Vissa blinda hör med syncortex vad du ser.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Vissa blinda hör med syncortex vad du ser.

Inläggav darkg » 2015-05-29 07:37

Jag menar att vi inte har koll på att det vi (människor) tänker som "jag hörde" delvis bygger på andra modaliteter och överordnade mentala processer.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-29 10:49

Vi och vi...

Du visar ju med ditt inlägg att du har koll på att så är fallet, och det kan nog finnas även andra som har reflekterat över saken. ;)

Och sen finns det ju enskilda fall och allmänna fall också. Ibland har man (i varje fall någon) viss koll, men ofta så reflekteras det inte över saken så mycket, ens av dem som känner till processerna. Folk i gemen tror på sina upplevelser och den orsak de upplever att de har bara, och kanske rätt så ofta i högre grad än vad som är befogat.

Så visst ligger det något i det du skriver. Vi (de flesta människor) är bevisligen (jag har studerat fenomenen mycket) i många fall dåliga på att veta vilket sinne som har bidragit till den upplevelse som har hafts.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-29 15:38

IngOehman skrev:Vi och vi...

Ja, vi människor generellt, i allmänhet, som jag skrev i inlägget som jag försökte förtydliga ovan.

IngOehman skrev:Du visar ju med ditt inlägg att du har koll på att så är fallet, och det kan nog finnas även andra som har reflekterat över saken. ;)

Ja... framstår det som om jag inte tror att så är fallet?

IngOehman skrev: Och sen finns ju enskilda fall och allmänna fall också. Ibland har man (i e fall någon) viss koll, men ofta så reflekteras det inte över saken så mycket, ens av dem som känner till processerna. Folk i gemen tror på sina upplevelser och den orsak de upplever att de har bara, och kanske rätt så ofta i högre grad än vad som är befogat.

Så visst ligger det något i det du skriver.

Jag håller helt med! Här slår du huvudet på spiken.

IngOehman skrev:Vi (de flesta människor) är bevisligen (jag har studerat fenomenen mycket) i många fall dåliga på att veta vilket sinne som har bidragit till den upplevelse som har hafts.

Så bra!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-31 01:49

darkg skrev:
IngOehman skrev:Vi och vi...

Ja, vi människor generellt, i allmänhet, som jag skrev i inlägget som jag försökte förtydliga ovan.

IngOehman skrev:Du visar ju med ditt inlägg att du har koll på att så är fallet, och det kan nog finnas även andra som har reflekterat över saken. ;)

Ja... framstår det som om jag inte tror att så är fallet?

Ja, du skrev "vi", och när man gör det brukar man inkludera sig själv. :)

darkg skrev:
IngOehman skrev: Och sen finns ju enskilda fall och allmänna fall också. Ibland har man (i e fall någon) viss koll, men ofta så reflekteras det inte över saken så mycket, ens av dem som känner till processerna. Folk i gemen tror på sina upplevelser och den orsak de upplever att de har bara, och kanske rätt så ofta i högre grad än vad som är befogat.

Så visst ligger det något i det du skriver.

Jag håller helt med! Här slår du huvudet på spiken.

darkg skrev:
IngOehman skrev:Vi (de flesta människor) är bevisligen (jag har studerat fenomenen mycket) i många fall dåliga på att veta vilket sinne som har bidragit till den upplevelse som har hafts.

Så bra!

Ja, kanske på sätt och vis... Hmm. Intressant synvinkel. Jag försöker desperat förstå om du har en djupare poäng gömd där i din kommentar... :)

Kanske tänker du på att det faktiskt är något som man kan använda sig av, t ex i sitt filmskapande? Och att det även gör att upplevelserna kan bli stora och mäktiga om man rör ihop receptet på rätt sätt. Det koderna bär på (tankar och känslor) på blir helt enkelt potentiellt mäktigare när vi inte reflekterar över de exakta sinnliga upplevelserna som burit fram budskapet. Eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi