framför. Gillar illusionen man får när man inte ser anläggningen och det bara kommer ljud.
Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Det enklaste kanske är att köpa små testbitar och utföra någon sorts blindtest? (Sätt på dig en ögonbindel och låt en vän hålla tyg framför en högtalare och se om ljudet kantrar lite åt ena hållet eller inte, kanske?)
Om tygen bara påverkar översta diskanten kanske det är din hörsel och inte tygets dämpning som sätter gränserna? Själv hör jag inte särskilt mycket ovanför 15- 16 khz.
Empa skrev:Finns det som kan användas som draperi?
Ska flytta om några månader och klurar på om man skulle ställa anläggningen spelande på längden och ha ett draperi framför. Gillar illusionen man får när man inte ser anläggningen och det bara kommer ljud.
DQ-20 skrev:Om du vill ha något annat än svart högtalartyg så TROR jag att det är det glesvävda polyestergardiner som gäller. Det är i alla fall min slutsats såhär långt - jag håller på med samma typ av projekt i ett nyrenoverat vardagsrum. Glesvävda gardiner i naturmaterial, t.ex. lin, har för mycket "ludd" mellan trådarna vilket minskar genomsläppligheten för luft. Lämpliga gardiner är ganska tunna och något transparenta men transparent för ljus är inte det samma som transparent för ljud. Det finns transparenta gardiner som nästan är lufttäta...Som alltid är "blåstestet" din bästa vän. För att det inte det som man vill dölja bakom draperiet skall synas får det inte återkasta för mycket ljus. Mattsvart är idealiskt. Man kan också göra en del med släpljus som lyser upp tyget framifrån men inte bakgrunden.
Mina 2 cent.
/DQ-20
Empa skrev:Tack för tipset, jag ska samla på mig lite prover och testa. Tyget behöver inte ha några speciella egenskaper för ljus egentligen och inga ljuskällor kommer vara bakom så det borde inte vara något större problem. Men det blir nog inte mattsvart utan någon slags naturfärg beige, grå, brun kanske. Alcro har en som heter Mullvad, den gillar jag.
Empa skrev:Nackdelen var priset, en som jag tyckte såg lovande ut kostade runt 400kr / löpmeter...
Bill50x skrev:Det kostar att ligga på topp. Vad kostar dina högtalare per löpmeter? Kanske värt lite slantar att inte sabba det ljudet.
/ B
Bill50x skrev:Empa skrev:Nackdelen var priset, en som jag tyckte såg lovande ut kostade runt 400kr / löpmeter...
Det kostar att ligga på topp. Vad kostar dina högtalare per löpmeter? Kanske värt lite slantar att inte sabba det ljudet.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Jag tror att i detta fallet är inte priset någon bra kvalitetsindikator. Tänk på att det var en person på en tygaffär som sannolikt inte är direkt kunnig inom området akustik. Personen valde ut tre tygbitar på måfå(?) eller någon välgrundad tanke(?). Sedan gör Empa en (sannolikt) god subjektiv bedömning om provbiten var bra eller inte. Nej, jag tror att för att verkligen veta hur olika tygbitar påverkar frekvensgången, behöver man genomföra frekvensgångsmätningar. Jag tror då att det torde gå att hitta billigare tyger som kan passa bra.
Empa skrev:Nackdelen var priset, en som jag tyckte såg lovande ut kostade runt 400kr / löpmeter...
RogerGustavsson skrev:Är den mätningen bara rakt framifrån? Kan bli lite annorlunda i vinkel eftersom tyg blir mindre genomsläppligt då.
Användare som besöker denna kategori: faema och 28 gäster